Google, çerezlere veda etmek istiyor. Yıllardır kullanıcılar adına kullanıcı verilerini toplamaya hizmet eden bu sistemin sayılı günleri kaldı. 2023’ün sonunda Chrome’da çerezler artık desteklenmeyecek.
Şirket, 2022’nin sonlarında ve 2023’ün ortalarından başlayarak iki aşamada gerçekleşecek olan Privacy Sandbox girişiminin bir parçası olarak çerezlerin aşamalı olarak kaldırılması için planlanan tarihleri açıkladı. Gelecek yeni sistemse, halihazırda birçok şirketin muhalefetiyle karşılaşan ve Avrupa Komisyonu tarafından araştırılmakta olan tartışmalı FLoC‘dur (Federated Learning of Cohorts).
Chrome, 2023’ün sonunda çerezleri tamamen ortadan kaldıracak
Google, Privacy Sandbox’ın web’de gizliliği iyileştirmek için şeffaflık ve verilerin nasıl kullanıldığı üzerinde daha fazla kontrol sağlayan bir dizi açık standart oluşturmayı amaçladığı konusunda ısrar ediyor.
Bu değişim, yıllardır bize eşlik eden çerezlere veda etmek ve onları aynı ilgi alanlarına sahip kullanıcıları gruplayan, böylece teorik olarak belirli kullanıcı verilerinin onlara veya reklamcılara zarar vermeden saklanmasına izin veren bir sistem olan FLoC tarafından dayatılan yeni paradigma ile değiştirmek anlamına geliyor. Şirket, belirli ilgi alanlarına sahip kitleleri hedeflemeye devam edebilir.
Bunu başarmak için Google, Chrome tarayıcısının çerezleri desteklemesini durduracak iki aşama önerdiği bir yol haritasına sahip:
- Faz 1: (2022’nin sonundan itibaren): Testler tamamlandıktan ve Chrome’da API’ler başlatıldıktan sonra, yayıncıların ve reklamcılık sektörünün “hizmetlerini taşımak için gerekli zamana” sahip olacağı bu aşama başlayacak. Bu aşamanın dokuz ay sürmesi bekleniyor, bu süre zarfında teknolojinin benimsenmesi ve geri bildirim, Aşama 2’ye geçmeden önce izlenecek.
- Faz 2: (2023’ün ortasından itibaren): Chrome, 2023’ün sonuna kadar ortadan kaldırılana kadar üç ay boyunca üçüncü taraf çerezlerini aşamalı olarak kaldırmaya başlayacak.
Bu nedenle, Google’ın hedefi, 2023’ün sonuna kadar Chrome’daki çerezlerin tamamen ortadan kaldırılmasını sağlamak. Bu nedenle, son tarih uzun, ancak bu teklif, Brave, DuckDuckGo veya Mozilla gibi gizliliği koruduğundan şüphe duyan birçok şirketten eleştirilerle karşı karşıya.
Electronic Frontier Foundation (EFF) gibi diğer kuruluşlar FLoC’u “korkunç bir fikir” olarak nitelendiriyor. Ama FLoC ile ilgili büyük bir risk varsa o da bu girişimi araştıran Avrupa Komisyonu’nun koyabileceği engel.
Avrupa Komisyonu’nun Rekabetten Sorumlu Başkan Yardımcısı Margrethe Vestager kısa süre önce AK’nin “Google’ın rakiplerinin çevrimiçi reklamcılık hizmetlerinin zorlaştırmasından endişe duyduğunu” belirtti. Böylece, olayların nasıl geliştiğini ve Google’ın çevrimiçi etkinliğimizi izlemek için bu yeni sistemi empoze etmede başarılı olup olmadığını göreceğiz.