in

Oyun pazarı yüzde 50’den fazla büyüyebilir

Oyunfor Genel Müdürü Mehmet Dumanoğlu: Oyun pazarı yüzde 50'den fazla büyüyebilir

Oyunfor Genel Müdürü Mehmet Dumanoğlu, pandemi döneminde Türkiye’deki oyun alışkanlıklarının değişimini ve yeni konsolları yorumladı.

Pandemi öncesine göre oyun satın alma alışkanlıklarındaki en önemli değişim nedir?
Salgından sonra özellikle PC oyunlarına çok ciddi bir yönelim oldu. Aynı zamanda kadınların alışveriş yüzdeleri arttı. Salgından önce toplam oyun alışverişlerinin %10’unu kadınlar yaparken bu oran salgından sonra %20’ye kadar çıktı. Koronavirüs sebebiyle evde kalma uygulaması, oyun oynayan yaş grubunda da önemli bir değişim yarattı. 2020 boyunca, 30 yaş üzerinde oyun alışverişi yapanların oranının yüzde 15 arttığını görüyoruz. Güncel verilere göre tüm oyun alışverişlerinin yarısını 30 yaş ve üzerindeki kişiler yapıyor.

Online alışveriş yapılan saatler de değişiklik gösterdi. Örneğin daha önce 19.00-24.00 saatleri arasında olan harcama yoğunluğu, gün ortasına kaydı ve harcamalar ağırlıklı olarak 14.00-19.00 saatleri arasında gerçekleşti.

Oyunfor verilerine göre bu dönemde en çok oynanan oyunlar nelerdir?
Koronavirüs döneminde en çok oynadığımız oyunlar listesinin başını PUBG Mobile çekiyor. Bunu League of Legends, Lords Mobile, CS:Go, FIFA 2020, PES 2020, Game of Thrones, World od Warcraft, FM 2020 ve Metin2 izliyor.

Salgının oyun ekonomisine etkisi nasıl oldu?
Oyun satışlarının %30-35 oranında arttığını görüyoruz. Evde zaman geçirme mecburiyetinden dolayı, önceden oyun oynayanlar oyunlara ayırdıkları zamanı artırırken, daha önce hiç oyun oynamayanlar ise oyunlarla ilk tanışmalarını yaşadılar. Bundan dolayı da satışlarda ciddi oranda artma oldu.

Oyun ve oyun ürünü satışlarında gördüğümüz düzenli büyüme bu durumun sonucu. Daha önce Şubat ve Mart ayının ilk yarısına dair siparişlerin yüzde 30 arttığını açıklamıştık. Mart ayının toplamında bu artış yüzde 35’i yakaladı. 2019 sonunda, bu yıl için Türkiye’deki oyun alışverişlerinde yüzde 50 büyüme bekliyorduk; ancak ulaşılan alışveriş oranları, bu beklentinin da aşılabileceğini gösteriyor.

Türkiye’deki oyuncular hangi oyunları veya oyun tiplerini daha çok tercih ediyor?
Toplama bakıldığında, savaş (FPS) ve mücadele tarzı oyunlar ile futbol oyunlarına aşırı ilgi gösteriyoruz.

Erkeklerin en çok harcama yaptığı oyunlar sıralaması, genel ile benzerlik gösteriyor. Kadınların ise yüzde 70 oranda mobil oyunları tercih ettiğini görüyoruz. Bu oran, erkeklerde yüzde 40 düzeyinde. PC bazında bakıldığında kadınlar yüzde 20, erkekler yüzde 25 seviyesinde; konsol ise erkeklerde %35 ile daha popüler. Kadınlar ise %10 oranında konsol tercih ediyorlar.

Genel kanının aksine, kadınlar FPS olarak bilinen birinci şahıs nişancı, yani savaş ağırlıklı oyunları seviyorlar. Bunu yüzde 15 ile MMORPG’ler, yani online rol yapma oyunları ve %10 ile aksiyon oyunları takip ediyor.

Çok oyunculu oyunlarda, özellikle grup halinde oynayarak arkadaş, eş ve dost ile zaman geçirme yönü de bulunduğundan, daha fazla oynanmasında etkili oluyor. Özellikle içinde olduğumuz dönemde, çok oyunculu oyunlar bir nevi sosyalleşme sağladıklarından, daha çok tercih ediliyor.

Yeni konsolların çıkışını nasıl değerlendiriyorsunuz?
Oyun dünyasında önemli bir yere sahip olan konsollara özelikle salgınla beraber ciddi bir talep oluşmaya başladı. Dönemsel olarak güncellen konsollarda bu yıl yeni modelleri oldukça donanımlı olarak üretildi. Konsolların bu dönemde rekor satış rakamlarına ulaşacağını düşünüyorum.

Türkiye’de Xbox bugüne kadar beklenen popülerliği yakalayamadı, yeni konsol bunu değiştirir mi?
Ülkemizde oyun alışkanlığı ilk yıllarda çoğunlukla internet kafelerden başladığından dolayı internet kafelerde konsol olarak daha yaygın kullanılan PlayStation kullanma alışkanlığı Xbox’tan daha fazlaydı. Bu alışkanlık da devam eden yıllara yansıdı.

Fiyat politikası olarak önceki dönemlerde Xbox daha avantajlıydı. Bu yıl iki konsolun satış fiyatı da belirleyici olacak diye düşünüyorum. Konsol fiyatlarının yanında Xbox ve Playstation firmalarının oyun satışlarındaki fiyatlandırmalarda önemli bir etken olacaktır.

Görüntü kalitesi ve kullanım olarak Xbox, son yıllarda Playstation’ı yakaladı. Buna oyun firmalarıyla yeni yaptıkları anlaşmaları ve Xbox Ultimate GamePass avantajlarını da eklersek, bu dönem popülerliği artırma anlamında şartlar daha uygun olacaktır. Son dönemde özelikle Microsoft, Xbox özelinde dağıtım ağlarını Türkiye’de çok güçlendirdi. Bunu PlayStation önünde önemli bir avantaj olarak görüyorum.

Xbox Live için TL hediye kart satışının yapılması Xbox tanıtımının ve kullanımının artmasında önemli rol oynadı. Oyunfor.com’dan ve birçok perakende satış noktasından Xbox hediye kartlarına kolayca ulaşabilme şansı bulan tüketiciler, konsol oyunlarını daha kolay ve indirimli satın alma şansı yakaladılar.

Oyun dünyasında yeni trend artık GamePass gibi platform üyelikleri olacak.

Oyun fiyatlarının kur sebebiyle artışı dolayısıyla oyun pazarında nasıl bir değişim bekliyorsunuz?
Kurdaki aşırı artış, oyun fiyatlarına da yansıdı. Fiyatlar Türkiye için aşırı yüksek hala geldi. Özelikle tek fiyat politikasıyla satış yapan platformlarda (Origin) ortalama oyun fiyatları 40 euro veya 60 euro seviyesinde, 350 – 600 TL arasındaki fiyatlandırmalar ülkemizdeki alım gücünü zorladığı için satışlarda aşırı düşüşe neden oldu.

Türkiye için özel fiyatlar veren platformlar (Steam) bile kurdaki aşırı artıştan etkilendi.Kur artışının dışında salgınla beraber ülkemizde ve dünyada tüm sektörler etkilendi, alım adetleri düştü. Buna karşı büyük firmalar son dönemde GamePass’lere daha çok yatırım yapmaya başladı. Tek tek oyunları satın almak yerine, platform üyeliği alarak ay boyunca tüm oyunlara erişim sağlıyorsunuz. Bence oyun dünyasında yeni trend artık GamePass gibi platform üyelikleri olacak.

Oyunfor tüketicilere nasıl bir avantaj sağlıyor?
Electronic Arts (EA), Tencent, Gameforge, Ubisoft, Konami, Bethesda, Capcom, Riot Games, PUBG Corp, Crytek, Paradox, Techland, Travian, Sega dahil 65 oyun firmasının Türkiye’deki yetkili satıcı olan oyunfor.com, tüketicilere hem güvenli hem de uygun fiyat avantajları sunuyor. Birçok oyun firmasının yetkili satıcısı olduğumuzdan dolayı firmaların yaptığı indirimleri anlık tüketicilere ulaştırmaktayız. Yaşanan oyun kaynaklı sorunları anlık olarak firmalara ileterek çözüm oluşturabilmekteyiz.

Tüketicilerde artık Türkiye de yetkili satıcı olduğunu biliyorlar, güven sorunu yaşamadan alışveriş yapabiliyorlar ve olası sorunda muhatap bulacaklarını biliyorlar.

Oyunfor için 2020 ve 2021 için büyüme beklentileri ve yeni projeleriniz varsa nelerdir?
Oyunfor her geçen yıl yaptığı anlaşmalarla daha da büyüyor. Türkiye’deki oyunculara fayda sağlamak en önemli gayemiz. Kendisi de hızla büyüyen oyun pazarında Türk oyuncularına oyun dünyasındaki tüm olanakları sağlamak ve Türkiye oyun pazarını büyütmek en büyük beklentimiz. Yaptığımız yeni anlaşmalarla oyun firmalarına, Türkiye’ye özel fiyatlandırmalar oluşturarak ekonomik olarak müşterilere ulaştırarak, sektöre katkıda bulunmak istiyoruz.

Bu yazı Digital Report Dergisi’nin 5. sayısında yayımlamıştır.