Zynga, 1,8 milyar dolarlık Peak satın alma anlaşmasını nasıl yaptı? Oyun firması Zynga sessizce başarılı bir geri dönüş yaptı.
San Francisco merkezli oyun şirketi, bir zamanlar Silikon Vadisi’ni simgeliyordu. 2010’ların başında şirket, Facebook ile yakın bağları sayesinde ciddi bir yükseliş ve keskin bir düşüş yaşadı. Zynga’nın ilk büyük başarısı “FarmVille”, bir Facebook oyunuydu ve iki şirket, 2012’de Facebook’un halka arzına kadar yakın bir ilişkinin tadını çıkardı.
Zynga 2010’ların zorlanıyordu, ancak 2020’nin ilk çeyreğinde %52’lik bir gelir artışı ile 404 milyon dolara ulaştı. 2020’de ise gelirlerini 1,65 milyar dolara çıkardı. Bir zamanların başarılı oyunu “FarmVille” in yaratıcısı olarak bilinen şirket, başarılı bir geri dönüş sürecinde. Oyun devi, kısa süre önce Türk oyun geliştiricisi Peak’i tarihindeki en büyük anlaşma olan 1,8 milyar dolara satın aldığını açıkladı. Şirketin geri dönüşü ise başarılı uzun vadeli franchise’lara ve milyonlarca kişinin “Friends with Friends 2” gibi tanıdık oyunları indirmesine dayanıyor.
Facebook neşteri vurunca, Zynga zorlanmaya başladı
Facebook, Zynga’nın platformundaki önemini sona erdirdi ve oyun şirketi, hem hızla azalan bir web kullanıcı tabanı hem de mobil cihazlarda yavaş bir ilerleme ile mücadele etti. 2011’den sonraki rakamlar ise CEO’larını şirkette tutmaya yetmedi.
Şirketin kurucusu ve CEO’su Marc Pincus, 2013’te istifa ederek yerini Don Mattrick’e bıraktı, ancak Mattrick iki yıl sonra ayrıldığında, eski koltuğuna döndü.
Zynga’da 2016 yılından bu yana yayın başkanı olan Bernard Kim, “Her hatayı yaptık. Hatalarımızdan çok şey öğrendik. Mobil oyun endüstrisinde, pazardaki oyuncular için birçok farklı seçenek var” dedi.
Bir süreliğine yaşanan icra karmaşasından sonra, eski EA yöneticisi Frank Gibeau, 2016 yılında Zynga CEO’su oldu ve şirketin başına yeni bir yönetim ekibi getirdi. Şirket mobil oyun endüstrisinde yeni hitleri kovalamak yerine, satın almalar yapmaya başladı. Kim, “Daha az, daha büyük şeklinde bir iç mottomuz vardı” dedi ve ekledi: “Tüm bu fırsatlara doğru objektifle bakmak istiyoruz.”
2017’deki satın alma, “sonsuza kadar franchise” modelinin başlangıcı
Apptopia’nın istatistiklerine göre, Zynga, karantina döneminde evde kalan insanlar sayesinde yeniden çıkış yakaladı. “Friends with Friends 2”, Ocak ayında 1,5 milyon indirmeye, Mart ayında küresel karantinalar sayesinde 3,8 milyon indirmeye ulaştı. Zynga, tarihinin en büyük satın almasıyla “sonsuza kadar franchise” üretmeyi umut ediyor. Zynga ilk olarak 2017’de Peak’in kart oyunu işini satın aldı ve bu anlaşma, 2020’de tam satın almanın yolunu açtı.
Şirket, tarihindeki en iyi ilk çeyrek açıklamasını Q1 2020’de yaptı. Satışları %52 artaraj 404 milyon dolar ciro yaparken, net kayıp ise 104 milyon dolara geriledi. Ayrıca, 2020 gelir hedefi de 1,65 milyar dolara çıkartıldı.
2017’de Peak’in kart oyunları işini alan Zynga, Toon Blast ve Toy Blast’ın sahibi oldu.
Apptopia analisti Adam Black, Zynga’nın bir zamanlar Peak’in Toon Blast’a benzer “Wonka’s World of Candy Match 3” adlı bir oyun yaratmaya çalıştığını da kaydetti. Zynga’nın versiyonu, son 90 gün içinde sadece 160 bin indirmeye ulaştı ve uygulama içi satın almalarla 1 milyon dolara yakın bir ciro elde etti. Bu durumun aksine “Toon Blast”, 5.3 milyon kez indirildi ve Apptopia istatistiklerine göre 67 milyon dolar ciro yaptı.
Zynga, 1,8 milyar dolarlık Peak satın alma anlaşmasını nasıl yaptı?
Kim, Peak’i satın almayı bir “yolculuk” olarak nitelendirdi ve şöyle dedi: “Peak ve CEO’su Sidar Şahin ile yaklaşık dört yıllık bir ilişkimiz var. 2017 yılında Peak’in kart oyunu stüdyosunu satın aldık ve bu iki şirket arasındaki yakınlaşma sürecini başlattı. Bunu, yönetim ekibinin gerçekleştirdiği ilk büyük satın alma olarak değerlendiriyorum ve bu fikrin bir parçası da, Zynga’nın vizyonuna inanarak daha büyük bir ailenin parçası olmak isteyen şirketleri almaktı.”
“Yaklaşık dört yıl önce, Zynga en iyi zamanlarını yaşamıyordu ama her iki tarafın da harika şeyler yapabileceğimize inandığı bir ilişki kurmayı başardık” diye ekledi.