“Türkiye’deki Çalışanların Dizüstü Bilgisayar Tercihleri” araştırması DORinsight tarafından 25 yaş üstü 1576 çalışan ile görüşülerek gerçekleştirildi. Yaş ortalaması 39,5 olan katılımcılarının tamamı dizüstü bilgisayar sahibi, %95’i ise aktif olarak bilgisayar kullanıyor.
İş için en fazla tercih edilen dizüstü bilgisayar Lenovo
Araştırmaya göre her 10 katılımcıdan 7’si şu an kullandığı kişisel dizüstü bilgisayarını 1 yıldan uzun zaman önce satın aldıklarını belirtiyor. Katılımcıların yeni bir bilgisayar satın alma konusunda en temel motivasyonu ise iş amaçlı kullanım. Genel ihtiyaç kullanımındaki %28’lik oran da, bilgisayarın hayatımızdaki rolünün önemine işaret ediyor. En fazla tercih edilen dizüstü bilgisayar markalarının ise Lenovo ve HP olduğu görülüyor.
Ortalama 4.722 TL değerinde dizüstü bilgisayar kullanılıyor
Katılımcılar son satın aldıkları dizüstü bilgisayara ortalama 4 bin 722 TL öderken, bu fiyat aralığı maalesef bugünün şartlarında giriş seviyesinde kalıyor.
Orta seviye olarak değerlendirilebilecek olan 6.000-10.000 TL aralığındaki dizüstü bilgisayarların toplama oranı %20 olurken, üst seviye diyebileceğimiz cihazların oranı maalesef yüzde 5’te kalıyor. Bu da iş bilgisayarı tercihi ve alım gücü hakkında ipuçları veriyor.
İşten sonra eğlence geliyor
Her ne kadar satın alma motivasyonunda eğlence yüzde 8 oranında kalsa da, iş kullanıma gelince eğlence yüzde 24’le ikinci sırayı alıyor.
Bilgisayar seçiminde öne çıkan kriterler: Performans/Hız ve Fiyat
Araştırmaya göre katılımcıların bilgisayar seçiminde en önem verilen kriterleri Performans/Hız ve Fiyat oldu. Bilgisayar seçiminde en etkili kriter olarak yüzde 86 ile Performans/Hız’ı yüzde 69 ile Fiyat takip ediyor. İşletim sistemindeki yüksek oranlar Mac ve Windows arasındaki farkın son yıllarda kapandığını ortaya koyuyor. Dokunmatik ekran ve birden çok kullanım modu sunan dönüştürülebilir sistemler niş konumlarını korurken, tasarımdan ziyade ekran boyutu ve pil ömrünün önemli olduğu görülüyor. Hafiflik ve taşınabilirlik ise her ne kadar pandemide evlere çakılı kalınsa da, cihazın uzun kullanılma planını ve pandemi sonrası kolaylık sağlamasına yönelik isteği gösteriyor.
Kişisel bilgisayarlar iş için de kullanılıyor
Araştırmaya göre katılımcıların %52’si işverenlerinin kendilerine dizüstü bilgisayar sağladığını belirtti. Diğer yandan katılımcıların yüzde 85’i kişisel bilgisayarlarını da ayrıca iş için kullandıklarını ifade etti. Bunun dışında araştırmaya göre çalışanlar iş bilgisayarlarında genellikle oyun oynamayı tercih etmiyorlar.
Yeni bilgisayar almak istiyoruz, ama hemen yarın değil…
Araştırmaya göre katılımcıların %42’si bilgisayarlarını evde bir başkası ile paylaşmadıklarını %36’sı ise kendilerinden başka bir kişinin daha bilgisayarlarını kullandığını belirtti. Bununla birlikte her 10 katılımcıdan 6’sı yeni bir bilgisayar almayı düşünürken 3 ay ile 1 sene arasında almayı planladıklarını söylemektedirler.
Daha iyi performans için…
Daha yüksek performans yeni bir bilgisayar almanın en önemli nedeni. Yüksek performansı yeni özelliklere ihtiyaç duyma ile arıza / bozulma takip ediyor. Katılımcıların yeni bir bilgisayar için ayırabilecekleri ortalama bütçe aralığı ise 6 bin 285 TL.
Bilgisayar almadan önce teknoloji sitelerine bakıyoruz
Teknoloji sitelerindeki haber ve yorumlar bilgisayar seçiminde ve satın almadan önce başvurulan bilgi kaynakları içerisinde ön plana çıkan temel unsur olarak öne çıkıyor. Yüzde 52 ile ilk sırada yer alan ‘Teknoloji sitelerindeki haber ve yorumlar’ı, yüzde 15 ile ‘İnternet reklamları’ ve yüzde 14 ile ‘Arkadaş tavsiyeleri’ takip ediyor.
İş bilgisayarı denilince akla gelen ilk marka HP
İş amaçlı kullanılacak bir bilgisayar için hangi özelliğin kendileri için önemli olduğun sorduğumuz katılımcıların yüzde 83’ü ‘Performans/Hız’ cevabını verdi. Bu kriteri yüzde 47 ile işlemci ve yine aynı oranla pil ömrü takip etti. Bununla birlikte katılımcılara üreticilerin iş bilgisayarında geliştirmeleri gereken en öncelikli özelliği sorduğumuzda da en popüler cevap değişmedi ve ‘Performans/Hız’ oldu.
Yine iş amaçlı bir bilgisayar düşünüldüğünde akla gelen ilk marka ise HP oldu. HP’yi yüzde 19 ile Lenovo ve yüzde 13 ile Apple takip etti.
Oyun bilgisayarı denilince akla gelen ilk marka Monster
Araştırmaya göre oyun bilgisayarı için en önem verilen özelliğin Performans/Hız olduğu gözlenirken en önem verilen donanımın ise grafik kartı oldu. Akla ilk gelen oyun bilgisayarı ise Monster’ oldu. Monster’ı HP ve Acer takip etti.
Uzaktan çalışma dizüstü bilgisayar sahipliğini nasıl etkiledi?
Araştırmaya göre katılımcıların %71’i uzaktan çalıştıklarını belirtti. Bu süreçte bilgisayarda eksikliği en fazla hissedilen özellik ise ‘Hız’ oldu. Hızı pil ömrü ve performans takip etti. Öte yandan uzaktan çalışmaya geçiş ile birlikte katılımcıların sadece %23’ünün bilgisayarı işveren tarafından yeniledi.
Dizüstü bilgisayar ile en çok hangi aksesuarı kullanıyoruz?
Dizüstü bilgisayarla kullanılan aksesuar ve çevre birimleri sorgulandığında kulaklık en fazla kullanılan aksesuar olarak belirtilmiştir. Uzaktan çalışmada da bu değişmezken, fare-trackpad’in yerini web kamerası, alıyor. Ayrıca uzaktan çalışmada gamepad’in ağırlığı düşerken, monitör ve ayak/stant kullanımının rahatlık açısından sıralamada değişikliğe uğramaması da dikkat çekici.
Bu yazı Digital Report Dergisi 9. sayısında yayınlanmıştır.