Facebook Genel Merkezi’nden gelen haberler, Mark Zuckerberg’in sosyal ağın gidişatını değiştirmek ve internetin sözde yeni yüzü olan ‘metaverse’e doğru dalgalar yaratmak istediğini gösteriyor. Oyun ve internet şirketleri, bildiğimiz şekliyle interneti yeniden tasarlamaya yardımcı olmak için savaşıyor ve neredeyse bir internet içinde internet olarak kabul edilen metaverse’lere geçişe doğru ilerliyor.
Bir yaşam tarzı markasını daha alakalı bir şeye dönüştürmek (30 yaşın altındaki kişiler giderek daha fazla Facebook’tan uzaklaşıyor) zorlu bir iş, ancak Facebook’un planları neler ve endüstrilerin tamamen yeniden tasarlanması gerçekten mümkün mü?
Bazıları için şaşırtıcı olabilir, ancak büyük revizyonlar genellikle zor olsa da, iyi örnekleri de var. Çevrimdışından çevrimiçine zahmetsizce geçen bir endüstrinin en iyi örneği kumarhaneler oldu.
Kumarhane endüstrisinin yaşadığı en etkili geçişlerden biri, canlı casinolar oldu. Bu, poker, blackjack, bakara ve rulet gibi oyunların 2D oyunlardan tam teşekküllü canlı varyantlara dönüşmesiydi. Bu oyunlar kumarhane oyununun özünü aldı ve gerçek zamanlı olarak gerçek bir krupiyenin getireceği karmaşıklık ve bağlılıkla birleştirdi.
Açıkçası, endüstrileri uyarlamak mümkün. Casino oyunları yüzyıllardır şu ya da bu şekilde oynandı, 20. ve 21. yüzyılın değişen ortamına rağmen takipçiler arasında popüler kalabilmek için teknolojik gelişmelerle birlikte gelişti. Ancak Facebook’un metaverse’e dönmesi o kadar kolay olacak mı? Ya da, bir metaverse nedir?
Metaverse en iyi olarak, Fortnite gibi şirketler olarak tanımlanabilir. Oyunlar aracılığıyla, büyük bütçeli etkinlikler yaratıldı, mikro dönüşümler tarafından yönetilen ekonomilere sahipler ve gerçek insanların avatarları, oyun versiyonları için bir merkez görevi görüyorlar. Metaverse internette avatarlar olarak gezinilecek ve farklı kuruluşlar bu mini portallar içindeki içeriği sağlayacak.
Bu, sosyal medya devi için muazzam bir değişim, ancak Facebook’un çığır açmasının emsalsiz olmadığını unutmamalıyız. Ne de olsa Facebook, modern çağda internetle nasıl iletişim kurduğumuzu ve etkileşim kurduğumuzu tartışmalı bir şekilde yeniden şekillendirdi. Facebook, hayatımızın çevrimiçi bir versiyonunun neye benzediğinin temelini hazırlamamış olsaydı, Instagram ve Twitter gibi yan ürünler bu kadar çekim kazanamazdı. Günlük gibi davranan bir çevrimiçi yaşam yaratılırken, şimdi gerçekten deneyimleyebileceğimiz bir çevrimiçi yaşam olacak olan meta veri deposu üzerinde çalışıyorlar.
Bu yeni metaverse konseptini benimseyen Facebook, kendilerini yeniden icat etmek için iş modellerini yeniden şekillendiriyor. Her şey meta veri deposuna taşınırsa ve Facebook’un bunda bir payı yoksa, büyük olasılıkla tarih olacaklar.
Facebook iddialı. Ancak, metaverse’in çalışmasını sağlayacak sosyal statüye ve nakit akışına sahip. Giriş yolu şüphesiz oyun oynamaktan geçecek, bu yüzden muhtemelen işlerinin bu yönünü kullanmak zorunda kalacaklar. Bir meta veri deposunun ana faydalarından biri VR özelliği olacak, bu nedenle Oculus kolunu alıp meta veri deposunu ve içereceği her şeyi yerine getirmeye uyarlamak için zaten iyi bir konumdalar.