Microsoft’un Bethesda’yı 7,5 milyar dolara satın alması, en pahalı video oyun satın alımı olarak sektörde ses getirdi. Anlaşma, sektörün en büyük yayıncılarından biri olan ve en iyi oyun serilerinin bazılarının sahibi olan Bethesda’yı Xbox markası altına alıyor.
Bu durum, birçok soruyu akıllara getirdi. Microsoft’un, Bethesda’yı satın alma sonrasında, Xbox için uyguladığı genel strateji nasıl şekillenecek?
Oyun severler, Bethesda’nın gelecekte çıkaracağı oyunların Xbox’a özel olup olmayacağı konusuna odaklandı. Bu da mantıklı bir endişe, zira oyun sektörü acımasız bir sektör.
Microsoft’un, Xbox Game Pass abonelik hizmetini piyasaya sürmesinin ardından son üç yılda aldığı en büyük yayıncılık hamlesi, artık doğrudan oyun satışının çok fazla değer görmediğini gösteriyor. Oyun alanındaki en büyük franchise modellerden birine sahip Halo, artık Xbox platformuna özel bile değil. XCloud sayesinde, isterseniz Halo’yu bir Android telefonda da oynayabilirsiniz. Serinin bir sonraki sürümü olan Halo: Infinite, gelecek yıl piyasaya çıktığında konsol ve PC için Game Pass’te ücretsiz olacak.
Şirket artık Sony ile aynı oyunları oynamıyor ve Microsoft’un Bethesda’yı satın alması, bu ayrışmayı daha net bir hale getirebilir. Sony, Spider-Man ve Horizon Zero Dawn gibi yapımları edinmek ve geliştiricilerini uzun yıllar boyunca desteklemek için gerçek bir strateji izledi. Şirket ayrıca, yeni Final Fantasy oyunu ya da Demon’s Souls’un yeni yapımınının, PlayStation’a önce gelmesi üstünlüğünü korumaya yardımcı olmak için, From Software ve Square Enix gibi bağımsız Japon yayıncılarla güçlü ortaklık ilişkileri sürdürüyor.
Amaç Game Pass cephesini güçlendirmek
Microsoft hakkında sorulması gereken soru, Bethesda’nın Xbox Game Pass’e neler kattığı ve bu kitaplığa sahip olmanın, Microsoft’un abonelik vizyonunu ileriye dönük olarak nasıl geliştireceği. Yaygın görüş, Bethesda’nın Microsoft’a katılmasının en önemli avantajı, Game Pass’i daha iyi bir teklif haline getirmesi.
Microsoft’un Bethesda’yı satın alması ile ilgili bu sabah yayınlanan basın açıklamasında, Game Pass’ten bahsedildi. Açıklamada, “The Elder Scrolls serisini Xbox’a getirmek için cesur ilk adımları attıkları gibi, Bethesda Xbox Game Pass’in ilk destekçilerinden oldu. Oyunlarını cihazlar arasında yeni kitlelere taşıyor ve bulutta yayın gibi yeni oyun teknolojisine aktif yatırım yapıyorlar” ifadesi kullandı. Şirket ayrıca, “Konsol ve PC için, Xbox Game Pass’e Bethesda’nın ikonik serilerini ekleyeceğiz” dedi.
- PC için Xbox Game Pass fiyatı iki katına çıkacak
- Xbox Game Pass abone sayısı 10 milyonu geçti
- EA Play, Xbox Games Pass’e ücretsiz bir şekilde dahil edilecek
Bethesda Game Studios direktörü Todd Howard, benzer duyguları paylaştı ve şirketi Xbox’a katılmaya ikna eden şeyin Microsoft’un vizyonu olduğunu söyledi. “Ekranın nerede olduğu ya da denetleyicinin ne olduğu neden önemli? Aynı erişim şansına sahip olmayan birçok insan var ve bunu onlara getirebiliriz” ifadesini kullanan Howard, Microsoft ile oyunların temel gücüne, bağlanma, güçlendirme ve neşelendirme gibi yeteneklerine olan derin inancı paylaştıklarını söyledi. “Kim olursanız olun, nerede yaşarsanız yaşayın ya da ne oynarsanız oynayın, bunu herkese getirmemiz gerektiği bir inanç” sözleriyle de, stratejilerine dair ip ucu verdi.
Microsoft’un, oldukça etkileyici bir ana oyun paketi var. Şirket, hemen her platformda olan ve tüm zamanların en çok satan oyunu olan Minecraft’ın sahibi. Ayrıca Halo, Gears of War ve Forza gibi seriler de Microsoft’un haklarına sahip olduğu oyunlardan. Microsoft, Bethesda ile birlikte Doom ve Wolfenstein, Dishonored ve Deathloop, Fallout ve The Elder Scrolls gibi oyunları da bünyesine katmış oldu.
Fallout ve Elder Scrolls, PS5’te kalacak mı?
Şirketin şu anda en önemli avantajı, dağıtım konusunda söz hakkına sahip olmak. Microsoft, bir stüdyo sahibi olarak oyunun nerede ve ne kadar satılacağına karar verebilir. Bu oyunları, abonelik hizmetinin bir parçası olarak ücretsiz dağıtmak da şirketin bir opsiyonu.
Bethesda’nın Fallout ya da Elder Scrolls gibi oyunlarını PS5’ten uzak tutmak, akıllıca bir hareket olmaz. Ancak bu oyunların Game Pass’te olması olası. Microsoft, oyunlarının nerede oynandığını çok önemsemediğini gösterdi. Bunun yerine, büyük bir yeni sürümün Game Pass’te lansman günü ücretsiz sunulmasını sağlayarak, dengeleri değiştirmeye çalıştı.
Microsoft’un temel stratejisinden örnek vermek gerekirse, Obsidian’ın The Outer Worlds oyununa bakalım. Oyun Xbox One, PS4 ve PC’de çıktı. Ancak Game Pass abonesiyseniz Windows ve Xbox’ta ücretsiz olarak sunuldu. Böyle bir senaryoda herkes kazanıyor ve muhtemelen Microsoft bunu tekrar ettirecek.
Abone sayısı 15 milyon
Microsoft, bugün yaptığı duyuruda Game Pass abonesi sayısının 15 milyon olduğunu söyledi. Kullanıcı başı ortalama 10 ABD doları ile, yıllık abonelik geliri 1 milyar doların üzerinde. Abonelik modelleri içinde sınırlı süreli aboneliği kapsayan 1 dolarlık abonelik, premium ultimate 15 dolarlık abonelik yer alıyor. Microsoft’un Xbox ve PC’deki Microsoft Mağazası’nda üçüncü taraf oyunlardan elde ettiği gelirleri, series X ve series S satışlarından elde edeceği konsol gelirini, temel oyun satışları gelirlerini de ekleyin.
Bu denklemin önemli kısmı, muazzam bir büyüme potansiyeli taşıyan Game Pass. Microsoft, Game Pass gelirlerini 30 milyon aboneyle iki katına çıkarabilir. Game Pass, 50 milyon aboneye ulaştığı taktirde yıllık 6 milyar dolar gelire ulaşabilir. Bu rakam, Fortnite’ın geçen yılki gelirinin üç katından fazla ve sektördeki en değerli oyun yayıncısı olan Activision Blizzard’ın yıllık gelirine yakın bir değer.
Xbox, Sony’nin PS5’in donanım satışlarının sadece küçük bir kısmından pay alabilir ancak abonelik modeli, akıllara durgunluk veren bir nakit akışı yaratabilir.
Tabii ki bu durum, Microsoft’un kaç Xbox sattığını önemsemediği anlamına gelmiyor. Microsoft’un 1,5 trilyon dolarlık bir piyasa değerine sahip olduğunu düşünürsek, büyük bir kaynak havuzu var. Şirket, Game Pass’i sağlıklı bir kar grafiğine ulaşana dek desteklemeye devam edecek.
Sonuç olarak, çok daha ucuz bir Xbox Series S’in olmasının nedeni bu. Dünyada ne kadar Xbox olursa, Microsoft o kadar potansiyel Game Pass abonesine sahip olabilir. Bu haberin, yeni nesil Xbox ön siparişlerinin öncesinde yayınlanması da tesadüf olmayabilir. Büyük bir satın alma anlaşması, şirketin Xbox ve Game Pass teklifi için heyecanlandıran bir işaret… Bu da daha fazla ön siparişe dönüşebilir.
Game Pass’e Bethesda oyunlarını koymak, insanların internetten bir CD satın alamayacağı anlamına gelmiyor. Ancak Microsoft, bu temeller doğrultusunda xCloud’a yatırım yapıyor.
Her şey Microsoft’un planına göre giderse, kimse oyun konsolu yarışını kazandığından bahsetmeyecek. Evinizde her iki oyun konsolundan ya da bir PC’den olabilir. Bu, Game Pass’e ayda 10 dolar vermeye devam ettiğiniz sürece, Microsoft için hiç sorun değil. Microsoft’un Bethesda’yı satın alma konusunda farklı planları varsa, bunu zaman içinde göreceğiz.