Bugün tüm dünyada teknoloji şirketlerinin önemli pozisyonlarında yüz binlerce kadın çalışıyor. Kadınların teknoloji temelli kariyer yolculukları tüm hızıyla sürerken, bu durumun iş hayatına çok büyük değer kattığı kuşkusuz. Bu ay iş hayatındaki değişimin fitili ateşleyen teknolojinin kadınların hayatındaki yerini ortaya koymak için DORinsight Araştırma ve Danışmanlık şirketi ile bir araştırma gerçekleştirdik ve çalışan kadınların teknoloji alışkanlıklarını mercek altına aldık.
Dorinsight Araştırma ve Danışmanlık şirketinin 1030 kadın çalışan ile online anket yöntemi üzerinden gerçekleştirdiği, “Çalışan kadınların teknoloji alışkanlıkları” araştırmasına katılanların %46’sı özel sektörde, %23’ü kamuda çalışıyor. Tüm katılımcıların %52’si ofisten çalışırken %33’ü ise evden çalışıyor. Hibrit çalışma oranı ise %11. Uzaktan çalışanlara ne kadar süredir uzaktan çalıştıkları sorulduğunda ise ortalama olarak 2 yıldır uzaktan çalışıldığı görülüyor.

Uzaktan çalışmanın etkisi
Katılımcıların uzaktan çalışmaktan memnun olup olmadıkları değerlendirildiğinde, “evet, memnumun” diye belirtenlerin oranı yüzde 72 olarak karşımıza çıkıyor.
18-34 yaş aralığında olup evden çalışanların memnun olma durumu, 35-55 yaş aralığında olanlardan anlamlı olarak ayrışıyor. 18-24 yaş aralığındakiler evden çalışmada kişisel verimliliklerinin çok daha iyi olduğunu belirtirken, 35-55 yaş aralığındakiler burada da ayrışıyorlar. 35-55 yaş aralığındakiler evde çalışma sürecinde çalıştıkları şirketi en çok zorlayan durumlarda %24 ile “kültür ve alışkanlıklar” olduğunu belirtirken, bu bölümde de 18-34 yaş aralığındakilerden ayrışıyorlar.
Genel olarak şirketleri en çok zorlayan konu ise %32 ile “teknolojik altyapı”.
Çalışan kadınların en sık kullandıkları araç dizüstü bilgisayar
Araştırmaya göre dizüstü bilgisayar kullanımında uzaktan çalışan 18-34 yaş aralığındaki kadınların 35-55 yaş aralığındakilerden anlamlı olarak ayrıştıkları görülüyor. Tüm katılımcıların %69’u çalışırken dizüstü bilgisayar kullandıklarını belirtirken masaüstü bilgisayar kullanımının ise %17’lerde olduğu görülüyor. Bu süreçte en çok kullanılan yazılım tabanlı araçların başında video konferans çözümleri %55 ile ilk sırada gelirken, e-posta uygulamaları ise %52 ile ikinci sırada karşımıza çıkıyor. 35-55 yaş aralığındaki çalışanların mesajlaşma uygulamalarını kullanım sıklıklarında 18-34 yaş aralığındakilerden anlamlı olarak ayrıştıklarını söylemek mümkün.


En çok kullanılan uygulama Zoom
Katılımcıların en çok kullandıkları uygulama %77 ile Zoom olurken ikinci sırada ise %33 ile Skype geliyor. Yine bu süreçte en çok kullanılan üretkenlik aracı ise %36 ile Evernote olarak öne çıkıyor. Araştırmaya göre katılımcıların yüzde 95’i mesai saatleri içerisinde internete bağlı olarak çalıştıklarını belirtirken, aynı zamanda katılımcıların iş odaklı olarak günde içinde ortalama 7 saat internete bağlı olduklarını görüyoruz.
Kadınlar çalışırken en çok Yemeksepeti üzerinden sipariş veriyor
Araştırmaya göre çalışan kadınlardan 35-55 yaş aralığındaki katılımcılar yemek siparişinde Yemeksepetini daha fazla tercih ederken 18-34 yaş aralığındakiler ise Getir yemek kullandıklarını belirttiler. Katılımcıların %51’i şirketlerinin kendilerine yemek kartı sağladığını belirtirken, şirketlerin çalışanlarına en yüksek oranda verdikleri yemek kartı ise %36 ile Sodexo olarak öne çıkıyor.Yemek kartlarının mobil uygulamalarının kullanım oranı ise %86.
En çok kullanılan iletişim aracı WhatsApp
Katılımcıların en çok kullandıkları iletişim aracı %69 ile WhatsApp olurken ikinci sırada ise %14 ile Skype geliyor. Bununla birlikte katılımcıların %57’si iş için kullandıkları ekipmanların çalıştıkları şirket tarafından karşılandığını belirttiler.

Çalışan kadınlar dizüstü bilgisayarda tercihi Lenovo
Kadınlar tarafından iş için en çok kullanılan bilgisayar tipi dizüstü bilgisayar olurken en çok tercih edilen marka ise Lenovo oldu. Bu kategoride ilk sırada yer alan telefon markası ise Samsung.

En çok kullanılan teknoloji ekipmanları
Bilgisayar ile kullanılan ekipmanlar hem kullandığımız bilgisayarın hem de bizim verimliliğimizi ve üretkenliğimiz artırıyor. Bu bağlamda giderek daha titiz olup, üzerine daha fazla araştırma yaparak edindiğimiz teknolojik ürün kategorilerinin başında geliyor. Teknolojik ekipmanlar kadın çalışanlar için de önemli bir kategori elbette. Katılımcıların iş için en çok kullandıkları kulaklık markası Sony olurken, bu bölümde öne çıkan web kamerası markası HP, fare markası ise Logitech oldu. Kadın çalışanlar tarafından en çok tercih edilen klavye markası ise Microsoft.


Günlük ortalama internet kullanımı 3 saat
Araştırmaya göre hafta içi iş dışında ortalama 3,35 saat internet kullanılırken, hafta sonu ise 3,74 saat olarak dikkat çekiyor. İnternet kullanım amaçlarına bakıldığında ise gündemi takip etmek ve internetten dizi/ film izlemek ilk iki sırada yer alıyor.
Kadın olmak kariyer yolculuğunu nasıl etkiliyor?

Araştırmaya göre katılımcıların %68’i çalıştıkları şirketlerde kadın erkek dağılımının dengeli olduğunu belirtti. Bununla birlikte katılımcıların %32’si kadın olmanın kariyer yolculuğunu etkilediğini belirtirken, kadınların iş hayatında en çok karşılaştıklarını zorluk ise mobbing ve/veya tacize uğramak olarak öne çıkıyor.


Şirket olarak, kullanıcı deneyimini, çeşitlilik ve kapsayıcılık konularını önceliklendiriyoruz
Birol Sülük Logitech Türkiye ve Orta Asya Bölgesi Pazarlama Müdürü

Logitech olarak müşteri deneyimine fazlasıyla önem veren bir markayız. Kullanıcılarımızın istek ve ihtiyaçlarını çok iyi dinleyip analiz ediyor, ürün geliştirme süreçlerimizde ve sonrasında bu geri bildirimlerden faydalanıyoruz. İşimize baktığınızda insanların hayatında çok sık vakit geçirip kullandığı ürünler ve deneyimler tasarlıyoruz. Kullanıcılarımıza daha zengin, konforlu, eğlenceli, üretken, rahat ve zevkli bir deneyim sunmak için, ürün kategorilerimizi dinamik ve çok seçenekli tutuyoruz. Kullanıcıların kişiliklerini, yaşam stillerini, mesleklerini de göz önünde bulundurarak ürünlerimizi geliştiriyor ve sunuyoruz. Kullanıcılarımız için vücut anatomilerine uygun minimal formda ürünler üretiyoruz. Kısa süre önce tanıttığımız, küçük-orta ve büyük eli olan kullanıcılar için kişiselleştirilmiş bir deneyim sunan Signature M650 Kablosuz Mouse ve Logitech G tarafında küçük kafa yapısına sahip kişiler için ürettiğimiz G435 Kablosuz Kulaklık ürünlerimizi örnek olarak verebilirim. Ayrıca renkli çalışma alanı oluşturmak isteyenler için de birbirinden farklı renk ve özelliğe sahip ürünler sunuyoruz. Kadın kullanıcılarımız tarafından severek kullanılan K380 Multi-Device Bluetooth Klavye + Pebble M350 mouse ikilisi çalışma alanlarına minimalist ve modern bir hava katıyor. İşlevselliği ve ince tasarımıyla öne çıkan K580 Multi-Device Bluetooth Klavye, aynı zamanda yerleşik yuvaya sahip donanımı ve tüm cihazlarla maksimum verimde çalışmayı sağlayan Bluetooth teknolojisi sayesinde günlük çoklu görevler için eşsiz bir çalışma arkadaşı oluyor. K580, sessiz tam boyutlu tuşları sayesinde ev ve ofis ortamlarında çıt çıkmadan maksimum konsantrasyonla çalışmaya olanak tanıyor. Logitech’in çok sevilen renkli mouse’ları Pebble M350 ve MX Anywhere 3 ile de sağladığı mükemmel uyum sayesinde çalışma masalarını renklendiriyor. Logitech Stüdyo Serisi’nin en yeni ürünleri POP Keys Klavye ve POP Mouse da retro tasarımı modern teknolojiyle buluşturan rengarenk seçenekleriyle kadın kullanıcılarımız tarafından oldukça beğenilen ürünler olarak öne çıkıyor. Kullanıcı deneyimini, çeşitlilik ve kapsayıcılık konularını önceliklendiren bir şirket olarak önümüzdeki süreçte de çalışma ortamlarını renklendiren, herkese hitap eden, en yüksek seviyede çalışma konforu sunan ürünler geliştirmeye devam edeceğiz.
Bu yazı Digital Report Dergisi 13. sayısında yayınlanmıştır.