Zoom’un mali sonuçlarına göre önümüzdeki aylar için kullanıcı sayısı beklentisi yüksek değil. Şirket mali çeyrek sonuçlarını açıklarken, satır aralarında şirketin kullanıcı sayısı ve gelir açısından doyum noktasına ulaşmış olduğunu işaret eden ibareler yer alıyor.
Koronavirüs döneminde onlarca kat artan müşteri sayısı ile herkesin konuştuğu ve kullandığı bir platforma dönüşen Zoom, 2021 mali yılı ikinci çeyrek sonuçlarını açıkladı. Geçen yılın aynı dönemine (Mayıs-Temmuz) göre gelirlerini yüzde 355 artıran şirketin açıkladığı sonuçlarda dikkatimizi çeken ise Ağustos 2020-Ocak 2021 arası için müşteri kayıp oranını önceki döneme göre daha yüksek görmeleri oldu. Bu da önümüzdeki dönemde ‘Zoom’un kullanıcı sayısı beklentisi yüksek değil’ düşüncesine yol açıyor.
Zoom’un hızlı büyümesi ikinci çeyrekte de sürüyor
Şirketin açıkladığı sonuçlara göre, Mart-Temmuz 2020 arasında gelirler 663,5 milyon dolar oldu. GAAP Faaliyet geliri geçen yılın aynı döneminde 2,3 milyon dolarken 188,1 milyon dolara çıkarak rekor kırarken, GAAP hesaplamalarında şirketin ödemelerinin ya da harcamalarının zamanlamasını dikkate almayarak hesaplandığını da ekleyelim.
Son olarak, ilk mali çeyrekte 328,2 milyon dolar olan gelir, ikinci çeyrekte %102 artmış.
Ücretli kullanıcı sayısı önceki çeyreğe göre %39 arttı
Kullanıcı sayısındaki büyüme içinse şuna bakmakta fayda var: Önceki mali çeyrekte toplamda 10’dan fazla çalışanı olan şirket müşterilerinin sayısı 265.400’dü, bu çeyrekte ise 370.200’e çıktı. Yani belirli bir ölçekteki ücretli iş kullanıcısı sayısı yaklaşık %39 arttı.
Şirketlerde gelir artışı stabil devam ediyor
Son 12 ay içinde yine 10’dan fazla çalışanı olan şirket müşterilerinden elde edilen gelir de %130 arttı. Bu, Zoom için son 9 çeyrektir gerçekleşen bir oran, önceki çeyreğe göre değişim yok. Bunu, Zoom kullanan şirketlerin, platformdan memnuniyeti olarak yorumlamak mümkün. Ayrıca şirketin sunduğu çok fazla ek hizmet de bulunmuyor, dolayısıyla çalışma kapsamını genişletmek de mümkün değil, bu yüzden büyük artış olmuyor, ancak kazanç oranı da değişmiyor.
Zoom’un iş gücü %21 büyüdü
Bu çeyrekte 600 yeni çalışan daha alan Zoom, toplam 3.400 çalışana ulaşarak geçen çeyreğe göre iş gücünü %21 artırmış.
Gelirin üçte biri APAC ve EMEA’dan
Zoom, Amerika kıtasında geçen yıla göre %288 büyüme yaşarken, APAC ve EMEA bölgelerindeki gelir artışı %629 olurken, toplam gelirin %31’i anlamına geldi. EMEA’nın 2021 ikinci mali çeyrek geliri 128 milyon dolar, APAC’ın ise 81,4 milyon dolar oldu. Avrupa, Orta Doğu ve Afrika, Zoom’u daha yaygın kullandı desek, yanlış olmaz.
- Zoom, donanım kiralama servisini başlattı
- Zoom, hepsi bir arada iletişim aracı Zoom for Home’u tanıttı
Müşteri kaybı yüksek, gelirdeki büyüme düşük olabilir
Şirket, mali tabloların yanı sıra, 2021 mali yılı üçüncü çeyreği ve 2021 mali yılı toplamı öngörülerini de paylaştı. Buna göre toplam gelirin üçüncü mali çeyrekte, yani Ağustos-Ekim 2020 arasında 685-690 milyon dolar olması bekleniyor. İlk çeyrekten ikinciye geçerken %102 artan gelirin önümüzdeki dönemde artış beklentisi sadece yüzde 3.
Şirketin 2021 mali yıl gelir beklentisi 2,37-2,39 milyar dolar arasında. Açıklamadaki şu not dikkat çekici: “Bu gelir beklentisi, iş dünyasının uzaktan çalışma çözümlerine talebi göz önünde bulundurularak hazırlandı. Ayrıca, ilk çeyrekte aylık üyelik satın alan müşterilerin daha yüksek oranında olması, geçmişteki müşteri terk oranlarıyla karşılaştırıldığında, ikinci yarıda müşteri terk oranının artacağı öngörüsü de göz önünde bulunduruldu.”
Zoom’un kullanıcı sayısı beklentisi neden düştü?
Zoom’un kullanıcı sayısı konusunda bügüne dek paylaştığı verilere göre Aralık ayında günlük 10 milyon olan toplantı katılımcı sayısı, Mart ayında 200 milyona, Nisan ayında ise 300 milyona çıktı.
Türkiye’deki kullanıcı sayılarıyla da ilgili büyüme açıklanmıştı. Buna göre Ocak-Nisan 2020 arasında Zoom’un ücretsiz kullanıcı kayıt sayısı, Nisan 2020’de Ocak ayına göre 139 kat artış göstermişti. Toplam 10 ve daha fazla çalışana sahip kurumlarda şse ücretli Zoom kullanıcı sayısı bu dönemde 10 kat artmıştı.
Bugüne dönersek, Ağustos-Ekim arasında gelir büyümesinin yüzde 3 olduğu düşünüldüğünde, Zoom’un müşteri kaybından çok, müşteri kazanma beklentisinin olmadığını düşünebiliriz.
Ancak koronavirüs, her alanda sürprizlerle dolu bir dönemi getirdiğine göre, Zoom’un kullanıcı sayısı beklentisinin de ne olacağına yine hayatın kendisi karar verecek.
Kısa süre önce donanım alanında atılımlar yapan, eğlenceli filtreler koyan Zoom, video iletişim imkanlarını artırmak ve her tür kullanıcı için çalışmalar yaparak platformunu geliştirmeyi sürdürüyor. Ancak Zoom’un tüm bu çalışmalara rağmen yeniden ‘hype’ olup olmayacağını, bekleyip göreceğiz.