Google, bu yılın başında yaptığı bir açıklama ile Chrome tarayıcısındaki üçüncü taraf çerezleri devre dışı bıraktığını açıklamıştı. Pek çok web tarayıcı tarafından uzun bir süre önce alınan bu kararın ardından trust token isimli yeni bir alternatif ortaya çıktı. Buna göre üçüncü taraf çerezlerin yerini trust token alacak.
Bilindiği üzere üçüncü taraf çerezler, kullanıcıların ziyaret ettikleri web siteleri aracılığı ile kullanıcı bilgilerini toplayan, kaydeden ve reklam sunumu için kullanılan kod parçalarına deniyor. Kullanıcı bilgisayarlarında tutulan bu çerezler sayesinde reklam verenler, kullanıcı profiline uygun reklamları onun önüne çıkarıyor. Bu sayede reklamlar direkt olarak en ilgili olabilecek kişiye sunulmuş oluyor ve reklamlar daha az bir maliyet ve daha yüksek bir verimle kitlelere sunuluyor.
Reklam verenler için çok sayıda avantaj sunan üçüncü taraf çerezler, bazı olumsuz özellikleri ile de ön plana çıkıyor. Zira bunlar, kullanıcı profilini oluşturmak ve onu daha iyi tanımlamak için, onunla ilgili çeşitli bilgileri kaydediyor. Ve bunları diğer üçüncü taraflarla paylaşıyor. Bu da kullanıcıların gizlilik ile ilgili çeşitli endişeler duymasına yol açıyor.
Pek çok web tarayıcı bir süredir üçüncü taraf çerezleri otomatik olarak engelliyor ve devre dışı bırakıyor. Google tarafından geliştirilen Chrome ise üçüncü taraf çerezlere izin vermeye devam ediyor ve kullanıcı bilgilerinin reklam verenler tarafından kullanılmasına izin veriyordu. Google da, nihayet bu yıl başında yaptığı açıklama ile Chrome’daki üçüncü taraf çerezleri devre dışı bırakacağını açıkladı.
Google tarafından alınan bu karar oldukça cesur bir hareket olarak değerlendirildi. Zira üçüncü taraf çerezleri en çok kullanan şirketlerin başında Google yer alıyordu. Google, kullanıcılara daha doğru ve daha isabetli reklam gösterimi yapmak için üçüncü taraf çerezlerden yararlanıyordu.
Üçüncü taraf çerezlerin yerini Trust Token alıyor
Son bilgilere göre kullanıcı gizliliğini tehdit eden üçüncü taraf çerezlerin yerini turst token isimli yeni bir sistem alacak. Trust token, kullanıcı kimliğini açığa çıkarmadan doğrulayabilecek. Kullanıcının hangi reklamlarla ilgilendiğini tespit etmekle birlikte, onun izlenebilmesinin de önüne geçecek.
Trust token, üçüncü taraf çerezlerin yol açtığı pek çok güvenlik ihlalinin önüne geçecek. Bu sayede hem kullanıcı gizliliği korunmuş olurken hem de reklam verenlerin üçüncü taraf çerezler sayesinde erişebildiği avantajlar devam ettirilmiş olacak.