Google Chrome, çerez temizleme planında beklenmedik bir değişikliğe gidiyor. Üçüncü taraf izleyicileri tamamen ortadan kaldırmak yerine, yeni bir tarayıcı düzeni üzerinde çalışıyor. Bundan sonra kullanıcılar, dijital kırıntıların nasıl kullanılacağına kendileri karar verecekler.
Hangi çerezlerden bahsediyoruz?
Genellikle izleme komut dosyaları ve reklamlar tarafından bırakılan bu küçük veri parçaları, internetteki hareketlerinizi takip edebilir ve reklam verenlerin ilgi alanlarınızı görmesini sağlayabilir. Tam olarak bu çerezlerden bahsediyoruz. Avrupa Birliği, 2018 yılında gizlilik endişeleri arttığı için GDPR’ı devreye sokmuştu ve reklam verenlerin çerez kullanımı için kullanıcıların iznini almasını zorunlu kılmıştı. Firefox ve Safari bu çerezleri tamamen engelledi fakat Google da benzer bir adım atacağını belirtmesine rağmen sözünü tutmadı.
Electronic Frontier Foundation’ın, BleepingComputer’a yaptığı açıklamada, Google’ın kazancının yaklaşık %80’inin çevrimiçi reklamlardan geldiğini ve bunun tamamen reklam geliriyle ilgili olduğunu düşünüyor:
“Google’ın duyurusu, kullanıcı gizliliği yerine kâr etmeye yönelik süregelen kararlılığının altını çiziyor. Safari ve Firefox, Google’ın da aynısını yapma sözü verdiği 2020 yılından bu yana üçüncü taraf çerezlerini varsayılan olarak engelliyor. Üçüncü taraf çerezleri, reklam şirketlerinin ve veri simsarlarının kullanıcıların çevrimiçi etkinlikleri hakkında bilgi toplamasına ve satmasına olanak tanıyan en yaygın izleme teknolojilerinden biridir. Bu durum, kötü niyetli aktörlerin hassas bilgilerinizi satın alması ve savunmasız nüfusları hedef alan yırtıcı reklamlar gibi bir dizi zarara yol açabilir.
Diğer büyük tarayıcıların yıllardır engellemesine rağmen Google’ın üçüncü taraf çerezlere izin vermeye devam etme kararı, reklam odaklı iş modelinin doğrudan bir sonucudur. Google’ın gelirinin yaklaşık %80’inin çevrimiçi reklamlardan elde edildiği düşünüldüğünde, Chrome’un neden reklamverenlerin çıkarlarını kullanıcıların gizliliğinin üzerinde tuttuğu açıkça görülmektedir.”
Teknoloji devi bu yıl çerez temizliğini erken başlattı ve gelecek bahara kadar tamamlamayı hedefliyor. Şirket çerezleri tamamen kaldırmak yerine, “Gizlilik Koruma Alanı” adını verdikleri yeni bir sistem geliştirdi. Sistem, reklamların ilgi alanlarınıza göre size ulaşmasını sağlıyor Ancak reklamcılar bu yeni sistemi tam olarak kavrayamadılar ve Google U dönüşü yaptı.
Blog yazısında belirtildiği gibi dilediğiniz zaman ayarlarınızı inceleyebilir ve değiştirebilirsiniz. Kısacası Chrome’un yeni güncellemesiyle birlikte, çerezlerin nasıl kullanılacağına karar verebileceksiniz.
Gizliliğe önem veren kişiler bu değişiklikten pek memnun değil. Diğer tarayıcılar bu çerezleri yıllardır engelliyor. Dolayısıyla Chrome tarayıcısını kullanıyorsanız ve bilgisayar korsanlarından endişe duyuyorsanız, uBlock Origin gibi tarayıcı eklentilerini kullanmayı düşünebilirsiniz.
Google şu an için tüm bu konular hakkında sessizliğini koruyor. Kullanıcı gizliliği, reklamveren ihtiyaçları ve Google’ın kârı arasında zorlu bir denge var. Ancak ne olursa olsun, internette gezinme şeklimizin değişeceği kesin.
Öne çıkan görsel kaynağı: Emre Çıtak/Bing Image Creator