27. Peryön İnsan Yönetimi Kongresi ile WPP Türkiye Ülke Müdürü Demet İkiler, veriyi toplamaktan işlemeye, bu verilerle ürün ve hizmet üretmeye kadar olan tüm süreçlerin cinsiyet eşitliği perspektifinden nasıl yeniden ele alınabileceğine dair konuştu.
27. Peryön İnsan Yönetimi Kongresi kapsamında “Veri Nasıl Cinsiyet Eşitliğine Hizmet Eder” başlıklı konuşmasında Demet İkiler, dünyanın veriyi şimdiye kadar ağırlıklı olarak erkek verisi olarak algıladığını söyledi. Ayrıca datalar konusunda kadın gözlüğünü takmadığımız sürece sonuçların bize hep erkek dünyasından bakacağını ve bu durumun bizi yanlış ve eksik analizlere ulaştıracağını ifade etti.
Erkek dünyasından bakılan datanın kadını birçok alanda ve noktada dezavantajlı duruma düşürdüğünü söyleyen İkiler, şunları söyledi. “Dijital transformasyon şu anda gündemimizin birçok açısından temel konusu. Daha çok çevrimiçiyiz. Cihazlar birbiriyle konuşuyor. Her yerde ciddi bir lokal ve global ayak izi bırakıyoruz. Dataları anlamlı veriye algoritmalarla çeviriyoruz. Yapay zeka sayesinde doğru öngörü ve çıkarımlarda bulunuyoruz. Fakat şunu unutmamak gerekir, dünyanın nüfusunun yarısı kadın. Üretilen her şey herkes içinken, kadın ve erkekler doğduğu andan itibaren eşit koşullarda mı peki, hayır. Cinsiyet rolleri ve kültürel kodlarla bazı yönlendirmeler oluyor. Müziğe sanata birçok alana baktığımızda, cinsiyet bağımsız bir dataya baktığımızı zannederken baktığımız data esasında erkek oluyor. Dünya veriyi şimdiye kadar hep erkek verisi olarak algıladı”.
Çarpıcı örnekler verildi
- ABD’de üretilen animasyon filmlerinde kadın kahraman oranı 2007’de yüzde 13’lerdeyken, bu oran daha son yıllarda ancak yüzde 35’e çıkabildi.
- Piyanolar üretilirken kadın değil sadece erkek vücudu baz alınmış. Bu yüzden kadınlar zaman zaman sanatsal üretimlerinde sorun yaşamış
- Dünyada en çok konuşulan dil artık emoji dili. Yakın zamana kadar ise emojiler hep erkekti. Örneğin bir yüzücü emojisinde hep erkek emojiler vardı, bu durum ancak son yıllarda değişti
İkiler, datada kadın gözlüğünü de takmadığımız sürece çıkan sonuçların bize hep erkek dünyasından bakacağını vurguladı. Kadın erkek eşittir derken, kadınların koşullarının her daim daha dezavantajlı olduğunu unutmamak gerektiğini söyledi. İkiler, kadının günlük ve iş hayatındaki zorlukların, ona yönelik beklentilerin çok daha çeşitli olduğunu hatırlatırken, “Tüm bu nedenler yüzünden data mutlaka cinsiyet eşitliği gözlüğünü takan bir data olmalı. Datayı ayrıştırmazsak datanın oluştuğu ortamdaki kadına ve erkeğe dair avantajla dezavantajları doğru yorumlamazsak datanın çıktısı hep bizi erkek lehine bir duruma götürür.“ dedi.