Kullanıcı arayüzü için renk seçimi, bir uygulama ya da program için kullanım oranlarını dahi etkileyebilecek, önemli bir konudur. Renkler her zaman sanatçılar, fotoğrafçılar ve tasarımcılar için önemli bir araç olmuştur. Çünkü renkler belirli duyguları uyandırmaya yardımcı olur. Bu nedenle arayüzlerin tasarımında da renkler önemli bir rol oynar. Arayüz tasarımındaki renk seçimleri marka bilinirliğini artırabilir. Bu da satışları etkiler.
Kullanıcı arayüzü için renk seçimi yaparken aşağıdakilere dikkat edin
Çağrışım
Bazı renkler bazı belirli duygularla ilişkilendirilir, ancak bu durum her renk için geçerli değildir. Doğduğumuz andan itibaren farklı renkler ve tonları ile tanışmaya başlarız ve zihnimiz zamanla bu renkleri belirli deneyimler ve nesnelerle birleştirir. Bu yüzden renkler kullanıcıya arayüzün amacı hakkında fikir verebilir.
Ancak bu durum genelleme yapmak için uygun değildir. Çünkü kırmızı, Batı ülkelerinde tehlike ve kötülük anlamına gelebilirken Çin’de mutluluk, sevinç ve kutlama anlamına gelebilir. Bununla birlikte, bazı renklerin çoğu insan tarafından aynı şekilde algılandığı söylenebilir. Örneğin yeşil genellikle ekoloji ile ve pembe de genellikle kadınlık ile ilişkilendirilir.
Uyum
Uyumlu renkler tasarımları mantıklı hale getirir. Renk uyumu yaratmanın ise birçok yolu vardır. Bunlardan biri renk kartelasında yan yana bulunan tonları kullanmaktır.
Bu tür kombinasyonlar insanlara daha cazip gelir çünkü bu doğal renk akışıdır. Gözün bu tür tonların birbirine yakın olmasından kaynaklanan uyumundan memnun olduğu söylenebilir. Bu nedenle arayüzünüz için renk seçerken sıcak ve soğuk tonlar arasındaki ilişkiye dikkat etmelisiniz. Ayrıca gölgelerin doygunluğu ve parlaklığı ile de oynayabilirsiniz.
Kontrast
Karşıt renkler arayüzü dinamik hale getirir. Bu, renk tekerleğinde birbirine zıt renklerin kullanılmasıyla elde edilen başka bir uyum biçimidir.
Kontrast renkler enerji ve hareketi temsil eder. Ayrıca kullanıcının dikkatini doğru noktalara çekmeye yardımcı olur. Fakat kontrast renkler ile uyumlu bir kombinasyon oluşturmak kolay değildir. Renk seçimindeki bir hata, göz için hoş olmayan görsel bir kaos yaratabilir. Burada dikkat edilmesi gereken nokta doğru ton oranıdır.
Gama
Birbirine yakın renkler kullanılarak bir içerik hiyerarşisi oluşturulabilir. İnsan gözü, aydınlatma, derinlik ve hatta dokuya bağlı olarak aynı renkteki birçok varyasyonu algılar. İnsanların arayüzde gerçek dünyada karşılaştıkları tonları görmeyi beklemeleri de bu yüzden oldukça normaldir. Renk şemaları ile çalışmak, beynin daha fazla çalışıp yeni bir ton eklemekten kaçınması için olduğunu söyleyebiliriz. Arayüz ne kadar basit ve anlaşılır olursa, kullanıcı arayüzü kullanmaktan daha çok zevk alır.
Orantı
Renkler arasındaki orantı kompozisyonu dengeler. Renk orantısına dikkat edildiğinde renk çatışmaları da ortadan kalkar. Renk hiyerarşisi tasarım bütünlüğünü oluşturmak için önemlidir. Arayüzlerde ana renk olarak genellikle beyaz görülür. Beyaz saflık hissi yaratır, etkileşimin rengini vurgular ve metnin okunabilirliğini geliştirir. Ancak daha etkileyici bir etki için parlak tonları düşünmeniz gerekir.
Etkileşim
Etkileşimin rengi göze çarpmalıdır. Ancak aynı zamanda genel tasarıma da uymalıdır. Harekete geçirici mesajlar, arka planla kontrast oluşturduklarında ve diğer öğelere kıyasla yeterli görsel ağırlığa sahip olduklarında etkilidir. Kullanıcının bunları kolayca tanımlayabilmesi de oldukça önemlidir.
Bununla birlikte, etkileşimin rengi her zaman en parlak veya en doygun olmak zorunda değildir. Etkileşim renginin etkinliği, kullanıcının harekete geçirici mesajı bulup bu mesajı izlediği hıza bağlıdır.