Bu yazımızda QR kodu nedir, nasıl çalışır anlatacağız ve kullanımı, özellikleri hakkında bilgi vereceğiz. QR kodları, bir akıllı telefon kadar yaygın cihazlarla ve herkes tarafından hızla erişilebilirken bilgileri depolamanın ve dağıtmanın uygun bir yolu olarak bugün her yerde.
Bu iki boyutlu kodların kullanımı oldukça yaygın. Tüketici alanında, kurumsal dünyada ve her türlü endüstride QR kodu kullanılıyor. Bunları bir ürünün ambalajı üzerinde basılı olarak bulabilirsiniz; bir kartvizitte, bir restoran masasında, süpermarkette, müzede, kripto para birimi destekleyen ödeme noktalarında, belirli hastalıklar hakkında bilgi için reklamlarda veya ilaç kutularında, hatta yakın zamanda ‘COVID aşı pasaportunda’ bile QR kod görüyoruz.
Elbette bunları kitlesel olarak kullanıyoruz, ancak teknolojideki diğer pek çok konuda olduğu gibi, belki de arkalarında ne olduğunu düşünmeyi tercih etmediniz. Yaratılışını ve amacını, genel kullanımlarını, erişimini ve ayrıca ihtiyacınız olduğunda nasıl oluşturulacağını gözden geçirdiğimiz bu yaklaşımla sizi bilgilendiriyoruz.
QR Kodu nedir?
Bu ‘hızlı yanıt kodları’ (Quick Response Code), barkodlardan evrimsel bir yükseltme olarak geldi ve bilgi miktarını, sunabileceklerinin kullanım olanaklarını artırma ihtiyacıyla geliştirildi. 1994 yılında Toyota’nın bir yan kuruluşu tarafından Japonya’da geliştirildiler ve bu on yılın sonunda Asya ülkesinde hızla yayıldılar. Sonunda, Haziran 2000’de, ISO uluslararası standardı onaylandı ve şu anda dünya çapında yaygın olarak kullanılan en popüler 2D kod haline geldi.
Diğer tüm barkodlar gibi, QR kodu da bilgileri bir tür makine veya cihaz tarafından okunabilen optik bir etikette saklamayı amaçlar. Bunu yapmak için, kare biçiminde, genellikle siyah beyaz (renkli olanlar da olsa) ve okuyucunun kodun konumunu algılamasını sağlayan köşelerinde üç kare bulunan iki boyutlu noktalardan oluşan bir matris içerirler.
İçerebilecek bilgilerin kapasitesi, matrisi oluşturan modüllerin sayısına göre seviyelerle tanımlanır: 21 x 21 modüllü seviye I’den, 177 x 177 modül içerebilen seviye 10’a kadar. Tüketici kullanımı için en yaygın QR kodları, boyut ve bilgi tutma kapasitesi arasındaki denge için ideal olan 25 x 25 ve 29 x 29’dur.
Modüllerin büyük çoğunluğu siyah ve beyaz renklerde oluşturulmuş olsa da, standart diğer renkleri eklemek için biraz esneklik sağlar. Bu durumlarda, renklerin kod okuma sistemleri ve programları için okunaklı kalması için açık ve koyu arasında yeterli kontrastı sağlaması gerekir.
Ayrıca onları daha çekici ve kişisel hale getirmek için grafik dokunuşlar içerebilirler. Örneğin, bir kişinin resimlerine yer verilmesi, kartvizit gibi kişisel bilgi kodlarında kullanılabilir. Veya bir kazada, acil durumda sağlık veya güvenlik güçleri tarafından okunabilen hastalık veya alerji uyarıları olarak yer alabilirler.
Konumlarına gelince, onları bir kağıt parçasından, kartondan bir kumaş parçasına kadar bir sayısallaştırma cihazının geldiği her türlü malzemede göreceksiniz. Veya bir binanın cephesinde dev boyutta olabilir. Sadece fiziksel formatta değil, aynı zamanda sanal olarak Web’de de QR kodlar yer alabiliyor.
QR kod kullanım alanları
Farklı türde bilgileri depolayabildikleri için QR kodları birçok amaç için kullanılır:
- Düz metin olarak, konferanslarda karşılama mesajları
- Adresler: kişisel adres, iş adresi
- Telefon numaraları: kişisel veya iş telefon numarası.
- E-posta adresleri: kişisel veya ticari hesaplar.
- Belirli web sitelerinin veya web sayfalarının adreslerini içeren URL’ler
- Google Play veya Apple App Store’a yönlendiren uygulamalara bağlantılar.
- Ödemeler: QR kodları, banka hesabınız veya kredi kartınızla ilgili bilgiler
- Çevrimiçi hesap doğrulama. Web siteleri, kayıtlı bir kullanıcının akıllı telefonuyla tarayabileceği ve otomatik olarak oturum açabileceği bir QR kodu görüntüleme
- Wi-Fi kimlik doğrulaması: QR kodları, SSID, parola ve şifreleme türü gibi kablosuz ağ kimlik doğrulama ayrıntılarını saklamak için kullanılabilir.
- İki adımlı doğrulama erişim anahtarları. Büyüyen bir web sitesi ve uygulama grubu tarafından kurulan 2FA kimlik doğrulama güvenliği sırasında kullanılırlar.
- Çeşitli diğer kullanımlar. Örneğin pazarlamada; bir restoranın menüsünü görmek için; Japonya’da sanal para yönetimi ve hatta cenaze kullanımlarında, ölen kişi hakkında bilgi içeren web sayfalarına işaret eden mezar taşlarına dahil edilmiştir.
QR kodu nasıl kullanılır?
Japonya’da ilk kullanımları otomobil fabrikalarında yedek parça kaydı yapmaktı ve bugün envanter yönetimi için olduğu kadar pazarlama programlarında, müşteri desteğinde veya sadece bir şirketin görsel kimliğini dahil etmek için her türlü endüstride kitlesel olarak kullanılmaktadırlar. Ancak QR kodlarını okuyabilen yazılımların devreye girmesi ve cep telefonu satışlarının patlaması, tüketimde de kullanımını büyük hale getirdi.
Yaşadığımız koronavirüs pandemisi, onları ‘COVID pasaportu’ da dahil olmak üzere veya sadece bir restoranın menülerini dijitalleştirmeye, fiziksel menüyle temastan kaçınmaya ve topluluk bulaşma risklerini azaltmaya teşvik etti. Contact Less Menu gibi gelişmiş araçlar, QR kodlarının okunmasıyla sadece farklı ürünleri görselleştirmeye değil, aynı zamanda e-ticarette yaptığımız gibi doğrudan sipariş oluşturmaya da izin veriyor.
Başlangıçta, kodları okumak için sabit veya el tipi endüstriyel cihazlara ihtiyaç duyulurken, bugün neredeyse her elektronik cihazda, PC’lerde, tabletlerde veya giyilebilir cihazlarda kullanılabilirler, ancak kullanımlarını büyük ölçüde kolaylaştıran şey akıllı telefonların etkileyici kullanımı olmuştur.
Günümüzde en yaygın kullanımı (endüstriyel segmenti bir kenara bırakırsak), kodu taramak için bir akıllı telefonun kamerasını ve onu çevirmek için özel yazılımı kullanmak. Birçok akıllı telefon üreticisi kendi yerel çözümlerini sunar ve Android için resmi Play Store’da veya iPhone‘lar için App Store’da düzinelerce üçüncü taraf uygulama var. Örnek olarak, Android’de Kaspersky’nin okuyucu ve tarayıcısını seviyoruz, iOS için ise TapMedia’dan çok iyi çalışan ücretsiz bir uygulama mevcut.
Tek yapmanız gereken akıllı telefonunuzun kamerasını QR kod matrisine yöneltmek ve gerisini kullandığınız uygulama, genellikle onu bir web sayfasına, bir konum haritasına, bir e-postaya, bir sosyal ağdaki bir profile bağlamak için sürdürecektir.
QR kodu oluşturma
Okumuş olabileceğiniz gibi, QR kodlarının olanakları, bir ürünün barkodu ile yapılan tipik endüstriyel kullanımın çok ötesine geçiyor. Listelediğimiz kullanımların birçoğuna bir web sayfasından, bir menü veya kartvizit aracılığıyla ulaşabilen QR’nizi oluşturmak için farklı platformlar ve araçlar bulunmaktadır.
Bu pratik makalede, onlar hakkında konuşuyoruz. Bazı platformlarda kullanımı, kodunuzu içerecek içeriği seçmek, onu ölçmek için özelleştirmek ve tasarlamak ve dijital formatta yazdırabilmeniz veya görüntüleyebilmeniz için farklı formatlarda indirmek kadar basittir. Bu özel hizmetler, dinamik ve düzenlenebilir QR, analitik ve daha fazlasını oluşturma seçeneğini de sunuyor.
Çok ilginç olan bu QR kodları artık her yerde ve bilgi depolamak ve dağıtmak için tercih edilen bir yöntem haline gelmeyi başardılar.