Dünyanın en popüler arama motoru Google, yapay zekâ tarafından üretilen premium (paralı/özel) içeriği ücretli hale getirmeyi düşündüğünü açıkladı. Alphabet Inc (Google’ın çatı şirketi) bünyesinde faaliyet gösteren firmanın, iş modelinde köklü değişiklikler yapacağı ve bazı temel ürünlerini ücretli abonelerin kullanımına sunacağı konuşuluyor.
Financial Times‘ın haberine göre Google, son dönemde yapay zekâ destekli gelişmeleri üst düzey abonelik paketlerine dahil etme olasılığı üzerinde çalışıyor. Görünüşe göre Google, yapay zekâ teknolojisinindeki ilerlemeyi bir gelir kalemine dönüştürmek istiyor. Viral sohbet robotu ChatGPT’nin Google versiyonu olan yapay zeka asistanı Gemini, iddiaların odağındaki servislerden bir tanesi.
Tartışmalı geçmiş ve geleceğe dair şüpheler
Google’ın bu hamlesinin ne zaman hayata geçeceği veya kesin olup olmadığı belirsizliğini koruyor. Ancak şirket mühendisleri, böyle bir sistemin alt yapısını oluşturmak için çalışmalarını sürdürüyor. İddialara göre geleneksel Google arama motorunda bile ücretli bir seçenek olacak. Ücretsiz ve ücretli kullanıcılar aynı arama sonuçlarını görecek. Fakat ücretli aboneler reklamlarla kaşılaşmayacaklar. Bununla birlikte muhtemelen ücretsiz abonelerde daha fazla reklamla karşılaşabilir.
Google’ın yapay zeka devrimine ayak uydurmakta zorlandığı, geçtiğimiz dönemlerin tartışmalı olaylarıyla su yüzüne çıktı. Birkaç ay önce Gemini, ABD Kurucu Babaları görseli üretirken ırkçı bir hataya imza attı. Yine aynı servis, İkinci Dünya Savaşı Alman askerlerini tasvir ederken hatalı görseller oluşturuyordu. Google, bu olayların ardından özür dileyerek, sistemi geliştirmek amacıyla yapay zekâ asistanının görsel üretme işlemini geçici olarak “duraklatmıştı”.
Yapay zeka pazarında hakimiyet mücadelesi
Tüm bu gelişmelere rağmen Google, hala internet kullanıcılarının büyük bir kısmı için bilgiye erişimdeki temel araç olmayı sürdürüyor. Global pazar araştırma şirketi Statista‘nın verileri, arama motorundaki Google hakimiyetini doğruluyor. Google, 2015’ten bu yana masaüstü arama motoru pazarında %80’in üzerinde pazar payına sahip. Çeşitli kaynaklar, Google’ın günlük bir milyarı aşkın kullanıcıya hizmet verdiğini tahmin ediyor.
Google’ın gelirlerinin büyük bir kısmı reklamcılık faaliyetlerinden geliyor. Yine Statista verilerine göre Google’ın ana şirketi Alphabet, 1.6 trilyon dolarlık 2023 piyasa değeriyle dünyanın en büyük internet şirketlerinden biri. Bu dev şirketin, reklam sektörünün yanında, posta, üretkenlik araçları, kurumsal ürünler ve mobil cihazlar gibi birçok farklı alanda yatırımları bulunuyor. Alphabet’in geçtiğimiz yılki geliri ise yaklaşık 305.6 milyar dolar civarında.
Google’ın bu konuyla ilgili yaptığı açıklamada, konunun sıcaklığını koruduğunu gösteriyor. “Reklam içermeyen bir arama deneyimi üzerinde çalışmıyoruz veya böyle bir ihtimali değerlendirmiyoruz” diyen teknoloji devi, hemen ardından, “Google genelindeki abonelik hizmetlerimizi geliştirmek için yeni premium özellikler ve hizmetler geliştirmeye devam edeceğiz. Şu anda duyurulacak bir şeyimiz yok.” diyerek açık kapı bıraktı.
Gmail’den Outlook’a engel
Kısacası, yapay zekanın ücretli kullanımı, Google’ın gelecek stratejisinde kilit bir rol oynamaya aday. Bu teknolojinin nasıl ticarileştirileceği ve kullanıcıların yaklaşımı, teknoloji dünyasının geleceğinde önemli bir gösterge olacak.
Öne çıkan kaynak görseli: Furkan Demirkaya