Amazon’un ürünlerini satmak için bir zamanlar kur yaptığı markalardan Nike, e-ticaret deviyle olan iki yıllık ilişkisini sonlandırma kararı aldı. Buna karşın, Nike ürünleri üçüncü taraf şirketler tarafından satılmaya devam edecek.
2017’de yaptığı marka anlaşmasıyla Amazon.com üzerinde bir pilot program başlatan Nike, Amazon’un sahte Nike ürünlerinin satışını engellemesi için çeşitli yetkileri e-ticaret şirketine vermişti.
Amazon, özel araçlar kullanmasına karşın sahteciliği önleyemedi
Amazon her ne kadar sahte ürünleri tespit için çeşitli araçlar kullansa da, bu ürünlerin web sitesi üzerinden satılmasına tam olarak engel olamadı. Güncel veriler, Amazon’da Nike ürünleri arayanların yarıdan fazlasının sahte ürünlerle karşı karşıya kaldığını ortaya koydu.
Ancak Nike’ın Amazon’dan çekilme sebebi bununla sınırlı değil. Reklam fiyatlarını da fahiş bulan şirket, çekilme kararı aldı.
Amazon ortalama 50 dolar ucuza satsa da, tüketici Nike.com’dan alışveriş yapmış
Jumpshot’ın verilerine göre ise Nike’ın çekilmesi Amazon için ciddi bir değişiklik yaratmayacak. Buna göre 2019’daki ayakkabı kategorisi görüntülenmelerinin sadece yüzde 1,4’ü Nike ürünlerinden geldi. Bu oran sponsorlu ürün ilanlarının ortalaması olan yüzde 9’un bir hayli altında kalıyor.
Erkek ayakkabıları kategorisindeki satışların yüzde 17’si, kadın ayakkabıları kategorisindekilerin yüzde 13’ü Nike ürünleri olurken, her iki kategoride de Amazon.com, Nike.com’dan daha düşük satış yapıyor. Nike’ın verilerine göre kendi sitesi üzerinden erkek ayakkabısı satışı toplamın yüzde 40’ını, kadın ayakkabıları satışı ise toplamın yüzde 39’unu oluşturuyor.
İşin ilginç yanı, Amazon’un Nike ayakkabı fiyatlarının Nike.com’a göre daha düşük olması. Örneğin Nike erkek ayakkabıları Nike.com üzerinde ortalama 120 dolarken, Amazon’da bu değer 70 dolara düşüyor. Jumpshot’ın verilerine göre Nike.com’da ayakkabı sayfasına bakanların sadece yüzde 10’u Amazon’daki ürün sayfalarını da inceliyor.
Erkek aktif giyim ürünlerine bakıldığında, fiyat farkı oran olarak daha da açılıyor. Nike.com’daki ürün fiyatı ortalaması 79 dolarken, Amazon’da bu fiyat 35,5 dolara düşüyor. 2018 yılına ait Jumpshot verileri, Nike.com’u ve Amazon.com’u ziyaret edenlerin yüzde 55’inin üretici sitesini tercih ettiğini gösteriyor. Bu benzerlik Adidas.com içinse yüzde 40 olarak verilmiş.