Son dönemde pek çok Facebook kullanıcısı, uygulamada gezinirken çalan tuhaf bir yeni Facebook sesi fark ediyor. Yeni Facebook sesini Anasayfa’daki yeni atılan gönderilere bakmak için aşağı doğru kaydırdığınızda duyuyorsunuz. Facebook, sanki yeni gönderilere göz atma deneyimine, fon müziği eklemeye çalışıyor gibi duruyor. Yeni Facebook sesini bir kuş cıvıltısına benzetebiliriz.
Aslında bu gizemli sesin nedeni belli; Facebook’un son güncellemesi. Facebook bu ince ses eklemesiyle, gezinme sürecini daha ilgi çekici kılmaya çalışıyor. Amaç ise platformu daha etkileşimli hale getirmek ve popülaritesini tekrar yükseltmek ama yeni sesin ne kadar başarılı olacağı tartışma konusu.
Yeni Facebook sesi nasıl kapatılır?
Kullanıcılardan bazıları yeni Facebook sesini beğensede çoğunlukla yeni cıvıltı sesi hiç beğenilmemiş gibi gözüküyor. Kullanıcılar sesin dikkat dağıtıcı ve gereksiz olduğunu, daha sessiz bir gezinme deneyimini tercih ettiklerini belirtiyor. X (Twitter) kullanıcısı olan @eliacikeray “Facebook garip sesler çıkarmaya başladı” şeklinde şu gönderiyi paylaştı:
facebook started to make weird sounds pic.twitter.com/5ZtXazlRUy
— Eray Eliaçık (@eliacikeray) February 12, 2024
Yeni Facebook sesi şu an için sadece iOS yani Apple cihazlarda mevcut. Güncellemenin Android telefonlar için ne zaman geleceği ise merak konusu. iPhone cihazınızda bu cıvıltı sesini nasıl kapattığınızı sizlerle paylaşıyoruz:
- iPhone’unuzda Facebook uygulamasını açın.
- Menüye ulaşmak için sağ alt köşedeki üç yatay çizgiye dokunun.
- “Ayarlar ve Gizlilik” bölümüne kaydırın
- “Ayarlar”ı seçin.
- Aşağı doğru kaydırın ve “Medya” kısmına girin.
- “Sesler” (Sounds) başlığı altında “Uygulama İçi Sesler” (In-App Sounds) seçeneğinin yanındaki anahtarı pasif konuma getirin.
Artık rahatsız edici yeni Facebook sesi kesilecek ve Facebook gezintilerinize sessizlik eşlik edecek.
Facebook’un amacı ne?
2024 yılına girdiğimiz dönemde Kepios yeni bir analiz yayınladı. Dünya genelinde 5,04 milyar kişi sosyal medya kullanıyor. Bu sayı, bir önceki yıla göre 266 milyon yeni kullanıcıyla %8 arttı ve dünya nüfusunun %62,3’ü sosyal medya kullandığını ifade ediyor. Bu analizde Facebook hala globalde en çok kullanılan uygulama olarak karşımıza çıkıyor. En popüler platformlar:
- Facebook (2,96 milyar)
- YouTube (2,51 milyar)
- WhatsApp (2 milyar)
- Instagram (2 milyar)
- WeChat (1,31 milyar)
- TikTok (1,05 milyar)
Kullanıcı sayılarıyla bizleri karşılıyor. Facebook Messenger 931 milyon kullanıcıyla en popüler mesajlaşma platformu. Bölgesel dağılım olarak baktığımız Asya’da 3.18 milyar insan sosyal medya kullanıyor, Avrupa ise 669 milyon kullanıcıya sahip ve son olarak Kuzey Amerika 337 milyon kullanıcı sosyal medyada.
Gemini vs ChatGPT karşı karşıya, 2024’e hangisi hükmedecek?
Son yıllara nazaran Facebook’un büyümesi yavaşlamış olarak gözüküyor. Şu an için dünyanın en çok mesajlaşma ve reklam gelirine sahip platformlardan birisi olan Facebook için bu tehlike çanları çalıyor demek oluyor. Çatı şirketi olan Meta’nın bu durumu tersine çevirmeye çalıştığı anlaşılıyor. Yeni cıvıltı sesi de buna örnek olabilir. Yeni ses ile beraber Facebook etkileşimi artırmak, işitsel bir deneyim sunmak istiyor. İnsanların son zamanlar da odak zamanları gittikçe düşüyor. Platformlar ise bu durumu tersine çevirmek için sürekli farklı yollar arıyor. Görsel olarak güçlenmek bunun en mantıklı yolu fakat etkileşimi artırmak için işitsel deneyim sunmakta bir ayrıcalık olabilir. Şu an için çok beğenilmesede ilerleyen zamanlarda bu durum alışılmış bir hal alabilir ve her platformun kendine ait özel bir sesi olabilir.
Ayrıca kullanıcıları platformda tutmak için farklı yollar arayan Facebook, eklediği ses ile kullanıcıların psikolojilerine mesaj veriyor olabilir. Psikolojik olarak bilinç altına işleyen küçük sesler hafızamızda yer ediyor ve o sesi obje ile bağdaştırıyoruz. Örneğin eski şanlı telefon tuşlu telefon markası Nokia’nın polifonik müziği hala aklımızda. Başka bir örnek verecek olsak şu an için çoğu kişi kapı zil sesi farklıdır ama kapı zili dediğimizde aklımızda çalan zil genellikle hepimizde aynı. Facebook’ta bu yola başvurmuş ve kendi sesini arıyor olabilir.
Sonuç olarak yeni Facebook sesinin amacını veya ilerleyen dönemlerdeki amacını inceledik. Şu an için sadece iOS’ta olan bu sesin nasıl kapatılacağını öğrendik. İlerleyen günlerde teknoloji firmalarından daha birçok inovasyon göreceğiz. Bazıları kalıcı olacak bazıları da kullanıcılar için “saçmalık” olarak nitelendirilecek. Unutmayalım ki sosyal medya platformları kâr amacı gütmeyen firmalar değil, o yüzden her yeni gelen özelliğin altında bir iğne arayabiliriz.
Öne çıkan kaynak görseli: Deeksha Pahariya / Unsplash