Reuters’ın haberine göre Amazon, popüler ürünlerin taklitlerini oluşturmak ve markalarını Hindistan’da tanıtmak için satış verilerini kullanıyor. Solimo Projesi adı verilen stratejide amaç, “referans verilen” malları belirlemek ve hedeflemek. Ardından bunları “kopyalamak”. Yaklaşım şu şekilde, “Öğeler oluşturmak için Amazon.in’den gelen verileri işeyin ve bu öğeleri tüketicilerimize dağıtmak için platformu kullanın.”
Reuters‘ın araştırmasına göre Amazon, Hindistan’da en popüler ürünleri kopyalanıp platformdaki satıcılardan gelen satış verilerini doğrudan onlarla rekabet etmek için kullanıyor.
Amazon ürünleri nasıl kopyalıyor?
Reuters, Amazon’un özel satış verilerini nasıl topladığını ve ardından bunları çoğaltmak için bu ürünleri üreten üreticilerle nasıl iletişime geçtiğini ortaya çıkaran haber yayınladı. Soruşturma, Amazon için bu tür suçlamalarla giderek daha da dolmaya başlayan bardakta bir damla daha anlamına geliyor. 2018’de Avrupa Birliği bu sorunla ilgili olarak Amazon’a soruşturma başlatmıştı ve iki yıl sonra hala devam eden yasal bir süreçte Amazon’u suçlanmaya devam ediyor.
Amerika Birleşik Devletleri’nde, Amazon’un ürünlerini dağıtmak için Amazon’u kullanan satıcıları boğan uygulamalar uzun süredir konuşuluyor. Bir ürün çok popülerse, klonlanmaya ve Amazon markası altında satılmaya karşı savunmasız hale geliyor. Bu nedenle Reuters tarafından alıntılanan makaleler Hindistan’da bu yöntemlerin uygulandığını bir kez daha gözler önüne seriyor.
Solimo projesinin ürünleri, rakiplerinin %10 ila %15 altında listelenmiş ve hatta aynı üreticilerden yararlanılmıştır. Tanınmış bir Hint markası olan John Miller, bu suçlamalar için örnek veriliyor; John Miller’ın sonuçlarını ikinci veya üçüncü sırada çıkarken ve Amazon’un ürünlerini ilk sırada çıktığı tespit edildi.
2020’de Temsilciler Meclisi Yargı Komitesi, Amazon’un rekabete aykırı davranışlarda bulunduğunu iddia etti. Ancak Amazon, bu suçlamaları reddetti. Jeff Bezos, o yılın Temmuz ayında “Özel marka işimize yardımcı olan satıcıya özel verileri kullanmaya karşı bir politikaları olduğunu” belirtti. Bu ifadeler, tarafından yürütülen araştırmalarla çelişiyordu. Yahoo! finans 2019’da, Amazon’da tescilli ürünler geliştiren ekibin, üçüncü taraf verilerine erişim söz konusu olduğunda nasıl “ücretsiz bir büfeye” sahip olduğunu gösterdi.
İlginç bir şekilde 2018’de yayınlanan Bezos’un yatırımcılara gönderdiği mektupta üçüncü taraf satıcıların kendilerine zarar verdiğini itiraf etmişti. O zamanlar, üçüncü şahıs ürünlerinin satışları Amazon’un toplam satışlarının %58’ini oluşturuyordu.
Amazon iddiaları reddediyor
Amazon, “Amazon, mağazasındaki hiçbir satıcıya ayrıcalıklı muamele yapmamaktadır” ve “Amazon’un politikası, özel markalı satıcılar da dahil olmak üzere, başka herhangi bir satıcının yararına, kamuya açık olmayan satıcıya özel verilerin kullanılmasını veya paylaşılmasını kesinlikle yasaklamaktadır.” ifadelerini kullanarak iddiaları reddetti.