Google Alışveriş’te ürün listeleme ücretsiz olacak: Google, e-ticaret sitelerinin ürünlerini ücretsiz olarak listelemelerine izin vererek, Google Alışveriş platformunda ciddi bir değişikliğe gitti. E-ticaret şirketleri, Google Alışveriş’teki reklam yerleşimi için normalde ödeme yapıyor. Ancak şirket, artık bir web sitesini işleten ya da bir mağazayı yöneten yöneticilere, ödemeden listeleme yapma imkanı sunacağını belirtiyor. En üst sırada yer almayı sağlayan sponsorlu listeleme seçeneğinin ise ücretli kalması bekleniyor.
Google yöneticisi Bill Ready tarafından yapılan açıklamada, “Gördüğümüz, alışveriş yapan müşterilere hizmet vermeye hazır ancak onlarla dijital olarak bağlantı kurmak için henüz harika bir yolu olmayan çok sayıda perakendeci ve küçük işletme oldukları” ifadesine yer verildi. Ready, sözlerine “Bunu yaparak, birçok müşterinin aradıklarını bulmasına yardımcı olduğumuzu düşünüyoruz ancak perakende ve küçük işletme ekosistemine oldukça ihtiyaç duyulan rahatlamayı getirmeye yardımcı olmuyor” şeklinde devam etti.
Koronavirüs salgını planları öne çekti
Ready, Google’ın bu değişiklik üzerinde uzun süredir çalıştığını ancak koronavirüs salgınının devam eden bu planı hızlandırdığını ifade etti. Google Alışveriş için ücretsiz listeleme özelliği ABD’de 27 Nisan’da başlayacak. Google, ücretsiz listeleme özelliğinin dünya genelinde yayına girmesi için birkaç haftalık süreci işaret etti.
Mevcut Google Alışveriş müşterileri, platformda tüm envanterini listeleme şansına sahip olacak. Yeni kullanıcılar ise, Google’ın Merchant Center sayfası üzerinden ücretsiz girişler için başvuru yapabilecek.
Google ve Paypal ortaklığı
Google, bu girişiminin dışında mevcut çevrimiçi ödeme sistemlerine bir destek sağlayarak, daha fazla satıcıyı platforma getirmesi amacıyla Paypal ile ortaklık kuruyor. Şirket, bunun dışında kendi web siteleri aracılığı ile faaliyet gösteren şirketlerin Google Alışveriş’te daha hızlı şekilde satışa geçebilmesi amacıyla, Shopify gibi e-ticaret yönetim altyapılarıyla da çalışıyor.
Google Alışveriş, arama motoru projesinin bir parçası olarak yaklaşık 20 yıldır faaliyette. O dönemde, Amazon gibi e-ticaret sitelerinin ve perakendecilerin yanı sıra Walmart gibi perakende devlerinin ürün bağlantılarını listelemelerine ve müşterilerine fiyat karşılaştırma gibi özelliklere izin vererek kısa sürede popüler bir hale geldi.
Ancak şirket, 2012’den beri satıcılardan ürünleri bir reklam modeli ile listelemelerini istedi ve bu da birçok satıcının, Google arama reklamlarını yayınlamak yerine ya da Amazon Marketplace gibi alternatifler yerine platformu tercih etmesine neden oldu.
Google Alışveriş platformu, rakip fiyat eşleştirme hizmeti üzerinden arama sonuçlarındaki alışveriş bağlantılarına öncelik verdiği için, Avrupa Birliği’nden 2,4 milyar Euro tutarında bir para cezasına neden oldu.
ABD’de Mart ayındaki satışlar yüzde 8,7 düştü
Yeni düzenlemenin amacı, dünyanın dört bir yanında farklı sektörlerden milyonlarca küçük işletmenin mağazalarını kapatmak ve online alışverişe yönelmek zorunda olduğu koronavirüs salgını döneminde, Google Alışveriş’i daha erişilebilir bir hale getirme amacı taşıyor. ABD Ticaret Bakanlığı verilerine göre, perakende satışlar ve yiyecek içecek harcamalarının toplam tutarı, Mart ayında yüzde 8,7 oranında düştü. New York Times’a göre bu oran, son 30 yıldaki en büyük düşüş. Bu düşüşün önemli bir nedeni, eyalet yönetimlerinin perakende mağazalarını kapatma kararladı oldu. Birçok satıcının online satış sistemine tam olarak entegre olamaması da, satışların düşmesinde etkili oldu.
Bill Ready, Google Alışveriş’teki geçişin, belli ürünlerdeki arz kıtlığınına ya da talep arz dengesine ilişkin sistemsel sorunlar için yardımcı olmayacağını söylüyor. Ancak en azından, birçok küçük işletmenin daha önce platformda listelenmeyen ürünlerini, daha kolay listeleyerek arama sonuçlarında daha görünür olması, uygulamanın artısı. Google Alışveriş’in bu kararı, online satış stratejisi kurmaya çalışan küçük işletmeler için bir can suyu olabilir.