Mobil ticaret önlenemez bir şekilde yükseliyor. Türkiye’deki e-ticaret sitesi sayısı her geçen gün artarken, yapılan yatırımlar da gitgide büyüyor.
Markalar arasında rekabetin hiç olmadığı kadar büyük olduğu bu dönemde de hepsinin aklında nasıl ön plana geçebilecekleri, hedef kitlelerini nasıl yakalayabilecekleri ve ürünlerini tüketiciye en doğru platformlarda nasıl sunabilecekleri soruları oluşuyor.
Türkiye’nin unicorn şirketlerinin e-ticaret siteleri olması da sektörün hacmini gözler önüne seriyor. Global e-ticaret hacminin 2025 yılında 4,4 trilyon dolar seviyesine ulaşması beklenirken e-ticaretin toplam perakende içindeki payının yüzde 20,8’e yükseleceği tahmin ediliyor.
Deloitte’un araştırmasına göre e-ticaretin 2020-2024 yılları arasındaki büyüme tahminleri incelendiğinde Türkiye’de e-ticaretin her yıl ortalama yüzde 23,7 oranında artarak 2,3 katına çıkması bekleniyor.
Mobil cihazların gücü!
Türkiye’de tüketiciler mobil cihazlarında ne kadar sıklıkla alışveriş yapıyor? Markalardan ve ürünlerden beklentileri neler? Rekabetin hiç olmadığı kadar büyük olduğu bu dünyada yeni marka ve ürünleri nasıl keşfediyorlar? Mobil cihazlarında web sitesinden mi yoksa uygulama üzerinden mi alışveriş yapıyorlar? Bu gibi pek çok soru hem markaların, hem reklamverenlerin, hem de sektördekilerin kafasında birden fazla soru işareti oluşmasına neden oluyor.
Telefon ekranlarının büyümesi, uygulamaların gelişmiş ve kullanımının daha kolay olması tüketicileri mobil ticarete daha da yakınlaştırıyor. Bu gelişmeler de kullanıcı davranışlarını ve tercihlerini değiştirirken, markalar ve reklam verenler için de yeni platformlara entegre olmalarını sağlıyor.
Özellikle 2020-2021 yılları arasında Türkiye’de yapılan reklam yatırımlarının %75’e yakının mobil üzerinden yapılmış olması da mobil ticaretin potansiyelini kanıtlıyor.
Mobil reklam platformlarından AdColony’nin hem kendi envanterinde yürüttüğü araştırma hem de bağımsız araştırma şirketi
GlobalWebIndex verilerini dahil ederek hazırladığı “Türkiye’de Kullanıcıların Alışveriş Tercihleri” araştırması soruların cevaplarını gün yüzüne çıkarırken, marka ve reklam verenlerin dikkat etmeleri gereken önemli noktalara da ışık tutuyor.
Erkekler de kadınlar kadar mobil alışverişi seviyor
Araştırmaya katılanların %52’sini erkekler, %48’ini ise kadınlar oluşturuyor. Türkiye’deki kullanıcıların %57’si alışverişlerini mağazaya kıyasla çevrimiçi yapmayı tercih ediyor. Bu da hem e-ticaret hem de mobil ticaretin ülkemizdeki büyük potansiyelini gözler önüne seriyor.
İstediğimiz an istediğimiz içeriğe, ürüne ve platforma ulaşabiliyor olmamız akıllı telefonları diğer tüm mobil cihazlardan farklı kılıyor. Araştırmaya katılanların %43’ünün online alışverişlerini çoğu zaman akıllı telefonlarından yaptığını belirtmesi de akıllı telefonların kullanım farkını gözler önüne seriyor. Araştırmaya katılanların %56’sı mobil alışverişin dizüstü/masaüstünde alışveriş yapmak kadar güvenli olduğunu düşünüyor. Tüketicilerin %58’inin online alışverişlerinde mobil uygulamaları tercih ettiğini belirtmesi ise web sitesine oranla mobil uygulamaların pratikliğini kanıtlıyor.
Tüketici markadan ücretsiz teslimat bekliyor
Markalar arasında rekabet almış başını gidiyor. Aynı sektörden binlerce ürün arasından sıyrılmak ve kendi ürününü öne çıkarmak pazalamacıların en büyük hedeflerinden bir tanesi. Peki online alışveriş yaparken, hangi özellikler tüketicinin bir ürünü satın alma olasılıklarını arttırıyor?
Kullanıcıların %40’ı yeni marka ve ürünleri arama motorları sayesinde keşfettiğini belirtirken, %33 ise mobil reklamlar sayesinde keşfettiğini belirtiyor. Markalar için reklam verebilecekleri platformlar uçsuz bucaksızken, her platformun etkili olduğunu söyleyemeyiz.
Kullanıcıların %43’ü video reklamları akıllı telefonlarında gördüklerinde daha iyi hatırladıklarını belirtirken, %67’si mobil uygulamalarda gördükleri reklamları PC veya dizüstü bilgisayarda gördükleri reklamlara kıyasla daha iyi hatırladıklarını belirtiyor.
Ücretsiz kargo %62 ile müşterilerin en büyük beklentisi. Bunu %52 ile kolay iade süreci, %43 ile indirimler/kampanyalar, %42 ile de müşteri yorumları takip ediyor. Kullanıcıların %69’u ürünü online satın almadan önce indirime girmesini beklediğini belirtiyor.
Mobil reklamlar tüketiciyi alışverişe yönlendiriyor
Elimizdeki cihazlarda her gün yüzlerce reklamla karşılaşıyoruz. Gerek sosyal medya platformları, gerek artık vazgeçilmezimiz haline gelen mobil oyunlarda gördüğümüz reklamlar gerçekten bizi alışverişe yönlendiriyor mu?
Tüketicilerin %53’ü mobil cihazlarında karşılaştıkları reklamlardan sonra online alışveriş yaptığını belirtiyor. %52’si mobil cihazlarında reklamı gördükten yalnızca birkaç gün sonra ürünü satın aldığını söylerken, %44’ünün kendileriyle alakalı bir reklam gördüklerinde, doğrudan reklamdan ürünü satın almalarının olası olduğunu söylemesi mobil reklamların tüketici üzerindeki etkisini kanıtlıyor.
Değişen ve gelişen dünyada ise tüketicilerin markalardan ve ürünlerinden beklentileri de farklılaşıyor. Kullanıcıların %65’i markaların çevre dostu olmasını isterken, %49’u tüketiciye kendisini değerli hissettirmesini beklediğini bildiriyor.
Kullanıcıların %43’ü video reklamları akıllı telefonda görünce daha iyi, %67’si ise mobil uygulamalardaki reklamları bilgisayardakilere kıyasla daha iyi hatırlıyor.
Artık en büyük vazgeçilmezimiz haline gelen akıllı telefonlarımız hayatımızın her yönünü kolaylaştırırken, bize de zaman kazandırıyor.
Değişen teknolojik dünyanın hızlı gelişimine ve yeni platformlara ayak uyduran markalar bu zorlu rekabetten galip çıkacak. Klasik ve geleneksel yolda ilerleme konusunda ısrarcı olanlar ise maalesef bu ezeli rekabette mağlup olmayı şimdiden kabul etmeleri gerekiyor.
Bu yazı Digital Report Dergisi 13. sayısında yayınlanmıştır.