ALTI ÇİZİLİ
Aşılamanın yaygınlaşması ve normalleşme konusunda atılan adımlar neticesinde uzun bir aranın ardından okullar da yüz yüze eğitim geri döndü. 6 Eylül’de ilk ders zili çaldı ve ilk ve orta dereceli okullarda yeni eğitim ve öğretim dönemi başladı. Pandeminin henüz tam olarak bitmemesi nedeniyle ise okula dönüş öncesi özellikle veliler için bazı konularda belirsizliklerle geçti. Yüz yüze eğitimin ötelenme ihtimalini göz önünde bulunduran bazı veliler okul alışverişini son dakikaya bıraktılar. Pandemi sonrası yeni dönemin okul özelindeki alışveriş alışkanlıklarına etkilerini anlamak markalar için de zor olsa da, bu dönemde okula dönüş özelinde birçok marka onlarca kampanyaya imza attı. Özellikle dijital platformlara ait kampanyalar bu yıl geleneksel medyada çok daha fazla karşımıza çıktı.
TikTok’un kaçınılmaz yükselişi sürüyor
2021’in ilk yarısında dünya çapında en çok indirdiğimiz uygulamalar belli oldu. Sensor Tower verilerine göre 2021’in ilk yarısında tüm dünyada en çok indirilen uygulamalar arasında ilk sırada TikTok yer aldı. Ülkemizde de çok fazla popüler olan uygulamanın dünyada büyük rağbet gördüğü kaydedilirken, ikinci sırada Facebook, üçüncü sırada ise Instagram yer aldı. TikTok’un yükselişi kaçınılmaz. Çünkü ülkemizde 25 milyonun üzerinde Z jenerasyonu mensubu genç bulunuyor. Marka sadakati oldukça düşük olan sosyo-ekonomik açıdan çok büyük farklılıklar gösteren bu neslin ortak özelliği bugünün popüler birçok markasını ‘anne ve babamın’ markası olarak etiketleyip, bu markalardan kaçmaları. TikTok ise gençlere bu noktada adeta bir meydan okuma fırsatı vererek kendilerini samimi bir şekilde ifade edebilecek bir ortam sunuyor.
Okula dönüş alışverişinin online’daki şampiyonları
Bu yılki okula dönüş alışverişlerinde geçtiğimiz yıllardan farklı olarak online’ın etkisini net bir şekilde gördük. Pandemi nedeniyle zorunlu bir şekilde eticaret ile tanışan ve bir şekilde alışan tüketici okul alışverişinde de dijital platformları tercih etti. Gemius IAB Türkiye İnternet Ölçümleme Araştırması’nın Ağustos-Eylül dönemi verilerine göre online okul alışverişinde web’de ve mobilde en fazla trafik alan site 42 milyon 326 bin gerçek kullanıcı ile Trendyol oldu. Eticaret siteleri arasında Trendyol’u 35 milyon 304 bin bin gerçek kullanıcı ile Hepsiburada takip etti. Online alışverişte markaların online’daki performasına baktığımızda giyim kategorisinde LC Waikiki, online markette Migros ve teknoloji markette MediaMarkt’ı ilk sırada görüyoruz. Okullar açıldı ama alışveriş henüz bitmedi, veliler hala çocuklarının eksiklerini tamamlamaya çalışıyor. internet üzerinden alışveriş yapanlara para dağıtan teknolojik bir platform olan Avantajix.com´a göre e-ticaret sektörünün rekabetçi fiyatlar ve rahat alışveriş gibi faktörleri kullanarak yaklaşık 10 milyar TL’lik “Okula Dönüş Pazarı”ndaki payını artırmaya çalışıyor.
Yeni iPhone’lar tanıtıldı
Okula dönüşle yaz döneminin bitişinin bir diğer emaresi, Apple’ın yeni ürünlerini tanıttığı geleneksel etkinliği. Hala heyecan veren birkaç teknoloji etkinliğinden biri olan Apple lansmanında bu yıl, iPhone 13 Mini, iPhone 13, iPhone 13 Pro ve iPhone 13 Pro Max olmak üzere dört yeni iPhone modeli tanıtıldı. A15 Bionice‘e ev sahipliği yapan yeni iPhone’larda 5G bağlantısı ve WiFi 6 teknolojisi de yer alıyor. Tepedeki çentiğin yüzde 20 oranında küçüldüğü yeni iPhone’larda Apple, film çekimlerinde kullanılan bir yöntem olan Smart HDR 3 teknolojisine de yer verdi. Etkinlikte ayrıca ekranı yüzde 50 oranında daha geniş içerik okuma imkanı sağlayan Apple Watch Series 7 ve önceki nesillere göre yüzde 40 daha hızlı ve yüzde 80 oranında grafik performansı artışı yeni iPad Mini de tanıtıldı.
Okula ve işe fiziksel dönüş, Apple lansmanı, planlanan hibrit etkinlik haberleri derken Eylül dönemiyle ile yeniden normalleşme kafasına giren sektör bir iki aya geçen yılki senaryoyu yaşamaya başlar mı? Umarım olmaz, takip edip hep birlikte göreceğiz.
Bu yazı Digital Report Dergisi 10. sayısında yayınlanmıştır.