Elon Musk’ın sahibi olduğu X platformu, Twitch ve Amazon’u da hedef alarak reklam boykotu iddialarını genişletti. X, Twitch’in, bağlı olduğu Amazon üzerinden reklam katkısını keserek platforma zarar verdiğini öne sürdü.
2023 yılının Ekim ayında açılan davada, Twitch’in, X platformunda reklam vermeyi tamamen durdurduğu belirtildi. Twitch’in bu tutumu, X’in iddialarına göre, ABD antitröst yasalarını ihlal eden “grup boykotu” girişiminin bir parçası olarak değerlendiriliyor. Twitch ve Amazon’dan bu suçlamalara ilişkin herhangi bir açıklama yapılmazken, X’in hedef aldığı diğer büyük şirketlerden de henüz bir yanıt gelmedi.
Boykotun arkasında kimler var?
X’in daha önce açtığı davalarda, Dünya Reklamverenler Federasyonu (WFA) ve GARM gibi oluşumların yanı sıra CVS Health, Mars ve Orsted gibi şirketler de yer almıştı. Musk’ın liderliğindeki X, bu kuruluşların, platformun reklam gelirlerini engellemek için koordineli bir şekilde hareket ettiğini iddia ediyor. Ancak WFA’nın başlattığı GARM girişiminin, dijital platformlardaki zararlı içeriklere karşı önlemler almayı hedefleyen bir yapılanma olduğu biliniyor.
2023 yılının Eylül ayında X, Unilever ile anlaşmaya vardığını açıklayarak şirketi dava listesinden çıkardı. Ancak X’in reklam gelirleri üzerindeki baskı azalmadı. Platform, özellikle Musk’ın Twitter’ı satın aldığı 2022 yılından sonra büyük reklamverenlerin desteğini kaybetti.
X is pleased to have reached an agreement with Unilever and to continue our partnership with them on the platform. Today’s news is the first part of the ecosystem-wide solution and we look forward to more resolution across the industry.
— News (@XNews) October 11, 2024
Musk’ın tartışmalı tavrı reklam gelirlerini etkiledi
Musk’ın Kasım 2023’te reklamverenlere yönelik çıkışı, Disney ve Apple gibi büyük şirketlerin X üzerindeki reklamlarını durdurmasına yol açtı. Bu gelişmenin ardından X’in reklam gelirlerinde %40’lara varan kayıplar yaşandı. Platformun en büyük reklamverenlerinin harcamaları ise önceki yıllara göre %64 oranında azaldı.
Twitch ve diğer rakipler X’i zorluyor
X’in açtığı davalarda, Twitch’in Kasım 2022’den bu yana X platformunda reklam satın almadığı vurgulandı. Bunun yanı sıra Musk’ın politik duruşu nedeniyle X kullanıcılarının alternatif platformlara yöneldiğini sizlere aktarmıştık. Rakipler Bluesky ve Threads, bu süreçte milyonlarca yeni kullanıcı kazanmayı başardı.
X’in Twitch, Amazon ve diğer şirketlere karşı açtığı dava, sosyal medya platformlarının reklam ekonomisi üzerindeki etkisini tartışmaya açtı. Ancak X’in gelir sorunlarını çözmekte zorlandığı bir dönemde, bu davanın nasıl sonuçlanacağı belirsizliğini koruyor.
Elon Musk’ın liderliğindeki X, yeniden eski reklam gelirlerine ulaşmayı başarabilecek mi? Yoksa sosyal medya dünyasında daha büyük değişimlere tanık mı olacağız? Bu soruların yanıtı için dava sürecini yakından takip edeceğiz.