Pandeminin olumsuz etkilerini en fazla hisseden sektörlerin başında etkinlik sektörü geliyor. Fiziksel olarak etkinlik yapamayan markalar bu dönemde online etkinliklerle müşterileri, iş ortakları ve medya ile iletişim halinde kalmaya çalıştı. Bu dönemde konferanslar, seminerler ve iş dünyası odaklı diğer buluşmalar online platformlarda bir şekilde yapılarak devam etti. Bununla birlikte kapanma dönemleri en çok da spor ve sanat etkinliklerini vurdu. Yapılamayan konserler, kapılarını açamayan tiyatrolar, müzeler ve galeriler, iptal edilen sergiler, seyircisiz oynanan spor müsabakaları derken özellikle amatör branşlarda yer alan sporcular ve sanat camiasının emekçileri zor günler geçirdiler. Tüm Etkinlik ve Organizatörler Derneği (TEODER)’e göre pandemi sürecinin ortaya çıkardığı mağduriyetler, istihdam edilen personel ve aileleri ile yaklaşık 10 milyon kişiyi olumsuz etkiledi. Küresel etkinlik endüstrisi pandemi sürecinde en az 30 milyar dolarlık kayba uğradı. Bu zor günlerin henüz sonunun geldiğini de henüz söylemek güç.
E-ticaretten oyuna ve kripoto para endüstrisine kadar pandemide gelirlerini katlayan dijital platformlar ise bu dönemin kazananları oldular. Bu dönemde dijital platformların pazarlama bütçelerinin önemli bir kısmını sanat ve spor odaklı etkinlikler ile bu alanda yer alan aktörlerin sponsorluklarına harcadığı belki sizin de dikkatinizi çekmiştir.
Sanat dijitalin desteği ayağa kalkıyor
BtcTurk’ün; İstanbul Harbiye, Çeşme ve Bodrum’da yapılan 54 ‘Açıkhava Konseri’nin Ana Sponsorluğunu üstlenmesi, Paribu’nun geçen yıl olduğu gibi bu yıl da İstanbul Film Festivali’nin Tema Sponsoru olması kripto para dünyasının sanat dünyasına verdiği desteğe dair güzel örnekler. Yine Paribu’nun ana sponsoru olduğu ve 15 Eylül’e kadar ziyaret edilebilecek olan Parallel Universe Exhibition by Ouchhh bu yılın önemli sanat etkinlerinden biri oldu. Bugüne dek 50 ülkede 10 milyondan fazla sanatsevere ulaşan Ouchhh Studio’nun Zenger küratörlüğünde hazırlanan Parallel Universe sergisi, yapay zekâ ve sanatı birleştiren eserleri sanatseverlerle buluşuyor.
E-ticaretin ve kripto paranın liderlerinden spora dev katkı
Getir’in su markası Kuzeyden ile 2018 yılından bu yana Türkiye Basketbol Federasyonu’nun, Türkiye Voleybol Federasyonu’nun, Türkiye Basketbol ve Voleybol Milli Takımları’nın Resmi Su Sponsoru. Buna ek olarak marka milli sporcularımızın hayata geçirdiği ‘Cedi Osman Yaz Kampı’, ‘Güler Legacy’, ‘Bahar Toksoy Guidetti Academy’, Özge Kırdar ile ‘SosyalBen Voleybol Takımı’ ve Birkan Batuk ile ‘SosyalBen Basketbol Takımı’na da Kuzeyden ile destek vermeye devam ediyor. Ayrıca Getir 2017 ve 2018 yıllarında Formula E-Spor Dünya Şampiyonası’nda üst üste başarılı dereceler elde ettikten sonra 2019 yılında GT4 Avrupa Serisi şampiyonasına katılarak gerçek pistlerde de yarışmaya başlayan Cem Bölükbaşı’nın ilk Euroformula Open yarışına çıkmasına destek oldu.
Trendyol’un Futbol Milli Takımları ve aynı zaman Türkiye Milli Olimpiyat Komitesi’nin resmi sponsoru olması ve BtcTurk’ün Türkiye Kadın ve Erkek Voleybol Millî Takımlarının Ana Sponsorluğunu alması, dijital platformlardan spora gelen yerinde destekler.
Doğrudan bağ olmayınca, sponsorluk desteği daha da anlamlı hale geliyor
Burada alt çizilmesi gereken bu markaların hizmet alanlarının sponsor oldukları sektörlerle doğrudan bağının olmaması. Yoksa teknoloji markalarının espor başta olmak üzere yine dijital dünyanın farklı alanlarına uzun yıllardır verdikleri desteklere aşinayız.
Dijitalin ekonomide yarattığı değerin her geçen gün büyümesi ve bu alandaki oyuncuların kazanımlarını toplumun medeniyet seviyesine katkı yapacak işlere harcanması dijital ekosistem adına sevindirici gelişmeler. Önümüzdeki günlerde dijitalin büyüyen markalarının spor, sanat ve daha birçok alanda gerçekleştirecekleri benzer iş birliklerinin sayısının artacağından kuşkumuz yok.
Spora ve kültür sanata destek vermeye devam edeceğiz
Serhat Karakaya Getir Kurumsal İletişim Direktörü
“Getir kurulduğu günden bu yana öncülüğünü üstlendiği pazara, ekonomiye, ülkesine katma değer sunmak için çalışan, benimsediği değerlerle toplumsal fayda yaratmak için elini taşın altına koymaktan çekinmeyen bir şirket oldu. Bugün geldiğimiz noktada küresel olarak büyümeyi sürdürürken, hayata geçirdiğimiz iş birlikleriyle spora ve kültür sanata destek oluyoruz. Getir’in şirket kültüründe sporun önemli bir yeri var. Sporda başarı elde etmek hem çok çalışmaya hem de cesaretle hareket etmeye bağlı. Belirlenmiş kurallara ve rakiplere saygı çerçevesinde her zaman daha iyisine ulaşmaya çalışmak Getir’deki çalışma felsefemizle tam olarak örtüşüyor. Bu nedenle 6 yıllık genç bir şirket olmamıza rağmen spora önemli destekler verdik ve vermeye devam ediyoruz.”
Bu yazı Digital Report Dergisi 10. sayısında yayınlanmıştır.