Mastercard, Türkiye’de fintek yatırımları da kapsayan EEMEA Bölgesinde fintek sektörünün gelişimini analiz etmek üzere ‘FinTech’in Geleceği: Akıllı, Ölçeklenebilir, Katılımcı’ adlı bir rapor hazırladı. Rapora göre; dördüncü sanayi devriminin başlangıcı olarak da kabul edilen ‘veri analizi’ ve ‘yapay zeka’ sektörün büyümesinde en önemli rolü üstlenecek.
Rapor, bölgenin önde gelen teknoloji etkinliklerinden biri olan GITEX Global 2022 kapsamında sunuldu. Rapor, yeni oyuncuların sürekli sektöre girdiğini, sahip oldukları ölçeklendirme stratejilerinin olgunlaştığını ve yatırımların hızlandığını gösteriyor. Rapor ayrıca, fintek şirketlerinin asıl misyonunun hali hazırda; tüketicileri desteklemek, finansal erişimi arttırmak ve bankacılık hizmetlerine erişimi olmayan ya da çok az olan kesimleri dijital ekonomiye kavuşturmak olduğunu ortaya koyuyor.
Türkiye’de fintek yatırımları 2021’de zirveye çıktı
2021’de 112,5 milyar dolar olan fintek küresel pazar değerinin 2028 itibarıyla %19.8’lik bir yıllık bileşik büyüme oranıyla 332,5 milyar dolara ulaşacağı tahmin ediliyor. Rapora göre ayrıca, tüm dünyada 470’ten fazla fintek unicorn şirket bulunuyor ve bunların 40’ı 2022 yılı ilk çeyreğinde sektöre katıldı. Raporda; 2021’in Türkiye için fintek anlaşmaları ve yatırımları konusunda zirve yılı olduğu ifade ediliyor.
İstanbul’da toplu ulaşımda kredi kartı dönemi başlıyor
Mastercard’ın raporuna göre; bölgedeki fintek sektörlerinde tüm paydaşları ve kişileri kalkındıracak olan katılımcı yaklaşımı, bu büyümenin ana faktörü. Bu raporda finans teknolojilerinin nasıl bir ekosistemde kurulabileceği, faaliyet gösterebileceği ve büyüyebileceğine yönelik tespitler ise şöyle;
- Fintek sektörü düzenlemeleri yükselişte – Bölgedeki fintek sektörüne dair düzenlemeler; ödeme, havale, kitle fonlaması, e-para ve taraflar arası borç verme gibi birçok madde içeriyor. Türkiye halihazırda bu beş maddenin üçüyle ilgili düzenlemelere sahip.
- Açık bankacılık dönüştürücü rol üstleniyor – Tüketicilerin %51’i açık bankacılığın en büyük avantajının bankacılık işlemlerini daha hızlı yapabilmek olduğunu söylüyor. Mastercard’ın yeni ödeme yöntemlerinin kullanımına dair hazırladığı 2022 yılı raporuna göre; tüketicilerin %51’i açık bankacılığı fatura ve borç ödeme, Şimdi Al Sonra Öde işlemleri, kredi puanı optimizasyonu, havale yapma, birikim yapma, kripto para alım-satımı, finansal planlama, vb. birçok iş için kullanıyor. Bölgedeki tüketicilerin %50’sinden fazlası işlem kolaylığı sebebiyle hesaplarını otomatik ödemeye bağlamak istiyor. Ve neredeyse %50’si bu şekilde fatura ödemelerini yönetmenin, hesaplar arası işlem yapmanın ve genel tüm finansal işlemlerin daha kolay olduğunu düşünüyor.
- Global iş birlikleri önemli – Fintek şirketleri için global kuruluşları işe dahil etmek çok önemli hale geldi. Mastercard gibi şirketler fintek şirketlerinin hızlıca gelişmesine ve yükselmesine yardımcı oluyor.
Bir açık oturumda bu raporun bulguları üzerinde tartışan sektör liderlerine göre ise bölgedeki genç, teknoloji adaptasyonu yüksek ve bilgi sahibi olan tüketiciler bölgedeki fintek ürünleri ve hizmetleriyle ilgili trendleri belirliyor. Metaverse, yapay zeka, 5G ve veri analizi sayesinde şirketler hiper kişiselleştirilmiş deneyimleri sunabiliyor, bu da tüketici tarafında 7/24 ulaşılabilecek dijital deneyimlere yönelik talebi arttırıyor.