Ev paylaşım hizmeti sunan Airbnb, ülkedeki en önemli rakiplerinden birisini alarak, kalabalık ülkede güçlenmek istiyor.
Çin’de büyümenin sırrı, bizzat Çin merkezli şirketlerden öğrenilen bir taktikte yatıyor.
Farklı kültürdeki bölgelere açılmak için, hâlihazırda o bölgede tutulan bir markayı satın alıp, öğrenme ve büyüme sürecini birleştiren Çin merkezli şirketler, şimdi Batı şirketlerine örnek olmuş durumda.
Elbette, bazen avcı da av olabiliyor; tıpkı Uber’in Çin’deki hizmetlerini, ülkenin en büyük yolculuk paylaşım uygulaması Didi Chuxing’e satması gibi. Ancak Airbnb, Çin’de büyümeden korkmuyor ve bu konuda yatırım yapmaya da niyetli gözüküyor.
Bugüne dek Çin’de 30 kişilik bir ofis oluşturan şirket, küresel olarak 3 milyon ev listelerken, Çin’deki 75 binlik listesi mütevazı kaçıyor. Buna karşın, şirketin Çin için ayrı bir CEO işe almış olması, marka imajını, kendisinden çok çalışana sahip ve pazarlama yatırımı daha yüksek olan bazı yerel rakiplerine göre daha iyi konuma taşımasına sebep olmuş.
Yıl sonuna kadar Çin hedefi 100 bin listelemeye ulaşmak ve çalışan sayısını iki yıl içinde 300’e çıkartmak.
Xiaozhu ise 2012’de Airbnb’ye yakın bir model kullanarak kullanıma açılış. Pekin merkezli şirket, tüm Çin genelinde ev listeliyor ve kullanıcıları da genellikle yerli turistlerden oluşuyor. Hem Airbnb hem de Xiaozhu’daki kullanıcılara göre, Çin’deki yerli turist, yabancıların aksine, oda yerine tüm daireyi kiralamayı tercih ediyor.
Her iki şirket de pazar lideri olan ve 1 milyar doların üzerinde değerlemeye ulaşan Tujia.com’un gerisinde kalıyor. Tujia.com, dün İngiltere merkezli uçuş karşılaştırma sitesi Skyscanner’ı satın alan Ctrip ile kardeş şirket.
Çin’deki ev kiralama pazarının bu yıl sonu için büyüklük tahmini 6,78 milyar yuan (980 milyon dolar), bu değerin gelecek yıl sonunda 10,3 milyar yuana (1,5 milyar dolara) ulaşması tahmin ediliyor.
Airbnb, Çin’de yılda 2 milyon gecelik kiralama yapıyor. Büyüme çalışmaları için bir süre önce mesajlaşma şirketi WeChat ile ortaklık kuran şirket, 800 milyondan fazla aylık aktif kullanıcıyla, Airbnb’nin Çin’deki ziyaretçilerinin yüzde 60 ile 70 arasındaki miktarını yönlendiriyor.
Xiaozhu satın alması da Airbnb’ye dünyanın ikinci büyük ekonomisinde ciddi bir fırsat yaratabilir. 2012’de kurulan şirket bu ay 65 milyon dolar yatırım aldı. 10 milyon aktif kullanıcısı olan hizmet, 301 şehirde 100 binden fazla listelemeye sahip. Xiaozhu’nun bu yıl yüzde 500 organik büyüme elde etmesi bekleniyor.