Finansal teknoloji endüstrisi gelişmiş, iyileştirilmiş, kullanışlı, hızlı ve kullanıcı dostu dijital finansal çözümler sağlamak için finansal hizmetler ve teknoloji sektörlerinin birleşik kaynaklarını ve bilgi birikimini kullanır. Fintech’leri büyüten bir güç olarak ise müşterinin onayı ile finansal bilgilerin elektronik ve güvenli bir şekilde paylaşılmasına olanak sağlar.
Finansal hizmetlerdeki dijital devrim halihazırda sürerken, ileri teknolojilerin ortaya çıkması ve kullanıcılar tarafından hızla benimsenmesi sektörleri dönüştürdü. Müşterinin kullanacağı ürünleri, hizmetleri ve kanalları sorunsuz birer deneyim alanı haline getiren fintech’ler, açık bankacılık alanında da etki ve güçlerini hissettirdi.
Pandemi döneminde bir opsiyon olmanın dışına çıkan dijitalleşme, finans kuruluşlarının sektörün geleceğinin yüz yüze etkileşimlere bağlı olmayacağını fark etmesini sağladı. Finans kurumları müşterilerine hizmet verebilmek için daha hızlı dijital bağlantıya ve daha fazla veri kullanımına ihtiyaç duydu.
2020 yılı ilk çeyreğinde aksiyonlarını hissetmeye başladığımız finansal ekosistem dikeyinde gelişen mevzuatın ardından, müthiş bir dönüşüm hazırlığına tanıklık ettik. 2020 yılının sonunda uygulamaya alınan Anlık Ödeme Sistemi FAST, 2021 yılının ilk yarısında kullanıma sunulan “Uzaktan Müşteri Edinimi” uygulaması, yaşanacak yoğun piyasa rekabetinin ve hızını artıran teknolojik dönüşümün habercisiydi. Link ile ödeme ve karekod gibi çok kanallı ödeme yöntemlerinin ödemelerdeki yerinin artmasıyla birlikte, inovatif düşünceler barındıran yeni iş birliklerinin sayısının hızlandığını gördük. Süreç içerisinde oluşan inovasyon fikirlerinin hizmet fonksiyonlarına dönüşüyor olması ise bu alandaki büyüme potansiyelini gözler önüne serdi.
Açık bankacılık fintech’ler için ne anlama geliyor?
Finansal teknoloji endüstrisi gelişmiş, iyileştirilmiş, kullanışlı, hızlı ve kullanıcı dostu dijital finansal çözümler sağlamak için finansal hizmetler ve teknoloji sektörlerinin birleşik kaynaklarını ve bilgi birikimini kullanır. Fintech’leri büyüten bir güç olarak ise müşterinin onayı ile finansal bilgilerin elektronik ve güvenli bir şekilde paylaşılmasına olanak sağlar. Açık Bankacılık, bankaların tüketici verileri üzerindeki var olan kurumsal tekelini kırarak, sektör içindeki rekabeti de teşvik eder.
Bankalar ve fintech’ler, bu verilere açık bir API aracılığıyla lisanslı sağlayıcılara erişime izin vererek, müşterilerin ihtiyaçlarına göre uyarlanmış yeni uygulamalar ve hizmetler geliştirebilirler.
Açık Bankacılık uygulamaları temel olarak farklı banka hesaplarının konsolidasyonu ve bu konsolide bilgilerin tüketicilere ve şirketlere sunulmasından oluşuyor görünse bile, mevcut hizmetlere getirecekleri derinlik ezber bozan nitelikte.
Şüphesiz ki ICO ve NFT’de olduğu gibi DeFi sürecinde de pek çok kişi yatırımlarını kaybedecek ancak sonrasında ayakta kalan ürün ve servisler geleneksel bankacılık için gerçek bir tehdit oluşturuyor.
Açık bankacılığın sektöre getireceği potansiyel faydalar
• Kişiselleştirilmiş finansal ürünler ve hizmetlerin geliştirilmesine kaynaklık sunması
• Tüketicilerin hesaplarını bir araya getirerek, tüm işlemleri tek bir platform kullanarak gerçekleştirmesi
• Kredi sağlayıcılarının bireylerin kredi riskini değerlendirmesi ve uygun kredi ürünleri sunması
• Veri tabanlı yeni analitik ürünlerin geliştirilmesini kolaylaştırması
• Tekrarlanan tüketici ödemelerini yönetmek için tek bir platform sağlaması
• EFT ve havale ücretlerini azaltması olarak sıralayabiliriz.
Müşterinin kalbine giden yol
Açık bankacılıktaki gelişmeler, müşterinin rekabet içindeki yerini dinamikleştiriyor. Kurumlar arası geçişin teknoloji aracılığı ile basit ve hızlı hale gelişi, yeni stratejilerin oluşturulmasını da mecbur kılıyor.
Tüketici verilerini anlık olarak analiz etmek, ihtiyaçları öngören dokunmatik hizmetler gibi hayatın her alanın yerleşen çözümler sunmak, açık bankacılık konseptinin arkasındaki gücü oluşturuyor. Müşteri için finans işlemleri; bakiyeleri kontrol etmek, ödeme yapmak gibi basit dijital araçların ötesine geçiyor. Müşterilerin böyle bir ortamda daha iyi bir deneyim sunan ve veriyi doğru kullanan kurumlara öncelik vereceği âşikar. Diğer yandan müşteri sadakatini azaltacak olan süreç, daha düşük maliyetli finansal hizmete erişim ve daha iyi bir müşteri deneyimi için fintech’lere daha da fazla ihtiyaç duyulacağının habercisi.
Açık bankacılığın ötesi
Açık Bankacılık mevzuatının yürürlüğe gireceği 2022 yılı için fazla bir süre kalmadı. Yeni mevzuatla birlikte bankalar, müşterinin rızası olduğu sürece müşteri bilgilerini Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası tarafından açık bankacılık faaliyet izni verilmiş olan herhangi bir banka veya kurumla, uygulama programlama arayüzü üzerinden paylaşabilecek.
Müşteri tercihlerini merkeze koyan bu dönem, bankalar ve fintech’ler için olduğu kadar, finansal hizmetlere girme potansiyeli taşıyan telekom, perakende, pazaryeri gibi kurumlar için de açık bankacılığı fırsata dönüştürecek. Rekabetin yoğun yaşanacağı önümüzdeki günlerde; büyük kitlelere ulaşmış olmak, yüksek müşteri frekansına sahip olmak ve tüm müşteri deneyimlerinin ve arka süreçlerinin dijitalleştirilmesi temel kriter olarak korunacak.
Sağlam bir strateji doğrultusunda müşteri ilişkilerini güçlendiren, talep ve ihtiyaçlara hızlı cevap vererek, müşterilerine en iyi deneyimi sunanlar ise kazanacak.