3D baskı, savaş uçaklarınının tamir ve bakım maliyetlerini düşürmek için kullanılacak. İsveç merkezli savaş uçağı üreticisi Saab, uçakları için gövde parçaları yapmak ve paradan tasarruf etmek için 3D baskı kullanmaya başladığını açıkladı.
- Zaxe: Evde kal döneminde hobilerin mimarı 3D yazıcılar olacak
- Baskı organlar için yeni ve çok daha hızlı bir 3D yazıcı tekniği geliştirildi
- Zaxe’ye göre Türkiye’nin Ay yolculuğu hedefinde en büyük destek 3D yazıcılardan çıkacak
Havacılığın en önemli bölümlerinden bir tanesi olan uçak bakımı, dünyanın en gelişmiş endüstrilerinden biridir. Uçağın tamir edildiği parçalar, her türlü kontrolden geçmesi gereken çok spesifik özelliklere sahip olmalıdır. Özellikler de bu uçaklar, her değişikliğin titizlikle incelendiği, sıkı kontrollerden geçtiği Avrupa Birliği’ne ait ülkelerden birinde uçacaksa.
Tıpkı üretilen uçakların gelişmesi gibi, bakım yöntemleri de her geçen gün gelişiyor ve 3B baskı gibi teknolojilerden yararlanılmaya başlanıyor. Bunu kullanan üreticilerden biri olan İsveç askeri uçak departmanı Saab, bir süredir 3D yazıcılarla yapılan parçaların savaş uçaklarında nasıl çalıştığını test ediyor.
Avantajlar sonsuz, yüzlerce uçak bileşeninden her birinin stoğuna sahip olmak, önemli bir lojistik dağıtım ağı sunuyor. Öte yandan bunun için bir kaç 3D baskı makinesine ve hammaddeye sahip olmak çok daha büyük bir kolaylık sağlıyor.
Savaş jeti parçaları 3B yazıcı ile üretiliyor
Saab tarafından gerçekleştirilen ilk uçuş testleri, şirketin İsveç’in Linköping kasabasındaki tesisinde 19 Mart 2021’de gerçekleştirildi. Bu önemli tarihten günler önce, Saab, şirketin amiral gemisi olan Gripen modelini test etmek için sahip olduğu ünitelerden birine 3B ile yazdırılmış bir parça yerleştirdi.
Parça, PA2200 adı verilen bir naylon polimer kullanılarak eklemeli imalat yoluyla basıldı. Bu, hızlı onarımlar için parça üretimi konusunda yeni bir sistem olmayı vaat eden sürecin ilk adımı olacak. Savaş jetleri bir göreve konuşlandırıldığında ve geleneksel onarım üslerinden çok uzakta hasar gördüğünde bu senaryo ortaya çıkarılacak.
Saab’ın bir basın açıklamasında belirttiği gibi üretim süreci basitti. Şirket, değiştirilecek parçanın bilgisayar modeline sahip olmadıklarını iddia ediyor, bu nedenle tam bir parça üretmek için bir tarayıcı kullanıldığı belirtiliyor. 3D yazıcı sadece kalıplara ve işlemeye dayalı geleneksel bir üretim prosedürünü takip etmek yerine, parçayı aynı ölçümlerle sıfırdan yaptı.
Gripen’in bakım sözleşmesi müdürü ve geliştirme projesi yöneticisi Hakan Stake, “Parçanın ilk uçuş sonrası denetimi çok olumluydu ve uçuş sırasında hiçbir yapısal değişiklik olmadığını gösterdi” dedi. Bu gelişme ayrıca, silahlı kuvvetlerin kamplarında kurmaları gereken mobil atölyelerde bu teknolojinin potansiyeline işaret ediyor.
Stake, “Artık acil onarımlara başvurmaya veya diğer arızalı uçakları onarmak için uzun bir süre beklemeye gerek kalmayacak” ifadelerini kullandı. Zira bu teknoloji hasar alan savaş uçakları için daha az bakım süresi sağlıyor ve böylece hava hizmeti için kullanılabilirliklerini artırıyor.
Daha fazla test gerekli
Şu an için Saab, bu teknolojiyi faaliyete geçirme hedefine ulaşmak için daha fazla test yapılması gerektiğini belirtiyor. Gerçek şu ki, bu gelişme Saab’ın bu teknolojiyi teşvik etmek için oluşturduğu konsorsiyumun 2017 yılında başlattığı bir programın yalnızca en son adımı.
Saab’ın bakım ve hizmetler bölümünün kıdemli başkan yardımcısı ve başkanı Ellen Molin, “Bu test uçuşu, operasyonel etkiye sahip bir bileşenin, tüm parçaları da dahil olmak üzere bir uçağın her zaman en katı uçuşa elverişlilik gereksinimlerini karşılaması gerektiği için önemli bir adımdır” dedi. .
Bir sonraki adımda şirket, PA2200’e alternatif bir malzeme arama ihtiyacına işaret ediyor. Spesifik olarak, eşit derecede esnek olan ancak uçaklar yükseldiğinde ulaşılan aşırı soğuğa dayanabilen bir uçak. Aynı zamanda, 3D yazıcıların ihtiyaç duydukları her yerde konuşlandırılmasına izin verecek bir konteyner sistemi geliştirecekler.