Yılın ilk yarısında zor günler geçiren Tesla, 2024’ün üçüncü çeyreğinde daha sağlıklı bir performans sergiledi. Şirket, bu çeyrekte elektrikli araç teslimatlarını geçen yıla göre yüzde 6 artırarak düşüş eğilimini durdurdu. Ancak otomotiv biriminde büyük bir büyüme gözlemlenmedi. Tesla, başarısını daha çok regülasyon kredilerindeki güçlü artışa ve araç üretim maliyetlerini düşürmeye bağlıyor.
Tesla, otomotiv gelirlerinde yüzde 2 artışla 20 milyar dolar elde etti. Ancak asıl dikkat çeken büyüme, şirketin batarya ve güneş enerjisi operasyonlarında yaşandı. Yılın aynı dönemine göre yüzde 52 artan bu alan, şirkete 2.4 milyar dolar kazandırdı. Ayrıca servis ve diğer gelir getirici faaliyetler de yüzde 29 artarak 2.8 milyar dolara ulaştı.
Maliyet düşüşleri ve gelir artışları
Tesla, operasyonel giderlerini yüzde 6 oranında azaltarak gelir artışına büyük katkı sağladı. Operasyonlardan elde edilen gelir ise yüzde 54 artışla 2.7 milyar dolara ulaştı. Bu artışın bir kısmı, Tesla’nın Supercharger ağından elde edilen gelirlerden kaynaklanıyor. Ancak şarj istasyonlarını ağırlıklı olarak hâlâ Tesla sürücüleri kullanıyor. Diğer otomobil üreticileri, Tesla’nın NACS fişine geçiş için yavaş yavaş şarj ağlarına erişim kazanmaya başlıyor.
Öte yandan, parça satışlarındaki güçlü performans ve servis merkezlerinde iyileştirilen kâr marjları da Tesla’nın başarısına katkı sağladı. Şirket, regülasyon kredilerinin satışından 739 milyon dolar elde etti.
Kâr ve nakit akışı
Tesla’nın toplam geliri geçen yıla göre yüzde 8 artarak 25.2 milyar dolara çıktı. Brüt kârı yüzde 20 artışla 5 milyar dolara ulaşırken, net kârı ise yüzde 17 artarak 2.2 milyar dolara yükseldi. Ayrıca şirketin serbest nakit akışı yüzde 223 artış göstererek 2.7 milyar dolara ulaştı. Tesla, aynı dönemde nakit, nakit eşdeğerleri ve yatırımlarını yüzde 29 artırarak 33.6 milyar dolara çıkardı.
Tesla, araç satışlarındaki büyüme vaatlerini bir süreliğine rafa kaldırmış görünüyor. Şirket, gelecekteki büyümenin özerklik alanındaki gelişmelerle geleceğini öngörse de, bu beklentiler ABD’li düzenleyicilerden gelecek olası bir donanım geri çağırma kararıyla sekteye uğrayabilir. Özellikle Tesla’nın yalnızca görüntü bazlı sistemine yönelik yapılabilecek bir düzenleyici hamle, şirketin maliyetlerini artırabilir.
Öne çıkan görsel: Tesla Fans Schweiz/Unsplash