Gömülü finans servisleriyle bireysel ve kurumsal kullanıcılarınıza sunduğunuz avantajlar nelerdir?
Geçtiğimiz yıllarda açık bankacılığın yaygınlaştırılması yolunda atılan adımlardan sonra dijital bankacılık ve servis bankacılığına yönelik düzenlemeler, geleneksel bankacılığın dönüşümünü hızlandırırken, piyasaya daha fazla yeni ürün ve hizmet sunulmasının da önünü açtı.
Fibabanka olarak, Servis Bankacılığı yaklaşımımız doğrultusunda hayata geçirdiğimiz kurumsal kullanıcılara yönelik API Portal sitemiz (www.servisbankaciligi.com) bulunuyor. Siteyi ziyaret eden geliştiriciler, API servislerine ait tüm dokümanlara kolayca erişerek, örnek kodları test ortamında deneme imkânı bulurken, son kullanıcıların hayatını kolaylaştıran özel uygulamalar da geliştirebiliyorlar. Bu alandaki hedefimiz, kullanıcı deneyimini maksimize edecek ürün ve servisleri hızla devreye almak. İş birliklerimiz çerçevesinde başlattığımız projeler ile 2022 yılında 300 API servisini hayata geçirdik. 2023’ün ilk çeyreğinde yaklaşık 100 servisin daha açılmasını hedefliyoruz. API Portal sayesinde girişimciler ve finteklerin yenilikçi ürünler ve uygulamalar tasarlayabilmelerine olanak sağlıyoruz. Fintek ve girişimcilerin yeni iş modelleri oluşturmak için iş birliklerine gidebileceği ve müşterilerimizin bankacılık işlemlerini kolaylıkla yapabileceği geliştirmeleri hayata geçiriyoruz. Tek bir uygulama uzerinden birçok farklı işlem yapmayı sağlayan gömülü finans hizmeti için oluşturduğumuz API’lerle Ödeme Şirketleri ile yaptığımız iş birliği kapsamında cüzdan kullanıcılarına yenilikçi bir finans deneyimi sunuyoruz. Bireysel kullanıcılar için ise bugüne kadar Fibabanka’nın alışveriş kredileri için sunduğu hizmetleri, artık ‘Alışgidiş’ markası altında bir araya getirerek ürün ve hizmet çeşitliğini artırıyoruz. Alışgidiş ile tüketicilere akıllı alışveriş dönemini başlatan yeni ve zengin bir çözüm sunuyor, iş ortaklarımıza yeni müşteri ve satış imkânları sağlamayı hedefliyoruz. Yeni markamız ile müşterilerimizi Türkiye’nin en büyük kredili satış ağı ile buluşturuyoruz. Tüketicilere, kredi kartsız, kart limitsiz, bankaya gitmeden kolay ve anında kredi imkânı ile peşin fiyatına 0 faizli ödeme alternatifleri ve 36 aya varan vade seçenekleriyle ‘Şimdi Al, Sonra Öde’ finansman modelini sunuyoruz. Bu yönümüzle dünyada Buy Now, Pay Later (BNPL) olarak bilinen tüketici finansman modelinin Türkiye’deki en önemli uygulayıcısı ve oyuncusu olarak ön plana çıkıyoruz.
Alışgidiş’in en büyük fark yaratan özelliği her ay 500 Alışgidiş noktası ve 100 bin yeni müşteri kazanması… Bugün “Alışverişin Akıllı Yolu Alışgidiş” ile müşterilerimiz 15 sektörden 56 markaya ait 12 binden fazla fiziki ve online noktada, elektronikten beyaz eşyaya, mobilyadan küçük ev aletlerine kadar geniş bir sektör yelpazesinde hayal ettikleri her şeyi alıp gidebiliyor. Aylık olarak tüm satış kanallarımızdan 120 bine yakın adet kredi kullandırıyoruz. Hedefimiz, 3 yıl içinde 25 bin Alışgidiş noktasına ve 10 milyon tüketiciye ulaşarak 175 milyar TL finansman sağlamak.
Gömülü finans servislerinin gelişimi için hangi sektörlerin potansiyelini yüksek görüyorsunuz?
Özellikle ödeme kuruluşlarının sunduğu cüzdan hizmeti kapsamında finansal erişimi kısıtlı olan tüketiciler sektöre dahil edildi.Bu alanda potansiyelin yüksek olduğunu düşünüyoruz.
Verdiğiniz gömülü finans servislerinizde hangi markalarla iş birliği yapıyorsunuz? Bu iş birlikleri ile tüketiciler için ne gibi değerler yaratıyorsunuz?
Ödeme kuruluşları olarak anlaşmalı olduğumuz Paycell, Paynet, Iyzico, Sipay gibi cüzdan hizmeti veren firmalarda ihtiyaç kredisi kapsamında cüzdana para yükleme seçeneği ile tüketicilere ihtiyaç anında kredi imkanı sunuyoruz. Benzer yapıda Colendi ve Moneypay iş ortaklığı kapsamında gömülü finans hizmeti sunuyoruz.
Gömülü finans servislerinizde müşteri deneyiminde nasıl bir farklılık sunuyorsunuz?
Fibabanka olarak amacımız, müşterilerimizin bankacılık ihtiyaçlarını dijitalleştirerek onlara benzersiz bir bankacılık deneyimi sunmak. Bu açıdan kendimizi her şeyden önce bir teknoloji şirketi olarak görüyoruz. Uzun yıllardır ‘Bankayı (yani tüm hizmetlerimizi) müşterilerimiz neredeyse oraya götürme’ anlayışıyla ilerliyoruz. Bu yaklaşımımızla; kendimizi önümüzdeki 10 yılda şimdinin değil, geleceğin teknolojilerine sahip bir banka olarak konumluyoruz. Belirli alanlardaki teknolojiler yerine müşterilerimize ve iş ortaklarımıza değer yaratan çözümlere odaklanıp, bunlara en uygun ve güncel teknolojileri kullanmayı amaçlıyoruz. Bu doğrultuda ana stratejimizi ‘Ekosistem ve Platform Bankacılığı’ üzerine kurguluyor ve bunu en iyi uygulayan banka olarak sektörde rol modellik üstleniyoruz.
Ekosistem Bankacılığı ile, tüketicilerin çok sayıda noktadan yaptıkları alışverişlerini ve finansal ihtiyaçlarını tek bir platformda buluşturuyor, farklı sektörlerdeki mağaza ve online platformlarda faaliyet gösteren iş ortakları ile güçlü ve güvenilir tüketici finansmanı ağı oluşturarak finansal ihtiyaçlara çözümler sunuyoruz.
Gömülü finansın sigortacılık sektörüne yansımaları nasıl olacak? Sizin bu alanda bir girişimiminiz var mı?
Fibabanka olarak, sigorta bankacılığı kapsamında uzun süredir iş birliği içinde çalıştığımız HDI Sigorta ile 2022 yılında yeni bir ortaklığa imza atarak Fiba Grubu bünyesinde bireysel emeklilik, hayat sigortası ve sağlık sigortası alanlarında faaliyet gösteren Fibaemeklilik’in hisselerini satın almak üzere anlaştık. Fibabanka’nın yeni nesil dijital bankacılık alt yapısı ve HDI Sigorta’nın uluslararası deneyimini bir araya getiren anlaşma kapsamında Fibaemeklilik, faaliyetlerine bundan sonra Fibabanka ve HDI Sigorta ortaklığı çatısı altında HDI Fibaemeklilik olarak devam edecek.
HDI Sigorta ile yaptığımız stratejik ortaklık kapsamında da yakın zamanda eşit paylı ortaklıkla bir dijital sigorta şirketi kurduk ve adını Fibasigorta olarak belirledik. Bu şirket ile hayat dışı sigortacılık alanında da müşterilerimize hizmet vereceğiz.
Son yıllarda e-ticaret şirketleri başta olmak üzere pek çok şirket giderek bir fintek yapısına dönüşüyor. Bu dönüşümde büyük rol oynayan gömülü finans servislerinin geleceğini nasıl görüyorsunuz?
Geçen yıl çıkan bankacılık yönetmeliği ile bankacılık hizmeti sunmak isteyecek işletmeler ve fintekler, finansal kapsayıcılığı artırma hedefiyle banka müşterisi olmayan, bankalardan hizmet almayan bireysel müşterilerin ve KOBİ’lerin bankacılık ürün ve hizmetlerinden faydalanmalarını sağlayabilecek. Hedeflenen kitlelerin finansman, ödeme ve yatırım araçları gibi bankacılık ürünlerine kolay ve sorunsuz erişimi kolaylaşacak. Aynı zamanda yurt dışında örneği bulunan ve sadece dijital kanallar üzerinden hizmet verecek, fiziksel şubesi bulunmayacak bankaların da faaliyet esasları belirleniyor. Bununla birlikte hem mevcut hem yeni kurulacak dijital bankaların bankacılık hizmetlerini talep eden işletme ve yenilikçi girişimlere de bu hizmetlerin sunulma şartlarının belirlenmesi amaçlanıyor. Geçtiğimiz yıllarda açık bankacılığın yaygınlaştırılması yolunda atılan adımlardan sonra dijital bankacılık ve servis bankacılığına yönelik düzenlemeler, geleneksel bankacılığın dönüşümünü hızlandırırken, piyasaya daha fazla yeni ürün ve hizmet sunulmasının da önünü açacak. 2023 yılı da fintek yatırımları, dijital ve servis bankacılığı tarafında çok büyük gelişmelere şahitlik edeceğimiz bir yıl olacak. Açık bankacılık ve servis bankacılığı ile sektörde rekabetin hem çeşitleneceğini hem de artacağını öngörüyoruz. Biz de Fibabanka olarak, servis bankacılığı alanında Türkiye’nin en iddialı kurumları arasında yer alıyoruz.
Bu yazı Digital Report Dergisinin 16. sayısında yayınlanmıştır.