2023’ün Eylül ayında Spotify Daylist özelliğini kullanıma sundu. Müzik dünyasında heyecan yaratan bir gelişme olarak karşımıza çıktı. Spotify Daylists özelliği, müzik dinleme alışkanlıklarımızı temel alarak 6 adet çalma listesi oluşturuyor ve bu listeler her hafta değişiyor.
Şu an için sadece ABD, Kanada, Birleşik Krallık, Avusturalya, Yeni Zellanda ve İrlanda’da kullanıma sunulan Spotify Daylist özelliği henüz ülkemizde kullanılamıyor. Peki Spotify Daylist’i bu kadar ilgi çekici yapan nedir? Son güncellemelerden sonra Spotfiy, günlük listelerinizi neden dinlediğinize dair tahminlerde bulunuyor. Kullanıcılar da bu özelliği daha eğlenceli bir yaklaşımla kişisel bir astrolog edasıyla kullanmaya ve Instagram’da paylaşmaya başladı.
Spotify Daylist 4 ay sonra Instagram ile viral oldu
Daylists özelliği aslında Eylül ayında kullanıma sunulmuş olmasına rağmen, bu hafta içerisinde ABD’de Instagram’da popülerleşen bir “Sen de ekle” şablonu sayesinde gündeme geldi.
Los Angeles’ta yaşayan ve yaklaşık sadece 1000 takipçisi olan Amanita‘nın paylaştığı “Sen de ekle” şablonu, “Bana burcunu söyle; Spotify Daylist’ini bul, verdiği başlığı paylaş” diyerek kullanıcıları etkileşime geçmeye davet etti. Sonuç olarak, bu şablon o kadar çok kişi tarafından paylaşıldı ki şu anda 100,000’den fazla kişi tarafından görüntülendi. Bu başlık altında” Pazartesi günleri mutsuzluğunu şu şarkıyla atıyorsun” ya da “Salı günleri Mozart senin ruh halini sakinleştiriyor ve daha doğru kararlar alabiliyorsun” gibi birçok ilginç örnek çıktı.
Spotify’ın Daylists’e olan talebinin arttığını belirten şirket, “daylist” aramalarının %20,000’den fazla bir oranda yükseldiğini açıkladı. İlginç olan, bu paylaşımların içeriğinden daha çok, paylaşımları tetikleyen Instagram şablonunun kendisi.
Instagram şablonu, Spotify Daylist’i bir tür yeni ve daha spesifik astroloji formu olarak konumlandırıyor. Astroloji ile Daylists’in aynı çekiciliğe sahip olduğu düşünen Instagram paylaşımları daha fazla insanın karşısına çıkartıyor.
shout out to everyone who is discovering daylist for the first time 👀 pic.twitter.com/8hN09Vcf11
— Spotify News (@SpotifyNews) January 18, 2024
Durumun farkında olan Spotify, bu astroloji benzeri eğilimden faydalanmaya karar verdi. Son on yıl içinde gen Z ve milenyum kuşağı arasında popülerlik kazanan astroloji endüstrisinin değeri Amerika’da 2021 yılında 12.8 milyar dolar olarak belirlendi. 2031’e kadar 22.8 milyar dolar olması tahmin ediliyor. Bu popülerlik, gençler arasında dini bağlılığın azaldığı bir döneme denk geldi. Eğer gençler hayatın büyük sorularını kiliseler veya dini mabetlerde sormuyorlarsa, bu soruları başka bir yerde soruyorlar ve bu belki de sosyal astroloji uygulamaları veya artık Spotify algoritmaları üzerinden oluyor. Henüz Türkiye hakkında bir şeyler söylemek için çok erken çünkü ülkemizde Spotify Daylist’e bu yeni güncelleme gelmedi.
TikTok’ta şarkı yapma dönemi başlıyor
Spotify’ın son yıllarda eklediği “hyper-personalize”, algoritmik özellikler; Spotify Wrapped’ten Daylists’e kadar aynı dürtüye kapılmayı hedefliyor. Bu özellikler, insanların yeni müzik keşfetmelerine yardımcı olmaktan ziyade, kendilerini bulmalarına yardımcı oluyor. Bu nedenle Spotify, kehanete ilham kaynağı olmuş özellikleriyle daha fazla insana ulaşmayı hedefliyor gibi görünüyor.
![Spotify Daylist ile şarkılarla burç yorumlamak artık mümkün 2 Spotify Daylist sayesinde astrolojiye merak saldı](https://digitalreport.com.tr/wp-content/uploads/2024/01/Ekran-goruntusu-2024-01-19-152549_result.jpg)
Spotify, kişisel müzik (hyper-specific) türleri ve ruh halleri konusunda nereden bilgi alıyor?
Sosyal medyada birçok kişi tarafından belirtildiği gibi, bu hyper-specific türleri ve ruh hallerini belirleyen kişi Glenn McDonald’dır. McDonald, herNoise adlı geniş müzik haritası ve veritabanını oluşturan kişi olarak biliniyor ve Spotify, McDonald’ı EveryNoise üzerinde çalıştığı Echo Nest’i 10 yıl önce 100 milyon doların üzerinde bir anlaşma ile satın aldı. O zamandan beri McDonald, Spotify’da “veri alkimisti” olarak çalıştı ve kapsamlı müzik veritabanları, Discover Weekly’den Daylists’e kadar birçok sevilen özelliğin arkasında yer alan kişi oldu. Ancak bu virallerin ardındaki hikayede bir hayal kırıklığı var. McDonald, geçtiğimiz Aralık ayında, Spotify’ın çalışanlarının %17’sini kapsayan işten çıkarılma durumu yüzünden şirketteki, çalışma hayatına son verildi.
Sonuç olarak, Spotify’ın müzik türlerini bu kadar hassas bir şekilde kategorize etmesi birçok kişi tarafından espri konusu olabilir. Ancak bu gülünç taksonominin (kategorizasyon bilimi) ardındaki proje, müziğe derin bir sevgi ve saygı ile yapıldı.
Öne çıkan kaynak görseli: Spotify / Youtube