COVID-19 ve sosyal mesafe önlemleri, mobil pazarlama sektörünün geçen yıl büyük bir hızla büyümesini sağladı. Tüm dünyadaki tüketiciler, e-ticaret web sitelerini ve uygulamalarını hızla benimsedi. Pandemi başladığından bu yana gördüğümüz eğilimlere dayanacak olursak, Black Friday’in uygulama yükleme ve satışlarda yine büyük rakamlar göreceği açıktı.
Ödeme sistemleri pazarının önemli isimlerinden Iyzico verilerine göre bu yıl 2020’ye oranla işlem hacminde yüzde 38, işlem adedinde yüzde 22 oranında artış yaşandı. Ortalama sepete tutarıysa 259 TL’den 294 TL’ye ulaşarak yüzde 13’lük artış gösterdi. Kredi kartı işlem sayısında yüzde 12, banka kartlarında yüzde 43 artış görüldü. İşlem hacimleri açısındansa 2020 yılına göre kredi kartında yüzde 32, debit kartlarda yüzde 64 artış gözlendi.
En çok kadınlar alışveriş yaptı
2020 Black Friday döneminde olduğu gibi bu sene de kadınlar erkeklere göre yüzde 67 daha fazla işlem adedine ve yüzde 46 daha fazla işlem hacmine sahip oldular. Ancak erkeklerin işlem adedinde geçen yıla göre yüzde 49 artış yaşandı. Kadınların işlem adedi artışı ise yüzde 12. Kadınların ortalama sepet tutarı geçen yıla göre 18, erkeklerin yüzde 17 oranında arttı.
Taksitli işlemler yerini tek çekime bırakıyor
2020 Efsane Cuma döneminde tek çekimde yüzde 53, üç taksitte yüzde 30, 6 taksitte yüzde 9 olan işlem hacmi dağılımı, 2021 yılında tek çekimde yüzde 55, 3 taksitte yüzde 27 ve 6 taksitte yüzde 6 oldu. Tek çekim işlem hacminde yaşanan artış dikkat çekiyor.
Kredi kartı kullanımı azalıyor, banka kartı kullanımı artıyor
2020 Efsane Cuma döneminde erkeklerin kredi kartı kullanım oranı yüzde 72’iken, bu yıl bu oran yüzde 66’ya geriledi. Banka kartı kullanım oranlarında ise geçen yıl yüzde 28 olan bu oran bu yıl göstererek yüzde 34’e yükseldi.
Kadınlarda da kredi kartının yerini banka kartına bıraktığı görüldü. 2020 Efsane Cuma döneminde kadınların kredi kartı kullanımı yüzde 72 iken bu yıl bu oran yüzde 68’e düştü. Banka kartı kullanımı da yüzde 28’den yüzde 32’ye yükseldi.
Mobil kanal kullanımı artıyor
Bu yıl harcamaların yüzde 18’i mobil, yüzde 82’si masaüstünden gerçekleşti. Alışverişlerde web üzerinden yapılan harcamalar daha yüksek olmakla birlikte mobil kanallardan yapılan harcamalarda hem kadınlar hem erkekler nezdinde artış gözlendi. Geçen yıl yüzde 11 mobil kanalından alışveriş yapan kadınlar bu yıl yüzde 17 oranında mobil kanalı kullandılar. Web kanalından alışveriş yapan kadınlar ise geçen yıl yüzde 89 oranında iken bu yıl bu oran yüzde 83’e geriledi. Mobil cihazlardan alışveriş oranının en yüksek olduğu iller; İstanbul, Ankara, İzmir olurken, en düşük olduğu illler Bayburt, Ardahan, Gümüşhane, Kilis, Tunceli oldu.
Türkiye mobil kullanımında önde
Pazarlama ölçümü ve deneyimi platformu AppsFlyer’ın verileri ise, Türkiye’de alışveriş uygulamalarının toplam yüklemelerinin Kasım ayında önceki üç Cuma gününün ortalamasına kıyasla %14 arttığını ve harcamaların %313 gibi etkileyici bir şekilde arttığını gösteriyor. Öne çıkan ülkeler ise aşağıdaki şekilde
sıralanıyor.
- Türkiye (%313)
- Almanya (%209)
- İspanya (%195)
- Fransa (%151)
- İngiltere (%138)
- Birleşik Arap Emirlikleri (%99)
- Rusya (%75)
Tüm bu veriler ışığında söyleyebiliriz ki, Black Friday geçen yıl da olduğu gibi Türkiye’de hala büyük bir alışveriş günü olarak görülüyor. Genç nüfusun mobil pazarlama uygulamalarını eski nesillere göre daha fazla kullanmaya meyilli olduğu ve istedikleri şeyleri satın almak için özel alışveriş günlerini beklediği bir sır değil. Türkiye’nin genç nüfusunun, bu istatistikler üzerinde etkisi olan en önemli faktörlerden biri olduğu açıkça görülüyor.
Bu yazı Digital Report Dergisi 11. sayısında yayınlanmıştır.