Blizzard Entertainment’ın Diablo serisi üzerinde çalışan geliştiriciler, sanatçılar, tasarımcılar, mühendisler ve destek ekipleri, oyun endüstrisindeki en büyük sendikalardan birini oluşturdu. 450’den fazla çalışan, İletişim İşçileri Sendikası (CWA) çatısı altında birleşerek sendikalaşma kararı aldı.
Sendika oylaması, 27 Ağustos 2025 akşamı tamamlandı. Çalışanlar, ya sendika kartları imzalayarak ya da çevrimiçi portal üzerinden tercihlerinin sendikalaşmadan yana olduğunu belirtti.
Bu karar sonucunda çalışanlar, CWA’nın şu yerel şubeleri altında örgütlenecek:
- Local 9510 – Irvine, California
- Local 1118 – Albany, New York
- Local 6215 – Austin, Texas
Sendika, Blizzard Entertainment’ta görev yapan çok çeşitli disiplinlerden çalışanları temsil edecek.
Neden sendikalaştılar?
Diablo yapımcısı ve örgütlenme komitesi üyesi Kelly Yeo, Microsoft’taki toplu işten çıkarmaların sendikalaşma kararında kritik bir rol oynadığını vurguladı:
“Her yeni işten çıkarma turuyla birlikte, iş arkadaşlarımın yaşadığı korkunun arttığını gördüm. Çünkü hiçbir emeğimizin güvencemiz için yeterli olmadığını hissediyoruz. Bu, korku içinde yaşamaktan yorulmuş bir sektörde başlayan daha büyük bir hareketin ilk adımı.”
Oyun tasarımcısı Ryan Littleton ise sürecin kişisel bir deneyimden beslendiğini aktardı:
“Üçüncü işten çıkarma dalgasının ertesi günü işe geldim. Yemekhanenin kapısını kartımla açmaya çalıştığımda reddedildi. O an kahvaltı yaparken işten çıkarıldığımı mı öğreneceğim diye düşündüm. Neyse ki teknik bir sorun çıktı ama kimsenin bu endişeyle yaşaması gerekmiyor.”
Sürekli işten çıkarılma baskısına karşı bir adım
Sendika üyeleri, bu girişimin geliştiricilerin üzerindeki “sürekli işten çıkarılma baskısını” azaltacağını belirtti. Komite üyeleri ayrıca oyun sektöründeki “tutku vergisi”nin (passion tax) çalışan haklarını geri plana ittiğini vurguladı.
Kıdemli yazılım mühendisi ve komite üyesi Nav Bhatti şöyle dedi:
“Bir noktada ya kaçmayı ya da mücadele etmeyi seçmek zorundasınız. Sendika kurmak, bizim sektörümüzde ayakta kalma yolumuz.”
CWA Local 9510 başkanı Jason Justice ise California’nın artık video oyun işçilerinin örgütlenmesi için bir merkez haline geldiğini söyledi:
“Burada olan şey, uzun süredir emeğini görmezden gelen bir sektörde değişimin parçası. Film, televizyon, müzik ve şimdi video oyunları… Eğlence endüstrisindeki emekçiler masada yerini almaya başlıyor.”
Yapay zeka ve iş güvencesi
Sendikalaşma sürecinde, geliştiricilerin bir diğer önemli gündemi de yapay zekâ araçlarının oyun geliştirme süreçlerine entegrasyonu. Pek çok çalışan, AI’nin kimi işleri kolaylaştırabileceğini kabul ederken, bunun aynı zamanda işten çıkarmaları hızlandırabilecek bir faktör olmasından endişe ediyor.
Örgütlenme komitesi üyeleri, sendikanın yalnızca maaş ve iş güvencesi için değil, aynı zamanda yapay zekânın etik ve adil kullanımını denetlemek için de kritik rol oynayacağını söylüyor. Bu sayede AI, çalışanların emeğini değersizleştiren değil, onların üretkenliğini artıran bir araç olarak değerlendirilebilecek.
Blizzard Entertainment, Xbox Game Studios bünyesinde en fazla sendikalaşma girişiminin görüldüğü stüdyolardan biri. Daha bu ayın başlarında şirketin Story and Franchise Development ekibi de sendikalaşma kararı almıştı.




