2022 yazının ilk sıcak günleri kripto para yatırımcısının yüreğine tabiri caizse ateş düşürdü. Bitcoin 200 günlük hareketli ortalamanın (MA) altında kalırken, altcoin’lerde de durum hiç iç açıcı değil. Blockchain analiz firması Glassnode’a göre Bitcoin (BTC) yatırımcısı zararına satmaya devam ettiği için mevcut kripto ayı piyasasının şimdiye kadar kaydedilenler arasındaki en kötülerinden biri haline dönüşmek üzere.
Dünya ekonomilerindeki çalkantılı gündem startup’ların dünyasına da yansımış durumda. Örneğin pandemi döneminde hızlı teslimatta yatırımlarını 9 ülkeye yayan Getir ile ilgili her gün işten çıkarma haberleri duyuyoruz. Yapılan resmi açıklamaya göre ABD’nin de dahil olduğu küresel çapta yüksek enflasyonist koşullar ve bunun iş hacmine yansıması nedeniyle Getir’in bu haberi almış durumda.
Elon Musk’ın Twitter’ı devralması onaylandı
Globalde de benzer durumlar karşımıza çıkıyor. Elon Musk’ın Tesla’sı Kaliforniya’da elektrikli araç üretimi yapan bir tesisini kapattığı için otopilot ekibinde çalışan yüzlerce işçiyi işten çıkardı. Hatırlayacağınız üzere Musk, Haziran ayının başlarında, giderek sarsılan bir ekonomik ortamda işten çıkarmaların gerekli olacağını söyleyerek çalışanlarını şaşırtmıştı. Elon Musk cephesindeki bir diğer önemli gelişme ise Twitter yönetim kurulunun Elon Musk’ın Twitter’ı devralmasını onaylaması oldu. 25 Nisan’da yapılan açıklamada, şirketin Musk’a satılmasına yönelik anlaşmanın sağlandığı duyurulmuş, ancak 13 Mayıs’ta sosyal medya şirketi Twitter’ı yaklaşık 44 milyar dolara satın alma anlaşmasının geçici olarak askıya alındığını duyurmuştu. Bakalım Musk’ın Twitter’ın yeni neler göreceğiz…
Haziran ayının öne çıkan iki önemli etkinliğine kısa kısa değinmek istiyorum. Apple’ın, her sene merakla beklenen Worldwide Developers Conference (WWDC) 2022 etkinliği 6-10 Haziran tarihlerinde gerçekleşti. Etkinliğin yıldızı pek çok yenilik içeren iOS 16 idi. Kullanıcıya tamamen özelleştirilebilir bir kilit ekranı deneyimi sunacak iOS 16 ile, kilit ekranında kullanılan duvar kağıdı, renk ve font değiştirilebilecek ve bu ekrana hava durumu ve takvim gibi birçok hayat kolaylaştıran widget’lar eklenebilecek. Yeni nesil M2 çip heyecan yaratırken, iPad’ler için en yeni yazılım olan iPadOS 16, “profesyonel” kullanıcılar için yeni özellikler içeriyor. Apple ayrıca etkinlikte Mac’ler için yeni yazılımı macOS Ventura’yı da duyurdu.
Huawei’in global ürün lansmanı ilk kez İstanbul’da
Altını çizeceğim bir diğer etkinlik ise bu yıl ilk kez İstanbul’da gerçekleşen Huawei’in global ürün lansmanı. Orta Doğu Avrupa, Kuzey Ülkeleri ve Kanada bölgesel lansman etkinliğinde Huawei, şirketin stratejisinin temel odak alanlarını sundu ve yeni katlanabilir akıllı telefon Mate Xs 2, 16 inç dizüstü bilgisayarlar MateBook D16 ve 16s, ilk e-ink ekranlı tablet MatePad Paper, nova akıllı telefon ailesinin yeni üyeleri nova Y70 ve nova Y90 ve ses cihazları ailesine en son eklenen FreeBuds Pro 2 dahil olmak üzere çeşitli son teknoloji ürünlerini duyurdu.
Geldi geliyor derken Disney Plus Türkiye pazarına 14 Haziran’da lansman, konser, parti vs. gibi birçok organizasyon ile şaşaalı bir giriş yaptı. Disney’in renkli dünyasını yansıtan bu “merhaba” elbette şirket için bir anlamda gövde gösterisine de dönüştü. Hatta Netflix Türkiye, Twitter’da bir kullanıcının Disney+ ile ilgili yaptığı paylaşıma iki şirket arasındaki tatlı rekabeti gösteren bir yanıt verdi. Twitter kullanıcısının “Disney Plus satın almayan bir ben bir de Netflix Türkiye admini kaldık” paylaşımına Netflix Türkiye’nin verdiği yanıt “yoo ben de aldım” oldu. Sadede gelirsek; Disney+, 279,90 TL’lik tanışma paketi ile 14 Haziran’da 1000’den fazla film ve 16 bini aşan bölümleriyle 400’den fazla dizi, belgesel, özel içerik arşivi ve özel yerli içerikleriyle izleyicilerle buluşuyor.
GittiGidiyor veda etti
GittiGidiyor’un vedası ise sektörün içinde uzun yıllardır yer alan birçok insan için buruk bir gelişme oldu. 20 Haziran’da eBay’in, GittiGidiyor operasyonlarının durdurulacağını açıklaması aklıma 2017 yılında yine bir Haziran günü duyurulan Markafoni’nin kapanışını getirdi. Nasıl Markafoni’nin kapanacağı 2+2=4 kadar belli idiyse, Gittigidiyor için de durumlar pek farklı değildi açıkçası. eBay, Türkiye pazarından çekilmeye yönelik “zor ama stratejik” kararı, “pazarda süregelen rekabet dinamikleri” nedeniyle verdiğini söylüyor. Bu aslında her şeyi özetliyor. Pazar yeri platformlarının devasa yatırımlarla kendi aralarında girdiği zorlu mücadelede çok gerilerde kalan platform, e-ticaretin değişen dünyasında para harcayarak büyüme savaşına girmeyi reddetti. Ve 20 senenin ardından pazardan çekildi.
Bu yazı Digital Report Dergisinin 14. sayısında yayınlanmıştır.