Digital Report editörlerinin seçim ve önerileri ile belirlenen, “dijital ekosistemde oyunun kuralını değiştirenler” seçkimizde bu yıl e-ticaretten ödeme sistemlerine perakendeden finansa alanında öncü 10 şirkete yer verdik.
Dijital ekosistemde oyunun kuralını değiştiren şirketler
Listemizi hazırlarken öncelikle, şirketlerin hem rekabette kendilerine avantaj sağlayacak hem de sektörünün gidişatını ve oyunun kuralını değiştirecek bir inovasyona imza atmış olmaları kriterini göz önünde bulundurduk. Buna ek olarak ilgili markanın yıl içinde Türkiye ve dünyada aldığı ödüller, yaptığı yatırımlar ve diğer yenilikler de diğer seçim kriterlerimiz oldu. Digital Gamechangers 2021’de kendine yer bulan şirketlere kısaca göz atalım.
Migros- Robot destekli ürün toplama asistanı Taro
Migros, Digital Gamechangers listemizin kategori bağımsız en başarılı markası. Şirket bu yıl birçok ilke imza atarak sadece kendi sektörüne değil tüm dijital ekosisteme örnek oldu ve birçok açıdan oyunun kuralını değiştirdi. Migros’un mağaza depolarında kullanıma aldığı ve dünyada bir ilk olan robot destekli ürün toplama asistanı Taro sayesinde şirketin online siparişlerdeki ürün toplama hızı beş katına çıktı.
Migros’un bu yıl pazara sunduğu yenilikler arasında Taro’nun haricinde; perakende sektörünün ilklerinden olan sanal influencer Mia Starway, yoğun tempoda çalışan kişilerin hayatını kolaylaştıracak bir çözüm olan MKolay Kantin, mağaza ve online’dan alışveriş yapanlara ekstra kazanç sağlayacak Money Gold ve ödeme çözümü MoneyPay bulunuyor.
Getir – Dünyaya açılma stratejisi
Getir de Migros gibi kategori bağımsız en yenilikçi markalardan olarak listemizde yerini aldı. Getir platformu özelinde hayata geçirilen yeniliklerin ötesinde bu yıl aldığı yatırımlarla Türkiye’nin yeni Unicorn’ları arasına katılarak uzun süre gündemden düşmedi. Dahası yıl içerisinde dünyaya açılma stratejisi dahilinde faaliyet alanını üç kıtada toplam dokuz ülkeye genişleten Getir, son olarak ABD’nin en kalabalık şehri olan New York’ta sipariş almaya başladı. Türkiye’deki büyüme yolculuğuna da hız kesmeden devam eden Getir, e-ticaret sektörünün önemli oyuncularından n11’e ortak oldu.
Flo – Flo WISE yapay zeka projesi
Flo, sektöründe Türkiye’de bir ilke imza atarak iki ayaklı bir yapay zeka projesi Flo WISE’ı hayata geçirdi. Projenin ilk ayağında yapay zeka destekli iade çalışmaları ele alınırken, ikinci ayağında ise ayakkabı sektörünün kanayan yarası olan, bütünlüğü (sağ-sol teki) bozulan ayakkabılara çözüm bulunması hedefleniyor.
Yapı Kredi – Vadaa NFT’leri
Yapı Kredi, World’ün 30. yılı şerefine Türkiye’nin en sevilen maskotlarından Vadaa ile bir ilki gerçekleştirerek NFT dünyasına giriş yaptı. Banka böylece ilk defa bir marka karakteriyle NFT üreten ve hediye eden marka oldu. Oluşturulan NFT koleksiyonunda 19 adet farklı Vadaa karakteri ve 1 adet eskiz Vadaa’nın 20 yıl önceki çizim aşamasındaki hali bulunuyor.
Tech Brands Turkey: Türkiye’nin en teknolojik markaları
İBB- İstanbul Senin Super App’i
İBB, İstanbul Senin uygulamasını, İstanbul’un dijital dönüşüm yolculuğunun ilk adımı olarak hayata geçirdi. Bir Super App olarak tasarlanan uygulamada, İstanbulkart’tan otobüs saatlerine, şehir hatlarından cep trafiğe, İBB Wi-Fi’dan İspark’a, İSKİ’den İGDAŞ’a aklınıza gelebilecek İstanbul ile ilintili hemen hemen her uygulama mevcut.
Sigortam.net-QR ile hızlı teklif
Sigortam.net, “Müşterinin Şampiyonu” olma vizyonu ile Ağustos ayında kasko ve trafik sigortasında QR ile hızlı teklif dönemini başlatan yeniliğini müşterilerinin hizmetine sundu. Bu hizmet ile araçlarına kasko ve trafik sigortası yaptırmak isteyen araç sahipleri, ruhsatlarında yer alan bilgileri tek tek doldurmak yerine, QR kodu akıllı telefonları ile okutarak, gerekli bilgileri otomatik olarak doldurabiliyorlar. QR ile hızlı teklif fonksiyonunda bugüne kadar Sigortam.net müşterilerinin yaklaşık yüzde 15’i faydalandı.
Hepsiburada – Nasdaq açılımı
Hepsiburada, teknoloji devlerinin işlem gördüğü Nasdaq’ta halka arz edilen ilk Türk şirketi oldu. Şirkete halka arzdan gelen sermaye 700 milyon dolar civarında hesaplandı. Şirketin halka arzı hisse başı 12 dolardan 56.740.000 adet B grubu hisse senediyle gerçekleştirildi.
İşBankası – Girişimcilere özel şube
Türkiye İş Bankası, Levent’te bulunan İş Kuleleri’nde girişimcilere özel İstanbul Girişimcilik Şubesi’ni hayata geçirdi. Farklı şube tasarımı ve özelleştirilmiş hizmet modeliyle geleneksel banka şubesinden ayrışan Girişimcilik Şubesi, startup’lara ve girişimcilere hizmet veriyor. Şubenin hedef müşteri kitlesini teknoloji tabanlı yeni nesil girişimler, yatırım fonları, melek yatırımcılar ve ekosistemin diğer paydaşları oluşturuyor.
TurkTelekom-5G ile çevrim içi ameliyat
Türk Telekom, 5G altyapısına entegre ettiği yeni nesil yerli ve milli interaktif platformu sayesinde, farklı illerde bulunan Türk cerrahlarını gerçek bir ameliyat ortamında buluşturdu. Gerçekleşen çevrim içi uzaktan ameliyatta, 5G üzerinden çalışan interaktif platform ve akıllı gözlükler kullanıldı. İşlemi gerçekleştiren cerrahın kullandığı 5G bağlantılı akıllı gözlük sayesinde çok düşük gecikmeli ve yüksek kaliteli görüntü aktarımı sağlanarak, farklı şehirlerdeki doktorların operasyonu anlık olarak takip ettikleri ve görüşlerini belirttikleri bir ameliyat gerçekleştirildi.
Makarna Lütfen-Metaverse mağaza açan ilk Türk markası
2021’in en çok konuşulan konularının başında Metaverse geliyor. Metaverse evrenine dünyada girişi yapan ilk marka H&M olurken, ülkemizden bu şerefe nail olan ilk marka ise Kırklareli’nin yerel üreticilerinden Makarna Lütfen oldu. Makarna Lütfen, Gıda mühendisi Tuba Bayburtluoğlu tarafından kurulduktan sonra bölgenin önemli markalarından biri haline geldi.
Bu yazı Digital Report Dergisi 12. sayısında yayınlanmıştır.