2020 Mart sonrasında ciddi anlamda değişen sektörlerden biri de eğitim oldu. İlk başlarda hayatımıza uzaktan eğitim kavramının belki de bir daha çıkmayacak şekilde girdiğini tahmin ettik. Sonrasında gördük ki aslında özellikle belli yaş grubundaki çocuklar için geri dönülemeyecek bir eğitim kaybı oluşturuyor. 186 ülkede 1,2 milyar çocuğu etkileyen online eğitim konusunu tamamen gündemden çıkartmayacağız belki ama tamamen çevrimiçi yerine hibrit yapıların hayatımızda kalıcı olacağı bir gerçek. Bu bir buçuk yılın sonunda, şimdi farklı bir telaş içindeyiz. Aşıların bulunması ve aşılamanın birçok ülkede %50’nin üzerine çıkması nedeniyle, öğrenciler okullarına dönüyorlar. Eylül ayı her yıl pazarlamacılar için “Back to School” olarak adlandırdığımız “Okula Dönüş” ayıydı, bu yıl ise “Okula Fiziki Dönüş” ayı olarak isimlendiriyoruz. Biz de bu dönemde okula dönüş konusunda alışveriş sürecinde olan ailelere uygulamaların destekleyici özelliklerini anlatmak istedik.
Trendyol
Bir süper uygulama olma yolunda emin adımlarla ilerleyen Trendyol, neredeyse her sitenin sunduğu kullanıcı yorumları bölümünde hem sayısal olarak hem de içerik olarak bir yol gösterici rolü üstleniyor. Bunun yanında birçok fenomen için bir gelir modeli olan “Link ve liste paylaşmak” ise aslında birçok ebeveyn için satın alma kararlarında önemli rol oynuyor.
Trendyol kullanıcı yorumları
Araştırmalar, bir ürün satın alma sürecinde müşterilerin %67’sinin ürün yorumlarından etkilendiğini gösteriyor. Başka bir araştırma ise yorumun güvenirlik seviyesi arttıkça yani yorumu yapan kişinin adı, soyadı, o ürünü ne zaman aldığı bilgileri gibi bilgilerin verilmesiyle yorumların daha fazla satışı pozitif etkilediğini belirtiyor.
Bu noktada Türkiye’de Trendyol yorumları sadece bir puanlama ve “Kargo çok iyiydi” yorumlarının ötesine en fazla geçen e-ticaret platformu konumunda. Birçok yorum, ürünü satın alan kişinin çektiği bir fotoğraf ve/veya bir deneyim hikayesi barındırıyor. Bu hikayeler de satın alma noktasında oluşabilecek soru işaretleri gidermede ebeveynlere destek oluyor.
Uzman/Fenomen listeleri
Aslında sosyal medya fenomenleri için bir gelir modeli olan Trendyol linki veya listesi paylaşmak bir üstteki Trendyol kullanıcı yorumları ve görselleri kadar satın alma sürecini destekleyen noktada. Özellikle benzer sosyo-ekonomik yapıda gündelik hayatını paylaşan ebeveynlerin takipçileri için oluşturduğu listeler, onların ürünlerle alakalı yaptığı yorumlar, okul alışverişinde karar süreçlerini hızlandırabilir.
Özellikle çalışan ebeveynler, çocuklarının gelişimleri için alacakları ürünlerde yeterli araştırmaya vakit ayıramayabiliyorlar. Bu noktada gündelik yaşamda o ürünlerin nasıl kullanıldığının paylaşılması, kısa süre içinde doğru ürün almaya yönlendirmek açısından önemli. Bu noktada o fenomenin o ürüne yönlendirirken pozitif ve negatif deneyimlerini birlikte paylaşması da oldukça kritik. Bu da, genelde bir fenomenin başarılı olup olmayacağını belirleyen kriter oluyor.
Hepsiburada
Hepsiburada okul alışverişi sürecinde topluluk üzerinden yönlendirme yerine, daha çok kendi oluşturduğu yapılar ile alışverişi destekliyor.
Kampanya
Hepsiburada da banner’ların alt alta gösterilmesi gibi bir kampanya gösterimi şekli yerine, daha organizasyonel şekilde sunulan bir kampanya yapısı kullanıyor. Kategorik bir şekilde gerçekleşen bu ayrım, mobil uygulamada da kullanıcıya basit bir şekilde sunuluyor. Kampanya ve kategori gösterimine hızlı ulaşımı sağlayan yapılar ise alışveriş sürecini hızlandırıyor.
Bunun yanında, zaman odaklı, sadece günün belirli saatlerinde açılan kampanyalar ise müşteri için sadece “iyi fiyat” noktasında fayda sunduğu gibi, platform için müşterilerinin tekrar tekrar uygulamayı ziyaret etmesini sağlıyor.
Listeler
Hepsiburada, farklı alışveriş aşamaları için hazırladığı listeleri de müşterilerine sunuyor. Bu, yukarıda bahsettiğimiz gibi alışveriş sürecini kolaylaştıran bir yapıya dönüşebilir. Bu noktada sadece güven unsurunu etkileyecek “o ürünün orada olmasının nedenlerini” belki veri ile desteklemek de anlamlı olacaktır. O kategorinin en çok satanı, en fazla olumlu yorum alanı gibi ürünleri ön plana çıkartılarak güvene unsuru desteklenebilir. Yine de bu kürasyon ürün listelerinin alışveriş sürecini kısaltan çok önemli sayfalar olduğunu belirtmekte fayda var.
Amazon
Amazon Türkiye piyasasına girdikten sonra, uzun bir süre yaratacağı müşteri deneyimi farkı konusunda farklı beklentilere girdik. Şimdi görüyoruz ki aslında o bekleyiş döneminde, Amazon, bu günlerde yaratacağı fark için çalışıyormuş.
Amazon “hızlı teslimat” ile bu dönemde acil ihtiyaçlar konusunda ebeveynlere destek olacak noktada. Sosyal mecralarda son zamanlarda çok sık duyduğumuz
“Gece aldım sabah kapımda” cümlelerinin bir reklam kampanyası olmadığını bizzat gözlemledik. Bir mobil uygulama özelliği olmasa da genel deneyimi etkileyen bu özelliğin Türkiye’deki e-ticaret sektörü için de oldukça önemli olduğunu düşünüyoruz.
Bonus: Fiyat karşılaştırma ve kampanya takibi
İki adet kategoriyi da ek olarak anlatmak istedik. Fiyat karşılaştırma ve kampanya takibi de okul alışverişini destekleyen uygulama kategorileri olarak karşımızda.
Hem Cimri hem de Akakçe bir ürünün son bir yıl içerisindeki fiyat değişimlerini göstererek, alışveriş yolculuğunuz süresince kafanızda soru işareti kalmamasını sağlıyor.
Kampanya takibi için ise bir Userspots tasarımı olan Bonus Flaş gibi, neredeyse her banka kredi kartının sunduğu kampanyaların takip edilebilmesini kolaylaştıran uygulamalar mevcut. Müşteriler kampanya takibi konusunda motive olmayabilirler ama bir kampanyayı kaçırdıklarında oldukça mutsuz hissettiklerini biliyoruz. “Takip etmek istemiyorum ama kaçırmamak da istiyorum” noktasındaki tüketiciler için kredi kartı finansal bilgilerinin de olduğu bu mobil uygulamaların oldukça faydalı olduğunu düşünüyoruz.
Bu yazı Digital Report Dergisi 10. sayısında yayınlanmıştır.