Digital Report
  • DERGİ
  • TEKNOLOJİ
  • YAPAY ZEKA
  • PROFESYONEL
    • GİRİŞİM
    • E-TİCARET
    • FİNTEK
    • MARKA
  • GÜVENLİK
  • KRİPTO
  • OYUN
  • REHBER
No Result
View All Result
Digital Report
No Result
View All Result
Home Pro

Türkiye’de yerli araç üretimi krizle karşı karşıya

İthal araçların pazar payının yükselmesi, yerli üreticiler için büyük bir tehdit oluşturuyor.

by Emre Çıtak
10/02/2025
in Pro
Türkiye yerli arac uretim krizi
Facebook'ta PaylaşTwitter'da PaylaşLinkedIn'de PaylaşWhatsApp'ta PaylaşTelegram'da Paylaş

Türkiye’de yerli araç üretimi son yıllarda büyük bir gerileme yaşıyor. Otomotiv Sanayi Derneği (OSD) verilerine göre, 2024 yılı sonu itibariyle yerli araçların pazar payı yüzde 31’e gerileyerek endişe verici bir seviyeye indi.

Özellikle otomobil pazarındaki yerli modellerin payı ise yalnızca yüzde 30’a kadar düştü. Ancak en büyük düşüş hafif ticari araçlarda yaşandı. Türkiye’nin bir zamanlar Avrupa’nın en büyük hafif ticari araç üretim merkezi olarak öne çıkarken, yerli üretimin payı bugün ilk kez yüzde 27’ye indi. Bu, sektör için alarm veren bir gelişme olarak değerlendirilmekte.

2020’den bu yana yüzde 37’lik kaybın ardında ne var?

Türkiye, 2020 yılında Avrupa’nın en büyük hafif ticari araç üreticisi konumundayken, üretim payı yüzde 64 ile zirveye ulaşmıştı. Ancak bu oran, o tarihten sonra sürekli bir düşüş ivmesi gösterdi. 2021’de yüzde 56, 2022’de yüzde 59, 2023’te ise yüzde 46 seviyelerine gerileyen yerli üretim payı, 2024’te yüzde 27’ye kadar düştü.

Son beş yılda yaşanan toplamda 37 puanlık bir kayıp, Türk otomotiv sektörünü büyük bir tehdit altında bırakıyor.

İthal araçların pazar payı yükseliyor

Sektör temsilcileri, iç pazarda ithal araçların oranının yüzde 70’e kadar yükseldiğine dikkat çekiyor. Bu oran, Türkiye otomotiv pazarında yerli üretimin payının giderek azaldığını gösteriyor ve yerli üretim yapan firmalar için ciddi bir risk oluşturuyor. Otomotiv Sanayi Derneği (OSD) verilerine göre, otomotiv pazarında yerli modellerin payı 2024 sonunda yüzde 31’e gerilerken, otomobil pazarındaki yerli modellerin payı ise yüzde 30 oldu.

TAYSAD Başkanı Albert Saydam, ithal araçların bu kadar yüksek bir paya sahip olmasının, sektördeki yerli üreticiler için büyük bir tehdit olduğunu vurguluyor. Yerlilik oranının bu seviyelere inmesi, Türk otomotiv sektörünün sürdürülebilirliği açısından ciddi bir endişe kaynağı olarak öne çıkıyor.

Türkiye yerli arac uretim krizi
Katma değeri yüksek ürünlerin üretimindeki düşüş, sektörün genel gelirlerini azaltıyor (Kaynak)

2025 için kötümser beklentiler

2024 yılı itibariyle Türk otomotiv sektörü, 37,2 milyar dolarlık bir ihracat geliri elde etmiş olsa da, bu başarının sürdürülebilir olup olmayacağı konusunda endişeler var. Avrupa Birliği’nin yeni regülasyon değişiklikleri ve ana sanayilerden yeni projeler alamama durumu, 2025 yılı için sektöre negatif etkiler yapabilir. Bu sebeple, 2025 yılı itibariyle Türkiye’nin otomotiv ihracatında yüzde 10’luk bir düşüş öngörülüyor.

Özellikle Avrupa pazarında üretim beklentilerinin yüzde 2,6 oranında azalması, Türk otomotiv sektörünü zor bir yıl beklediğine işaret ediyor.

Yok mu bir çıkış yolu?

Saydam, bu sorunun çözülmesi için bir dizi öneride bulunuyor. Üretim maliyetlerinin düşürülmesi, teknoloji yatırımlarının artırılması ve katma değerli üretime yönelinmesi gerektiğini belirtiyor. Ayrıca, yerli üretimin iç pazardaki payını artırmak için devlet destekli teşvik programları ve ithalatı dengeleyecek düzenlemelerin hayata geçirilmesi gerektiğini ifade ediyor.

Türkiye’nin daha rekabetçi bir otomotiv sektörü yaratabilmesi için, iç pazar büyüklüğünün 1,5 milyon adede ulaşması ve yerlilik oranının yüzde 70 seviyesine çıkarılması gerektiğini vurguluyor.

“Dijitalleşme ile yeni fırsatlar yaratılmalı”

TAYSAD Başkanı Saydam, sektördeki bu zorlukları aşabilmek için, stratejik iş birliklerinin geliştirilmesi ve dijitalleşme süreçlerinin hızlandırılması gerektiğini belirtiyor. Ayrıca, küresel regülasyonlara uyum sağlamak adına Ar-Ge yatırımlarının artırılması ve yerli üreticilerin dijitalleşme süreçlerinin desteklenmesi gerektiğini ifade ediyor. Saydam, bu adımların sektörü daha rekabetçi hale getireceğini ve Türkiye’nin otomotiv pazarında yeniden güçlü bir konum elde etmesini sağlayacağını düşünüyor.

Tüm bu olumsuz gelişmelerin ışığında, Türkiye’nin ekonomik büyüklüğüne uygun bir iç pazar yaratılması gerektiği vurgulanıyor. Otomotiv sektörünün geleceği, bu önerilerin hayata geçirilip geçirilmemesiyle doğrudan bağlantılı. Üretim maliyetlerini düşürmek, yerli üretimi artırmak ve sektörü dijitalleştirmek, Türk otomotiv sektörünün küresel rekabette başarılı olabilmesi için atılacak en önemli adımlar olarak öne çıkıyor.


Öne çıkan görsel: Lenny Kuhne/Unsplash

Tags: featuredotomotivTürkiye

İLGİLİ YAZILAR

Windows JPG dosyası güvenlik açığı
Güvenlik

Windows’ta JPG dosyalarını etkileyen kritik güvenlik açığı keşfedildi

by Emre Çıtak

ESET araştırmacıları, Windows işletim sisteminde bulunan ve en yaygın resim formatlarından biri olan JPG dosyaları üzerinden sistem güvenliğini tehdit eden...

Read moreDetails
iPhone Air 2 için 2026 umudu yeniden doğdu
Teknoloji

iPhone Air 2 için 2026 umudu yeniden doğdu

by Emre Çıtak

Apple'ın "süper ince" telefon denemesi iPhone Air'in geleceği bir süredir belirsizliğini koruyordu. İlk modelin satışlarının beklentilerin altında kalması ve 2027'ye...

Read moreDetails
Teslanın Avrupa satışları çakıldı, BYD öne geçti
Marka

Tesla’nın Avrupa satışları çakıldı, BYD öne geçti

by Emre Çıtak

Avrupa Otomobil Üreticileri Birliği'nin (ACEA) Kasım ayı raporu, elektrikli araç devi Tesla için tehlike çanlarının çaldığını gösteriyor. Rapora göre, şirketin...

Read moreDetails
Lise yıllarından kalma utanç verici Gmail adresinizden yakında kurtulacaksınız
Teknoloji

Lise yıllarından kalma utanç verici Gmail adresinizden yakında kurtulacaksınız

by Emre Çıtak

Hepimizin geçmişinde, lise yıllarında aldığı ve bugün iş başvurularında kullanmaya utandığı o "çılgın_cocuk99" veya "asi_kiz" temalı bir Gmail adresi vardır....

Read moreDetails

SON YAZILAR

Xiaomi Buds 6 tanıtıldı

VEPARA’nın faaliyetleri yasa dışı bahis soruşturması kapsamında durduruldu

Windows’ta JPG dosyalarını etkileyen kritik güvenlik açığı keşfedildi

iPhone Air 2 için 2026 umudu yeniden doğdu

Tesla’nın Avrupa satışları çakıldı, BYD öne geçti

Lise yıllarından kalma utanç verici Gmail adresinizden yakında kurtulacaksınız

ChatGPT’ye reklamlar 2026’da geliyor

Google 2025’i yapay zeka fayda yılı ilan etti, OpenAI kırmızı kod ile karşılık verdi

Nvidia’nın 20 milyar dolarlık Groq satın alması yalan çıktı

X’te Artık herkes paylaştığınız fotoğrafları yapay zeka ile değiştirebiliyor

SON REHBERLER

Windows 10’da unmountable boot volume hatası nasıl düzeltilir

Nvidia DLAA ile oyun grafiklerinde kenar yumuşatma nasıl sağlanır

Android telefon hafıza kartını görmüyor sorunu nasıl çözülür

Instagram’da fotoğraf paylaşma sorununu gidermenin pratik yolları

OLED ekranlarda oluşabilecek yanma sorununu önlemenin pratik yolları

ChatGPT’yi 1 saatten kısa sürede ustaca kullanmayı öğrenin

Windows’un farklı sürümlerinde ve Mac’te şifre kaldırma

iPhone’da kilit ekranına istediğiniz metni yazma nasıl yapılır

Telegram’da engellendiğinizi pratik yöntemlerle nasıl anlarsınız

Windows’ta işletim sisteminin bit mimarisini nasıl öğrenirsiniz

BASIN BÜLTENLERİ

RTB House, Derin Öğrenme ile dijital reklamcılığın yeni işletim sistemini kuruyor

ESET, Çin bağlantılı LongNosedGoblin APT grubunu tespit etti

Simya VC’den Rudiq’e 1 milyon dolar yatırım

Huawei Cloud, İstanbul’da dijital perakende buluşması düzenledi

SteelSeries, tek kulaklıkla birden fazla platformda oyun oynama özgürlügü sunuyor

Aktif Tech, Deloitte Teknoloji Fast 50’de üçüncü oldu

Dolap, 2024 yılında 307 bin 340 ton karbon salımını önledi

Canon, Istanbul’da EOS R6 Mark III ve EOS C50 tanıttı

LG, yeni yıl için soundbar kampanyasını duyurdu

Citrix, Hibrit çoklu bulut lisans modeli sunuyor

Digital Report

© 2019 Digital Report bir Linkmedya markasıdır.

  • Dergi
  • Yazarlar
  • Basın bültenleri
  • Gizlilik
  • İletişim
  • Künye

Bizi takip edin

No Result
View All Result
  • TEKNOLOJİ
  • YAPAY ZEKA
  • PROFESYONEL
    • GİRİŞİM
    • E-TİCARET
    • FINTECH
    • MARKA
  • GÜVENLİK
  • KRİPTO
  • OYUN
  • REHBER
  • BASIN BÜLTENLERİ
  • YAZARLAR
  • DERGİ
  • KÜNYE
  • İLETİŞİM