Brad Stone’un kaleme aldığı Amazon Unbound isimli kitap, e-ticaret dünyasındaki etkinliğinin yanı sıra, medyadan internet altyapı dünyasına, hatta uzay araştırmaları alanında tarihi değiştirecek işler yapan Amazon’un ve Jeff Bezos’un hayatındaki tüm bu değişimlere ışık tutuyor.
Google, Facebook, Apple ve Amazon gibi büyük teknoloji şirketleri, inovasyon yetkinlikleriyle biliniyorlar. Bu şirketler içinde bile, Amazon farkını ortaya koyabiliyor. Sadece sekiz yıl içinde, Amazon sesli komut sistemleri geliştirdi; Hindistan, Meksika gibi girmekte geç kaldığı ülkelerde güçlü bir şekilde yer aldı, perakende işini geliştirdi ve lojistik ağını baştan yarattı. Prime isimli sadakat programı lanse etti, film ve müzik üretimi işine girdi, tamamen insansız çalışan ve teknolojiyle yönlendirilen kendi mağazalarını açtı. Google, Facebook ve Apple bile bu düzeyde inovasyonu bu kadar kısa zamanda yapamadı.
Bu sekiz yıl içinde, Jeff Bezos’un serveti 190 milyar dolara, Amazon’un değeri ise 1,6 trilyon dolara ulaştı. 159 bin kişinin çalıştığı şirket, bu sene sonunda 1,3 milyon kişiye ulaşmış olacak.
Jeff Bezos, Echo cihazının geliştirilmesiyle ilgili tüm süreci dört yıl boyunca kendisi yönlendirdi. Hatta “20 dolara satılacak, beyni bulutta olacak ve sesle kumanda edilecek bir cihaz istiyorum” diyerek ekibinden bir talep yapıyor. Geçici çalışanları işe alıp boş apartman dairelerinde günlerce yaşayıp Echo türevi cihazlarla konuşmalarını sağlıyor. Hatta evine götürdüğü bir cihaza “kendini başından vur” demesi dinleyen mühendisleri panikletiyor. Cihazın tepesindeki LED ışık, hatta “Alexa” ismi bile Jeff Bezos’tan çıkıyor. Normal şartlarda kullanıcıdan başlayan inovasyon süreci, Amazon’da Jeff Bezos’un hayal ya da niyetlerinin somutlaşma çabasından başlıyor.
Pandemide artan talebi büyüyerek karşılamaları çok etkileyici
Bu hayal veya niyetlerin etkisini ertesi gün teslimatta ve bunun etrafındaki dağıtım merkezi ve depo yatırımlarında da görüyoruz. Özellikle pandemi ortamında artan talebi büyüyerek karşılamaları çok etkileyici. Bunun yanında finansal olarak aynı başarıyı henüz sağlayamayan pek çok Amazon inisiyatifi de var. Mesela Amazon Fire Phone, herkesin dalga geçtiği bir ürün oldu. Bununla beraber, Amazon Prime Video olağanüstü nakit yiyor. Tüm mağazadaki operasyonu bir bilim kurgu filmine çeviren “Amazon Go” henüz başarıya ulaşamadı.
Bu sekiz yıl içinde, Jeff Bezos’un serveti 190 milyar dolara, Amazon’un değeri ise 1,6 trilyon dolara ulaştı. 159 bin kişinin çalıştığı şirket, bu sene sonunda 1,3 milyon kişiye ulaşmış olacak.
Amazon ve Bezos’un rekabete bakışı çok sert. Örneğin, ambar operasyonlarını iyileştirmek için aldıkları bir robot şirketinin rakiplere ürün satmasını engelliyorlar. Bunun yanında, kendi platformlarında ürün satan firmalarla ilgiyi veriyi analiz edip kendi özel ürünlerinde kullanmaktan çekinmiyorlar. Hatta siteyi kullanan firmalardan birisinin sahibi “Ben işimi Amazon’un büyümesine gübre olup yok olmak için kurmadım” diyor. 1 trilyon dolara ulaşan değerlemesine rağmen Amazon’un Jeff Bezos’un kişisel bir projesi gibi yönetilmesi çok ilginç.
Amazon’daki her önemli karar, Bezos ile yapılacak bir toplantıya kalıyor. Bu toplantılarda yöneticiler, çok genç çalışanlar gibi önerilerinin yırtılıp atılıp atılmayacağı, diğer katılanlar önünde küçük düşürülüp düşürülmeyeceği gerginliğini yaşıyor. Bu açıdan CEO’luğu bırakacağını açıklamıştı. Bugünlerden sonra Amazon’un ne yöne, hangi yöntemlerle ilerleyeceğini göreceğiz.