Mozilla, Apple’ın gizlilik özellikleri ile ilgili attığı adımları desteklediğini açıkladı ve bununla ilgili olarak bir destek kampanyası başlattı. Kullanıcı gizliliğini korumaya yönelik olarak atılan adımların tüketiciler için büyük bir kazanç olduğunu bildiren Mozilla, Apple’ın Facebook gibi şirketlerden gelen eleştirilere karşı savunulması gerektiğinin altını çizdi.
- Apple’ın gizlilik etiketleri tüm uygulamalara ekleniyor
- iOS 14 gizlilik özellikleri: iPhone’a gelen yenilikler
- Bilmeniz gereken iOS 14 gizlilik ve güvenlik özellikleri
Bilindiği üzere Apple, iOS 14 ile birlikte kullanıcı ve geliştiricileri ilgilendiren çok sayıda yeni gizlilik özelliği kullanıma sundu. Bu özelliklerden en önemlisi ise, uygulamaların hangi kullanıcı verilerine erişim sağladığını açık bir şekilde ortaya koyan gizlilik etiketleri oldu. Bunun yanı sıra kullanıcılar uygulamaların erişebileceği verileri kısıtlayabilme imkanı yakaladı. Herhangi bir uygulama kamera ve konum gibi bir kullanıcı verisine erişim sağladığında, sistem kullanıcıyı haberdar etmeye başladı.
Apple’ın gizlilik özellikleri kullanıcı tarafından büyük bir takdir ile karşılandı. Fakat bazı büyük şirketler özellikle gizlilik etiketi isimli yeni uygulamaya tepki ile yaklaştı. Örneğin Facebook, WhatsApp uygulamasının erişebildiği kullanıcı verilerine App Store’da yer vermenin haksız bir rekabet oluşturacağını, zira iPhone’a yüklü bir şekilde gelen Mesajlar uygulamasının, bu şarttan muaf durumda olduğunu açıkladı.
Apple gelen bu tepkilere rağmen dün gece yayınladığı yeni iOS 14.3 güncellemesi ile birlikte gizlilik etiketi uygulamasını kullanıma sundu. Böylelikle kullanıcılar Apple App Store üzerinden indirecekleri tüm uygulamaların, kendileri ile ilgili hangi verilere erişebileceklerini çok daha detaylı bir şekilde görebilecek bir hale gelmiş oldu.
Apple’ın gizlilik özelliklerine Mozilla’dan büyük destek
Mozilla, Apple’ın gizlilik özellikleri büyük bir destek kampanyası başlattı. Şirketin tüketici gizliliği ile ilgili attığı adımların arkasında olduklarını bildiren şirket, konuyla ilgili olarak bir de bir web sitesi oluşturdu. Bu sitede Apple’ın gizlilik özellikleri ile ilgili söz konusu girişimleri övüldü ve Facebook gibi dev şirketler tarafından yöneltilen eleştirilere yanıt mahiyetinde cevaplar verildi.
Mozilla, konuyla ilgili olarak yaptığı açıklamada, “Apple’ın tüketici gizliliğini korumaya yönelik kararlığını güçlendirmeye yardımcı olmak için muazzam bir desteğe ihtiyacımız var.” diyerek şu ifadeleri kullandı;
“Apple’ın planlanan anti-izleme özelliklerinin uygulanması, tüketiciler için büyük bir kazançtır. Tüketicilerin çoğu, telefonlarındaki uygulamalar ile izlenebileceklerinin farkında bile olmayabilir. Nitekim, 2019 Mozilla-Ipsos anketi, iPhone kullanıcılarının yarısının uygulamalar tarafından devam eden veri toplamanın varlığından haberdar olmadığını ortaya koydu. Dahası, bunun farkında olan tüketiciler hala bunu nasıl engelleyeceklerini bilmiyorlardı. Apple’ın sunduğu, kullanım dışı izlemeyi devre dışı bırakma seçeneğiyle artık tüketiciler, gizliliklerini korumak için telefonlarının ayarlarını gözden geçirmek zorunda kalmayacaklar. Ancak önce Apple’ın söz konusu değişikliği uygulaması gerekiyor. Bu noktada şirketin bu kararlarını desteklememiz ve savunmamız gerekiyor.”
Apple gizlilik konusundaki adımlarına önümüzdeki süreçlerde de devam edecek. Kullanıcılar farklı uygulamalar arasındaki izlemeyi devre dışı bırakabilecekler. Ayrıca herhangi bir uygulama kullanıcı ile ilgili bir veriye erişmek için izin isteyecek. Apple, geliştiricilere söz konusu değişikliklere hazırlanmaları için zaman verdi. Bu sebeple bazı gizlilik özelliklerinin şu an için ertelendiğini söyledi.
Apple’ın gizlilik özellikleri ile ilgili en büyük eleştiri ise Facebook’tan geldi. Dev şirket uygulama izleme şeffaflığı ile ilgili özelliğin, şirket gelirlerini yüzde 40 oranında düşürebileceğini açıkladı.