Grafik teknolojilerindeki rekabet kızışıyor. AMD, Nvidia’nın DLSS hakimiyetine meydan okumak ve oyun dünyasında görsel kaliteyi artırmak için yeni bir silahını sahaya sürdü: “FSR Redstone”. Bu yeni teknoloji paketi, özellikle ray izleme (ışın izleme) ve kare üretimi (frame generation) alanlarında ciddi iyileştirmeler vadediyor.
Ancak önemli bir detay var: Bu yenilikler, yalnızca AMD’nin en yeni RDNA4 mimarisine sahip ekran kartlarında (Radeon RX 9070 ve RX 9060 serisi gibi) kullanılabilecek.
FSR Redstone nedir ve neleri içeriyor?
FSR Redstone, tek bir özellikten ziyade, geliştiricilerin ihtiyaçlarına göre karıştırıp eşleştirebileceği dört farklı teknolojiden oluşan bir koleksiyon. Bu teknolojilerin temel amacı, GPU yükünü azaltırken görüntü kalitesini ve performansı en üst düzeye çıkarmak.
1. FSR Radiance Caching: Daha akıllı aydınlatma
Bu özellik, oyunlardaki aydınlatma hesaplamalarını kökten değiştiriyor. Sinir ağı tabanlı bir sistem kullanan Radiance Caching, ışığın sahne içindeki yansımalarını erkenden tahmin ediyor. Böylece GPU, her bir yansımayı tek tek hesaplamak zorunda kalmıyor. Sonuç? Hem daha az işlem gücü harcanıyor hem de görsel kalite korunuyor.
2. FSR Ray Regeneration: Gürültüsüz ışın izleme
Gerçekçi aydınlatma için gereken ışın sayısını azaltmayı hedefleyen bu teknoloji, GPU’nun her pikseli tek tek işlemesi yerine “temsilci” ışın örneklemeleri yapmasını sağlıyor. Normalde bu işlem “gürültülü” (kumlu) bir görüntü oluşturur ancak AMD’nin makine öğrenimi destekli algoritması, bu gürültüyü temizleyerek düşük maliyetle yüksek kaliteli ray izleme sunuyor.
3. Yeni FSR Frame Generation: Daha akıcı, daha az hatalı
AMD, kare üretim teknolojisini de elden geçirdi. FSR 4 gibi donanım tabanlı ve makine öğrenimi destekli olan bu yeni sürüm, önceki FSR 3.1’e göre gölgelerde daha temiz sonuçlar veriyor ve grafik hatalarını (artefaktları) azaltıyor.
4. FSR Upscaling (Eski adıyla FSR 4)
Aslında yeniden adlandırılmış bir FSR 4 olan bu özellik, donanım destekli makine öğrenimi ile görüntü ölçeklendirmede DLSS’e çok daha yakın sonuçlar veriyor. Ancak sadece RDNA4 kartlarında çalışması, eski kart sahipleri için üzücü bir haber.
Performans artışı ne kadar?
AMD’nin iddialarına göre, dört Redstone teknolojisi birden kullanıldığında performans artışı dudak uçuklatıyor. Örneğin RX 9070 XT üzerinde yapılan testlerde:
- God of War: Ragnarok: Yerel 4K renderlamaya göre 2.2 kat artış.
- Cyberpunk 2077: Yerel 4K renderlamaya göre tam 4.7 kat artış.
Tabii bu testlerin “Performans” modunda yapıldığını ve daha yüksek kalite ayarlarında sonuçların değişebileceğini unutmamak gerek.
Nvidia ile aradaki fark kapanıyor mu?
FSR Redstone, AMD’nin Nvidia’nın DLSS 3.5 ve Ray Reconstruction teknolojilerine verdiği en güçlü yanıt. Nvidia görüntü kalitesinde hala bir adım önde görünse de, AMD bu yeni paketiyle aradaki farkı kapatmayı hedefliyor. Özellikle FSR 3.1 ile FSR 4 arasındaki geçişin geliştiriciler için kolaylaştırılması, bu teknolojilerin oyunlara daha hızlı entegre edilmesini sağlayabilir.
Ancak, bu özelliklerin sadece en yeni RDNA4 kartlarla sınırlı olması, şu an için dar bir kullanıcı kitlesine hitap edeceği anlamına geliyor. Radiance Caching dışındaki özellikler şimdiden bazı oyunlara entegre edilmiş durumda; Radiance Caching’in ise 2026’dan itibaren oyunlarda görülmesi bekleniyor.




