Teknoloji devi Google, internetteki sahte haberlerle mücadele etmek adına, görsel doğrulama yapacak. Fact Check isimli bu yeni uygulama ile birlikte, Google Görseller’deki fotoğraflara gerçeklik kontrol etiketi eklenecek.
Google, son yıllarda sahte görsellerle yapılan haberlere karşı oldukça önemli bir adım atıyor. Özellikle sosyal medya ile birlikte artan bilgi kirliliği ile mücadele etmek isteyen şirket, görsellere gerçeklik kontrolü yapmaya başlıyor.
Google tarafından yayımlanan bir blog yazısıyla duyurulan yeni özellik şu şekilde işliyor. Google, Google Görseller’de yer alan görüntüleri inceliyor. Ardından o görsel ile ilgili arama yapan kullanıcılara, görselin gerçeklik kontrolünden geçtiği dair bir etiket gösteriliyor.
Görseller bağımsız ve yetkili kaynaklar tarafından incelenecek
Google’ın belirlediği bağımsız ve yetkili kaynaklar her görsel için fact check yani gerçeklik kontrol (doğrulama) işlemini gerçekleştirecek. İncelenen ve doğrulanan görsellerle ilgili kullanıcıya özet bilgiler sunulacak. Bu sayede Google Görseller üzerinde arama yapan kullanıcılar, herhangi bir fotoğraf ile ilgili en doğru bilgiye ulaşacaklar.
Google Görseller’e gelen yeni özellik bugünden itibaren kullanılmaya başlayacak. Google tarafından yapılan açıklamada söz konusu özelliğin küresel olarak kullanıma sunulacağı ve bu sayede dünyanın her yerindeki kullanıcılar, web siteleri üzerinde gördükleri görseller hakkında daha bilinçli bir hale gelecek.
Google yalnızca Görseller’de değil, normal arama sonuçlarında, Youtube’da ve Haberler’de de buna benzer bir bilgi denetim teknolojisini uyguluyor. Bu sayede yanıltıcı bilgilerin kullanıcıya ulaşması engelleniyor. Veya söz konu bilgiler hakkında kullanıcılar doğru bir şekilde bilgilendiriliyor.
Google neden şimdi Fact Check özelliğini tanıttı?
Google’ın Fact Check isimli teknolojiyi yayınlaması, Amerika’daki olaylarla ve Amerika’daki cumhurbaşkanlığı seçimiyle eş zamanlı olarak gerçekleşiyor. Söz konusu gelişmelerin, Google’ın böyle bir adım atmasında önemli derecede rol oynamış olabileceği belirtiliyor.
Google, bu adımıyla Amerika’daki olaylar hakkındaki yanlış ve yanıltıcı bilgilerin önüne geçmek, cumhurbaşkanlığı seçimleri sırasında ortaya çıkabilecek dezenformasyonun önüne geçebilmeyi hedefliyor.
Google’ın sahte görseller ile ilgili yaptığı çalışmalar Fact Check ile sınırlı kalmıyor. Nitekim Google’ın çatı şirketi Alphabet de, geçtiğimiz Şubat ayında Assembler isimli yeni bir teknolojiyi tanıtmıştı. Bu teknoloji, çeşitli manipülasyonlarla savaşması için tasarlanmış ve gerçeklik kontrolü yapmak isteyen gazeteci gibi kişilerin hizmetine sunulmuştu.