Statista’nın tahminleri bu yıl 12,2 milyon sanal gerçeklik başlığı satılacağı yönünde. Peki bu gerçekçi mi?
Araştırma şirketi Tractica, sanal gerçeklik donanım ve içeriklerinin 2020 yılında 22 milyar dolarlık bir pazara ulaşacağını öngörüyor. Pazar büyüklüğü 2014’te sadece 110 milyon dolardı.
Buradan bakınca imkânsız gibi gözüküyor ama teknoloji dünyasının şu anki hızı da bunun aksini söylüyor olabilir.
Oculus yaptı Samsung sattı
O hâlde sayılara daha yakından bakalım. Statista’nın satış tahmininde Samsung Gear VR 5 milyon adetle birinci sırada, bunu Oculus Rift 3,6 milyon adet ile izliyor. Tahminlere göre HTC Vive’dan 2,1 milyon adet, Sony Morpheus’tan 1,4 milyon adet, diğer markaların modellerinden ise 100 bin adet satılacak.
Sektörün gerçeklerine bakarsak, bir sanal gerçeklik başlığı için ortalama 600 doları gözden çıkartmak gerekiyor. Ancak bu tek başına yeterli değil. PC ile kullanacaksanız, gerçekten güçlü ve yeni nesil donanımlara sahip bir PC şart. Konsol ya da cep telefonu için de güncel modellerden birine sahip olmalısınız.
Dünyada SG uyumlu sadece 13 milyon PC mevcut
Steam’in yaptırdığı bir araştırmaya göre, 1920×1080 (Full HD) katılımcıların en çok tercih ettiği çözünürlük. Vive ve Oculus’un başlıklarında iki adet 1200×1080 piksellik görüntü birimi var, bunlar saniyede 90 kare gösteriyorlar. Saniyede 90 kare gösterebilen bir PC, her iki çözünürlükte de oyunlar için oldukça iddialı. Yaklaşık 300 dolarlık bir ekran kartı kullanmak gerekecek.
Bir Nvidia sözcüsü, geçen yılın aralık ayında Bloomberg’e verdiği bir röportajda dünya genelinde sanal gerçekliğe hazır sadece 13 milyon PC’nin bulunduğunu belirtmişti. Bu da üst seviye PC’lere denk geliyor ki, kesenin ağzını açmak gerek.
Yüzde 87’si cep telefonu ile kullanılacak
Ancak kullanıcıların ne kadarı sanal gerçekliği PC’de deneyimleyecek? Samsung’un bu yıl satacağı 300 milyon telefonun bu başlıklarla uyumlu olması bekleniyor. Bu son derece iddialı bir sayı. Ayrıca, Statista’nın bir başka raporu, satılacak sanal gerçeklik başlıklarının yüzde 87’sinin cep telefonu, yüzde 9’un oyun konsolu, yüzde 4’ün ise PC bazlı olacağını gösteriyor.
Şimdi bu on milyonlara bir de oyun konsolu gözünden bakalım. Sony’nin PlayStation 4’ü ilk yılında kaç satmıştı? 13,5 milyon. Xbox One aynı sürede ne yaptı? Yaklaşık 10 milyon. Tek başına bir anlamı olmayan bu başlıklar 12 milyondan fazla satılabilir mi?
HTC’den Shen Ye, firmanın sanal gerçeklik başlığı Vive’ın satışa çıkmasının ilk 10 dakikasında 15 bin sattıklarını tweet’lemişti. Akıllı telefon üreticisi OnePlus ise Loop adlı sanal gerçeklik başlıklarının 5 saniyede 30 bin adet satarak rekor kırdı.
Bu sayılar da ikna edici duruyor. Biraz daha ikna olmaya ihtiyacınız varsa, sanal gerçekliğin tek kullanım alanının oyunlar olmadığını hatırlatalım. Evet, uzun süre kullanımda yukarıdaki videodaki gibi dertler yaşayabilirsiniz ama eğitim, uzaktan çalışma, ürün deneyimleri, sağlık gibi alanlarda da önemli fırsatlar sunduğunu inkâr edemeyiz.
Bu yüzden, evet, sanal gerçeklik iyi satabilir ama bir oyun konsolunu geçmesini de beklemek hayalcilik olabilir.