Marka

Sesli asistanlar sonrasında Google aramaları nasıl değişiyor?

Yazı:  | 

Sesli asistanlar ile yeni bir SEO ortaya çıkıyor ve Google aramaları değişiyor. Çeşitli platformlar tarafından yapılan araştırmalara göre, 2020 yılından itibaren Google aramaları %40’tan daha fazla oranda sesli olacak ve insanlar sesli asistanlar üzerinden web araması yapacak.

Yazı: Anıl Zengin

Anıl ZenginGünden güne sesli asistanların popülerliğini ve kullanım oranını arttırması ile dalga dalga gelen sesli arama devri, kullanıcıların Google üzerinde yıllardan bu yana alıştığı arama yapma alışkanlığını ve davranışını tamamen evrimleştiriyor. Özellikle, Google’ın kendine ait sesli asistanı olan Google Assistant’ı yayınlamasıyla bu süreç daha da ivme kazandı.
İşin arama motorları tarafından düşündüğümüzde sesli asistanların ve beraberinde gelen sesli aramaların Google arama sorgularını nasıl evrimleştirdiği de ortaya çıkıyor. Bu konuyu yazılı arama ve sesli arama olarak ele aldığımızda, kullanıcıların yazılı sorgularda farklı, sesli aramalarda farklı ifadeler kullandığını görebiliyoruz. Aynı konu üzerine sesli arama ve yazılı arama yapan bir kişi, iki aramada farklı ifadeler kullanarak Google arama sorgularının sesli aramaya uygun şekilde evrimleşmesine yol açıyor.

Asistanlardaki sesli aramalar gündelik konuşmaya yakın

Örneğin, yazılı arama kullanırken “araba fiyatları” kelimeleriyle arama yapan kullanıcı, sesli aramada bu konuya ilişkin sorgulama yaparken “2019 model en uygun araba fiyatları” ifadesini kullanıyor. Buna benzer milyonlarca konuda arama sorguları bu şekilde değişiyor. İnsanların arama niyeti, yazı dili ile günlük konuşma dili arasındaki fark ve insanların Google’ı kullanma alışkanlığı gibi faktörler etkili olarak kullanıcıların basit kelimelerle Google’da sorgulama yapmasını tarihe karıştırıyor. Sesli aramalarla yapılan sorgular ağırlıklı olarak soru cümlesi şeklinde oluyor ve gündelik konuşma tarzını yansıtıyor.

İnsanların arama niyeti, yazı dili – günlük konuşma dili arasındaki fark ve kullanma alışkanlıkları, internette basit kelimelerle sorguyu tarihe karıştırıyor.

Amerika Birleşik Devletleri’ndeki internet kullanıcılarını baz alırsak, sesli aramalar günümüzde yazılı normal aramaları neredeyse geride bırakmış durumda.

Kullanıcılar, yapılan anket ve araştırmalara verdikleri bilgilerde sesli asistanları kullanma sebeplerini şu şekilde sıralıyor;

– Araç kullanırken yol tarifi almak (%52)
Telefon görüşmesi yapmak (%51)
– Bir metin göndermek (%50)
– Hava durumunu kontrol etmek (%49)
– Müzik çalmak (%49)
– Genel web aramaları yapmak (%48)
– Alarmları ayarlamak (%41)
– Haberleri kontrol etmek (%27)
– E-posta göndermek (%17)
– Alışveriş yapmak (%16)

Ayrıca kullanıcıların sesli aramaları neden kullandığına dair yapılan araştırma ve anket sonuçları şu bilgileri bizlere sunuyor;

– Kullanıcıların %58’i, geçen yılda yerel bir işletmeye ait bilgiler bulmak için,
– %46’sı günlük olarak yerel bir işletmeyi bulabilmek için sesli arama yapıyor.

Google sesli arama konusunda neler yapıyor?

Kendi sesli asistanı olan Google Assistant’ı da yayınlayarak sesli asistanlar arasındaki yerini alan Google, işin arama motoru tarafında da hiç durmadan iyileştirmeler ve geliştirmeler yaparak sesli aramaların kullanıcılar tarafından daha kolay, doğru ve basit bir şekilde kullanılması için zemin hazırlıyor. Şirket, My Business’a getirdiği köklü değişiklikler ve birbirinden farklı yenilikler ile kullanıcıların işletmeler üzerine yaptığı aramalara da en iyi şekilde yanıt vermek istiyor.

Zira yapılan anket ve araştırmalar gösteriyor ki, kullanıcıların sesli asistanları ve sesli aramaları kullanmalarının büyük orandaki sebebi bir yerel işletmeyi bulmak.

Yerel SEO tarafında Yapısal Veri İşaretlemeleri’ni de geliştiren Google, sesli aramalarla ilgisi bulunan How-to ve FAQ adlı iki yeni Yapısal Veri İşaretlemesi duyurdu. Bu işaretlemeler, içeriğinde “nasıl yapılır?” ve “soru-cevap” bulunan siteler için oldukça önemli.

Aynı zamanda Google’ın “Okunabilir” (Speakable) veri işaretlemesi de asistanların bir içeriği sesli olarak kullanıcıya okumasını sağlayacak harika bir gelişme. Diyelim ki bir sesli arama yaptınız ve bir sorunuza yanıt arıyorsunuz. Aramanızı yaptıktan sonra asistanınız sizin için sorunun yanıtını bulup eğer o içerik “Speakable” veri işaretlemesiyle işaretlenmiş ve bir asistan tarafından okunmaya uygunsa, içerik size okunmaya başlıyor.

Okunabilir Veri İşaretlemeleri ile sesli asistanlar tarafından anlaşılabilen içerikler oluşturulabilecek ve Google aramaları da buna göre değişecek.

Sesli aramalara uyumlu bir web sitesi için ne yapmalı?

Sesli asistanların kullanım oranıyla beraber artan sesli aramalar, web sitesi sahiplerine de bazı yeni sorumluluklar da getiriyor. Sitenizin içeriğinden teknik kısımdaki iyileştirmelere kadar dikkat etmeniz gereken ve yeni uygulamanız gereken bazı çalışmalar söz konusu.

1. Anahtar kelime araştırması
Sesli aramalar ile SEO’nun temelinde yer alan anahtar kelime araştırması da evriliyor. Kullanıcının arama niyetini tahmin edebilmek ve bir konuyu araştırırken hangi soruları sorabileceğini ölçmek, sesli aramalar için anahtar kelime araştırması yapma konusunda büyük önem taşıyor.

2. İçerik iyileştirme
Örneğin yazılı aramada “ayakkabı modelleri” kelimeleriyle sorgu yapan bir kullanıcı, sesli aramada bunu evrimleştirerek günlük konuşma dili gibi “En ucuz x marka ayakkabı modelleri” tarzında bir sorgulamayı tercih ediyor. Bu bağlamda, içeriklerimizi sesli aramalara uygun hale getirmek için dikkat etmemiz gereken üç madde bulunuyor:

• Kullanıcıların arama niyetini tahmin etmek,
• Kullanıcının asistana yöneltebileceği soruları tespit edebilmek,
• Uzun kuyruklu ve birbiriyle bağlantılı anahtar kelimelere içerikte yer verebilmek.

3. Sayfa açılış hızı
Mobil sayfa açılış hızınızı optimize ederek sitenizi mobilde mümkün olan en hızlı hale getirmek, hem normal hem de sesli arama sonuçlarında daha fazla kullanıcının karşısına çıkarak organik trafiğinizi arttırmanız için bir fırsat niteliğinde.

4. Yapısal veri işaretlemeleri
İçeriğin Googlebot tarafından daha kolay anlaşılması için çeşitli Yapısal Veri İşaretlemeleri’ni kullanmak gerekiyor. Örneğin, bir ürün satışı yapıyorsanız ürünün görselini, markasını, stok bilgisini, fiyatını ve kullanıcı değerlendirmelerini Google arama sonuçlarına yansıtabilmek için Yapısal Veri İşaretlemeleri’ni kullanabilirsiniz.

5. Kullanıcı deneyimi
Sitenizin basitçe kullanılabilir olması ve karmaşıklığa gerek kalmadan aranan şeyin sitenizde bulunabilmesi, kullanıcı deneyimi için çok önemlidir. Kullanıcı deneyimini üst düzeye çıkarabilmek ve kolay kullanılabilen bir site oluşturmak için ziyaretçilerinizin hareketlerini izleyebilir ve sorun yaşadığı alanları iyileştirebilirsiniz.

6. Mobil Uyumluluk & AMP
Mobil platformlara uyumluluk sağlayamayan bir internet sitesinin SEO performansının iyi olması beklenemez.
Öte yandan, Google’ın geçtiğimiz yıllarda sunduğu bir teknoloji olan AMP (Hızlandırılmış Mobil Sayfalar) ile de sitenizi uyumlu hale getirerek arama sonuçlarından çok hızlı yüklenen ve doğrudan sonuca giden bir sisteme geçebilirsiniz.

Bu yazı “Sesli asistanlar, Google aramalarını nasıl değiştiriyor?” başlığıyla Digital Report dergisinin 3. sayısında yer almıştır.