Yeni e-ticaret düzenlemesi tartışmalara neden oldu. Türkiye’nin e-ticaret hacmi, özellikle koronavirüs salgınının ardından rekor seviyelere ulaştı. Ticaret Bakanlığı, e-ticaret platformlarına bazı sınırlamalar getirecek. Bu sınırlamalar hem satıcıyı hem de müşteriyi etkileyecek.
Bakanlığın bir süredir üzerinde çalıştığı düzenleme, esnaf ve KOBİ statüsünde olan işletmelerin satış hacmine göre uygulanacak. 10 milyar TL’nin altı, 10-30 milyar TL arası ve 30 milyar TL üstü olarak sıralanan satış hacmi, her satıcıya farklı ölçütler uygulanmasını sağlayacak.
Ticaret Bakanlığı e-ticaret düzenlemesi ile pazar yerlerine yeni kriterler getiriyor
Getirilecek olan düzenleme ile e-ticaretin dengeli bir şekilde büyümesi ve gelişmesi amaçlanırken pazaryerlerine de bazı kriterler getirilecek. Piyasadaki rakipleri dışlayıcı şekilde tanıtım faaliyetleri yapılamayacak. Net işlem hacmi üzerinden belirlenecek olan limite takılan e-ticaret şirketlerine bir yıl içinde yurtiçi satışlara yönelik iskonto ve indirimlerine sınırlama getirilecek. Bununla birlikte haksız rekabetin önüne geçilerek, pazar yerlerinin faaliyet alanları belirlenecek ve sektörün orantılı şekilde büyümesi sağlanacak.
E-ticarete aracılık eden platformların 1 yıllık net işlem hacimlerinden belirli bir pay alınacak. İşlem hacmi, 1 yılda 30 milyar ile 60 milyar TL arasındaysa, 30 milyarı aşan kısmın yüzde 1’i, 60 ila 75 milyar TL arasındaysa, yüzde 1’e ilave olarak 60 milyarı aşan kısmı için yüzde 5’i, 75 milyar TL’nin üzerindeyse aşan kısım için yüzde 30’u oranında elektronik ticaret payı tahsil edilecek.
Büyük ölçekli e-ticaret şirketleri elektronik ticaret payı ödemeye başlayacak. Bu pay toplam satış hasılatından alınacak. Maliyetin satıcılara ve müşterilere yansıtılması durumunda özellikle elektronik ürünlerin fiyatlarında artış riski bulunuyor.
E-cüzdan uygulamaları kaldırılıyor
Yeni düzenlemeye göre, e-ticaret platformlarına entegre olan ve ödemeyi kolaylaştıran e-cüzdan uygulamaları kaldırılacak. Bu düzenleme müşterilere sağlanan indirimlerin azalmasına neden olabilir.
Düzenleme hizmet ve ürün satışı yapan yerleri ayırıyor. Turizm, eğitim, sağlık, sigortacılık, danışmanlık, kültür, sanat, eğlence, spor ve istihdam hizmeti sektörleri ile gayrimenkul ve otomotiv sektörlerinin bir veya birkaçına aracılık hizmeti sunan, başka bir sektörde aracılık faaliyetinde bulunamayacak.
Türkiye’de toplam e-ticaret hacmi 2023 sonunda 1 trilyon TL sınırını aşacak
Yeni düzenlemeye göre özellikle gayrimenkul ve turizm sektöründe belli bir büyüklüğe ulaşarak, kamuoyu tarafından bilinen oyunculara koruma getirilecek. Hem ilan yayınlayan hem de ürün satanlar artık ikisini birden yapamayacak. Sadece ilan sitesi olarak kalabilecek.
Bunun tüketici açısından rekabeti azaltma yönünde etki yaratacağı düşünülürken diğer yandan da birçok kurumun iş çeşitlendirmesinin kısıtlanmasına neden olacak.
E-ticaret şirketlerinin taşımacılık ağlarına kısıtlama getirildi
Platformların kurdukları kargo ağları pazaryeri dışına hizmet veremeyecek. Bu nedenle, e-ticaret şirketleri, platformları üzerindeki satılan ürünlerin daha büyük bir bölümünü kendileri taşımayı tercih edebilir. Bunun sonucunda da doğrudan kargo şirketlerine verilen kutu sayılarında azalma olabilir.