Facebook’un TikTok rakibi özelliği Instagram Reels, bu hafta 50 ülkede kullanıma girdi. Popüler fotoğraf paylaşım platformunu bir test alanı olarak kullanan Instagram Reels, TikTok’u yansıtan birkaç, hatta neredeyse aynı özelliklere sahip. Facebook’un TikTok’un özelliklerini kopyalamaya ve Instagram’da kullanıma sunmaya çalışması şaşırtıcı değil. Ancak hazır Türkiye’de Instagram Reels kullanıma girerken, bilmeniz gereken bazı şeyler…
Instagram Reels nedir?
Reels, yeni bir Instagram özelliği. Bir kullanıcı bir hikaye oluşturduğunda mevcut olan çeşitli seçenekler arasından seçim yapabilirler. Bu özelliği Instagram ana sayfanızın solundaki kameraya tıklayıp ardından ekranı sağa kaydırarak bulabilirsiniz. Reels, 15 saniyelik kısa video formatıdır ve bu 15 saniye içinde, kullanıcılar müzik (veya orijinal kayıt) ekleyerek, videolarının hızını değiştirerek ve / veya filtreler (yani AR efektleri) ekleyerek Reels içeriklerini düzenleyebilirler.
Bir kullanıcı kaydı bitirdiğinde, film rulosundan bir küçük resim ekleyebilir veya videosundan alınan varsayılan küçük resmi düzenleyebilir. TikTok’a benzer şekilde, bir kullanıcı istediği hızda kaydı başlatabilir ve durdurabilir.
Reels, kısa biçimli video platformlarında rahat olan kullanıcılar için yaratıcılığı teşvik etmek içindir. Facebook’a göre, “Testler, kısa biçimli videoda çok fazla yaratıcılık ortaya çıkardı ve dünyanın her yerinden içerik oluşturucuların ve insanların Instagram Reels kullanmaya başlamak için istekli olduklarını duyduk.”
Reels, bir kullanıcının deneyimini Instagram Hikayeleri, Instagram Gönderileri ve Instagram Canlı videoları ile aynı şekilde etkileyen, önceden hazır çok sayıda özelliğe katkıda bulunacaktır.
Instagram Reels videosu nasıl yapılır?
Reels’in yapısı, TikTok ve Snapchat’ınkine çok benzer. Her iki platformda içerik oluşturmaya aşina olan kullanıcılar, Reels’teki kayıt / düzenleme işlevi TikTok’unkine çok benzediği için de kısa sürede alışacaklardır. Bu arada, Snapchat de kısa süre önce benzer kısa biçimli video içeriğini de desteklemek için kendi platformunu güncelledi.
Facebook, “TikTok özellikle gerçek tüketici davranışından yararlandı ve harika şeyler yaptı. Instagram’da kısa biçimli videonun yükselişini de gördük. Tüketici talebine olan bu duyarlılık iş dünyasında rekabet için gereklidir ve teknoloji sektörünün uzun süreli ayrıştırıcı özelliklerinden biridir. Seçimleri artırır, bu da insanlar için iyidir” açıklaması yaptı.
Bir kullanıcının Instagram Reels içeriklerini nerede bulabilirim?
Bir kullanıcı belirli bir içerik oluşturucunun içeriğini bulmak isterse, bunu o içerik oluşturucunun sayfasına gidip Reels sekmesine tıklayarak yapabilir – tıpkı bir kullanıcının bir IGTV videosunu bulabilmesine benzer şekilde.
Instagram Reels videoları nasıl görünür?
Instagram Reels, bir veya iki farkı dışında TikTok videolarına benzer şekilde görünüyor. Estetik olarak logonun daha az görünür olması bizim beğenimizi kazandı. Bir içerik oluşturucunun Reels sayfası, takipçileri için TikTok’un profil sayfasına benziyor. Reels video görüntüleme sayısı da sol köşede görülebiliyor.
Bir Reels videosunun sol alt tarafından videoyu beğenebilir, yorum yapabilir ve / veya Instagram’daki diğer kullanıcılarla paylaşabilirsiniz. Sağ alttan ise Reels videosunun aldığı beğeni ve yorum sayısı görülebiliyor.
Instagram videosu ve Reels videosu farkı
Hangi yayınların video, canlı kayıt veya Reels olduğunu ayırt etmek için tüm Reels içeriklerine filigran ekleniyor. Bu eklenti, içerik oluşturucular için de güvenlik sağlıyor ve kullanıcıların bu yeni özellikte gezinmesine yardımcı oluyor. Instagram’da ya da Keşfet sayfasında dolaşırken, Reels simgesi sol köşede küçük bir çekim tahtası olarak görünüyor.
Instagram Reels ve TikTok videoları arasındaki farklar nedir?
Instagram Reels ve TikTok arasında bazı önemli farklılıklar var. İkisi arasındaki en belirgin fark, TikTok’un limitinin 1 dakika iken, Reels’in 15 saniye ile sınırlı olması. İkincisi ise müzik: Platformda izin verilecek müzik ve ses türü hakkında henüz resmi bir açıklama yok. Facebook, yakında lisanslı müzikleri piyasaya süreceğini açıkladı, ancak bu durum TikTok’la karşılaştırılabilir mi yoksa Reels özelliğine mi dahil edilecek, bilemiyoruz.
Instagram Reels, içerik üreticiler için bir fırsat mı?
TikTok sadece iki yıldır tüm dünyada olmasına rağmen, Z Kuşağı için şimdiden kültürel bir ortak nokta haline geldi. TikTok, 2 milyardan fazla indirmeye sahip bir sosyal medya devi olarak yerini sağlamlaştırdı. Instagram da dahil olmak üzere daha genç kitleleri çeken ABD merkezli bir dizi uygulamadan daha iyi performans gösteriyor.
2019’un sonlarında, TikTok indirmelerde iyice yükseldi ve 238 milyondan fazla kullanıcıyla Instagram’ı geride bıraktı. Sensor Tower’ın Facebook’a ait olmayan ilk beş uygulama listesindeki tek uygulamaydı.
Facebook, sadece 600.000 indirme alan bir uygulama olan Lasso ile TikTok’tan geçmişte pay almaya çalışmış, ancak başarısız olmuştu.
Facebook, Instagram Hikayeleri’nin başarısını Instagram Reels ile destekleyebilirse, TikTok’a ciddi bir rakip olabilir.
Ortaya çıkan tek Tiktok rakibi Instagram Reels mi?
Snapchat, YouTube ve çok sayıda küçük rakip de savaşa hazır. Kullanıcılarını korumak için mücadele eden Snapchat, TikTok kullanıcılarının içerikte gezinirken aşina oldukları dikey harekete benzer yeni bir gezinme stili uyguluyor. Herkese açık hikayeler artık Snapchat kullanıcılarının aktif olarak aramadıkları içerikle meşgul olmalarına ve yeni yaratıcıları keşfetmelerine olanak tanıyan sonsuz bir kaydırmada derleniyor.
YouTube, mobil kullanıcıların da 15 saniyelik kısa klipler oluşturmasına olanak tanıyan bir özelliği test ediyor. Bu özellik henüz herkese açık olmasa da, farkların şunları içerdiğini biliyoruz: Kullanıcılar birden çok klibi bir araya getirecek ve birden çok klip, platforma tek bir video olarak gönderilebilecek. Unutmadan ekleyelim, bu özellik, YouTube Hikayeleri’nden ayrı olacak. Diğer yandan, YouTube’un kullanıcıları için AR özellikleri veya bir ses kitaplığı sağlayıp sağlamayacağına dair resmi bir açıklama yok.
Dubsmash, Triller ve Byte gibi daha küçük şirketler de eski TikTok kullanıcılarını çekmek için uğraşıyor. Dubsmash ve Triller dansçılara odaklanırken, yaşça daha ufak bir kitle de Byte’ı tercih ediyor gibi görünüyor.
Facebook, Instagram Reels için geç kalmadı mı?
Tik Tok’un demografisi önemli ölçüde değişiyor. Platformun 8 ila 23 yaş arası (Z Kuşağı) kullanımı azalırken, 24 ila 39 yaş arasındaki kullanıcılar (Y Kuşağı) kullanımı artıyor. Halihazırda Instagram’ın kullanıcı tabanının önemli bir bölümünü oluşturan 24-39 arası kitle, kısa içeriklerini Instagram’a taşırsa, Instagram’ın kısa içerik alanında ciddi bir etki yaratma şansı var. Bu şansı yakalarsa, Instagram, gelecek nesiller için önde gelen sosyal medya platformu olabilir.
TikTok, özellik kopyalama ve taklit uygulamalara nasıl tepki veriyor?
Tüm bunlara rağmen Tik Tok, “TikTok for Business” adında yeni bir platform başlattı. Bu hareket, doğrudan işletmeler için AR reklamları sunan Snapchat’i ve Facebook’u hedef alıyordu. Rekabeti artırmak için, TikTok aynı zamanda pazarlamacılara yardımcı olmayı ve bu platformu en iyi şekilde kullanabilmelerini amaçlayan yeni bir e-öğrenme merkezi de sağlıyor.
TikTok, burada Facebook ve Snapchat ile karşılaştırılabilir fiyatlar sunuyor.
Kısa videolarda savaşı kim kazanacak?
Sonuçta, her platformu olduğu gibi her şeyi yaratan, içerik üreticiler. YouTube, kısmen içerik üreticilerin videolarından para kazanmalarına olanak tanıyan İş Ortağı Programı sayesinde yıllarca dijital alandaki hakimiyetini koruyabildi. Hatırlayın; bu program, içerik oluşturucuların Vine’dan YouTube’a geçmesini ve platformun ciddi bir şekilde büyümesine sebep olmuştu.
Geçmişte TikTok, içerik oluşturucu desteği açısından daha çok Instagram gibi işlev görüyordu. İçerik oluşturucuları sponsorlu videolar yükleyebilir veya canlı yayın sırasında para kazanabiliyordu, ancak sürekli bir para kazanma programı yoktu. TikTok, Vine’ın (2017’de kapanan) kaderini paylaşmak yerine, yaratıcıları kendi platformunda kalmaya teşvik etmek için programlar oluşturdu.
Mayıs ayının sonunda TikTok, platformda öğretmenler için bir Yaratıcı Öğrenme Fonu duyurdu. Fon, 50 milyon dolar ile başladı, ancak bu, Yaratıcı Fonu (TikTok Creator Fund) ile karşılaştırıldığında çok zayıf. Bu fon, 200 milyon dolar ile başlatıldı. Fon, meslek veya video içeriği ne olursa olsun (TikTok’un topluluk kurallarına uygun olması koşuluyla) 18 yaşın üzerindeki tüm içerik oluşturuculara açık. Fon, bu ay ABD’de devreye giriyor.
Bu fonla, programa kabul edilen TikTok yaratıcıları bir yıl boyunca düzenli ödemeler alacak. Programa kabul edilme kriterleri henüz yayınlanmadı ve bu programın küresel olarak ne zaman genişleyeceği veya tek bir içerik oluşturucunun ne kadar kazanmayı bekleyebileceği gibi ayrıntılara sahip değil.
Öte yandan, Wall Street Journal’a göre Facebook’un, yaratıcıları TikTok’tan Instagram’a çekmek için milyonlarca dolar teklif etti. Facebook, TikTok yaratıcılarından yalnızca Reels yayınlamalarını veya içeriklerini önce Reels’e göndermelerini istedi ve içerik oluşturucuların anlaşmanın ayrıntıları gizliliği şartıyla video prodüksiyonları için ödeme yapmayı teklif etti.