Black Friday pazarlama stratejileri her yıl çeşitlenmekte ve gelişmektedir.
Geçmişi 1960’lı yıllara dayanan Black Friday, ABD’de Şükran Günü’nden sonraki ilk Cuma günü yaşanıyor. Bu yıl 26 Kasım 2021’de tüm dünya ile aynı anda Black Friday Türkiye’de de yüzde 90’a varan fiyat avantajlarının yaşandığı bir online alışveriş festivali olarak karşılanacak. Ülkemizde Efsane Cuma, Efsane Günler ve Şahane Cuma gibi isimlerle de kampanyalar düzenlenen Black Friday için e-ticaret sitelerinin hangi pazarlama stratejilerini uygulayacakları ise çok önemli.
Yapılan araştırmaya göre 2020 yılında Covid-19’un evde kal ve çalış düzenini getirmesinin etkisiyle, Black Friday gelirleri dünya genelinde yüzde 36.31, Türkiye’de yüzde 9.63 artış gösterdi. Ülke genelindeki ciron online ve offline alanda 10 milyar TL’yi aştı. Yine geçen yıl Türkiye’de 58 milyondan fazla kullanıcı, Black Friday indirimlerinden yararlanmak için e-ticaret sitelerine milyarlarca ziyaret gerçekleştirdi. Bu büyük ekonomik ve sanal trafik iyi bir dijital pazarlama yöntemiyle birleşince, şirketlere ciro ve müşteri artışı olarak geri dönüyor. Resmi rakamlara göre Türkiye’de 68 bin 457 e-ticaret sitesi bulunurken, büyüklü küçüklü bu online alışveriş alanlarında kıyasıya bir Black Friday rekabeti yaşanacak. Dünyanın 126 ülkesinde dijital pazarlama alanında faaliyetleri yürüten Digital Exchange ekibi, yaklaşan Black Friday için şirketlere, kâr getirecek bir dizi öneride bulundu.
Sosyal Medya kampanyalarını dikkate alın
2020 yılı Black Friday günlerinde Türkiye’deki e-ticaret sitelerinin cirolarını yüzde 155 oranında arttırdığını hatırlatan Digital Exchange ekibi, 2021 için rakamın daha da yüksek olmasının beklendiğini vurguladı.
“Bunun için yapılması gerekenlerin başında doğru bir dijital pazarlama stratejisini planlamak ve uygulamaya koymak geliyor. Salgının online alışveriş trafiğinin yükselmesi ve Black Friday gibi indirim günlerinin bilinirliğinin artmasında ciddi etkisi oldu. Türkiye’de nüfusun yüzde 64’ü sosyal medya mecralarından en az birinin takipçisi durumunda. Ülkemizde başta Instagram olmak üzere, Facebook, TikTok ve Twitter gibi alanlarda düzenlenen influencer kampanyaları da tüketici tarafından yakından izlenmekte. Bu noktada markaların 2021 Black Friday için sosyal medya pazarlama çalışmalarını odağına alacağı bir kampanya düzenlemelerinde fayda var.”
İnfluencer Marketing ile ön plana çıkın
Black Friday için dijital ilanların yanında brandig (markalaşma) ve influencer odaklı bir strateji kullanmalarının önemli olduğuna dikkat çeken Digital Exchange ekibi, şu ifadeleri kullandı:
“Infulencer marketing bugün 6 milyar dolarlık bir pazar büyüklüğüne hakim. Yakın zamanda rakamın 30 milyar dolara yükselmesi bekleniyor. Bu demektir ki, dünyanın dev şirketleri reklam ve tanıtım için harcadıkları bütçelerini influencer marketinge kaydırmış durumdalar. Türkiye’deki e-ticaret şirketlerinin de Black Friday için dijitaldeki müşteriyi yine dijital alandaki kanaat önderi olan influencer marketing ile sitesine davet etmesinden olağan bir durum yaşanamaz. Bugün ülkemizde E-ticaret Başkanlığı’na bağlı olan E-ticaret Bilgi Platformu’nun vermiş olduğu bilgiye göre; 2021 yılında Türkiye’de 68 bin 457 adet e-ticaret sitesi bulunuyor. Hem kendi e-ticaret sitesi hem de pazar yerinde mağazası olan firma sayısı 5 bin 139 adet. E-ticaret sitelerinin pazar yerlerinde faaliyet gösteren firma sayısı ise 57 bin 394. Rakamların ışığında görüyoruz ki iş başarı yalnızca e-ticaret sitesi kurmak, Black Friday’de yüzde 90’a varan bir oranda indirim sağlamakla gelmiyor. Black Friday için mutlaka ve mutlaka günde 8 saatini internette geçiren Türkiye’deki 58 milyon internet kullanıcısını cezbedecek dijital pazarlama kampanyalarına imza atmak gerekiyor.”
İstikrarlı bir strateji başarıyı getirir
Black Friday için markaların genellikle birbirine yakın ve benzer söylemler kullandığına dikkat çeken Digital Exchange ekibi aşağıdaki tavsiyelerde bulundu:
- Bu dönemde farklılık yaratmak görünürlük için çok önemlidir.
- Black Friday döneminde diğer e-ticaret sitelerinden ayrı görünmenin yolu, dijital pazarlama yapmaktan geçer.
- Tüketici bildiği ve güvendiği sitelerden alışveriş yapmak ister. Markalar bu alana odaklanmalı.
- 2020’de Black Friday’de en çok satan kategorileri Covid-19 sürecinde herkes evinde olduğu için göze çarpan eşyaları değiştirmek ve düzenlemek olduğu için ev dekorasyonu alanında gerçekleşti. Yine dijitalleşme ihtiyacı nedeniyle elektronik eşyalar kategorisi ikinci sırada yer aldı. Pazarlama stratejisi oluştururken bu noktaları göz önünde bulundurmak gerekli.
- Black Friday için masaüstü kullanıcılarının sepet oranı geçen yıl yüzde 24.02 oranında artış kaydetti. Mobil sepet ortalamaları artışı yüzde 17.18, tablet ise yüzde 7.35 oranında gerçekleşti. Sitelerin versiyonlarını düzenlerken, bu orana da dikkat eden bir pazarlama çalışması yapılmalı.
- Kargo ile ilgili sorunların çözüldüğü ya da en aza indirildiğine ilişkin açıklayıcı ve bilgilendirici bir çalışmaya yer verilmeli.
- Verilecek mesajlar kısa ve net olmalı; müşterinin kafa karışıklığı yaşamasının önüne geçilmeli.
- Markalar sosyal medya platformları ve iletişim kanallarında aktif olmalı. Müşterilerini sorularına ve sorunlarına anında geri dönmeli.