İstanbul Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Koordinasyon Merkezi (UKOME), paylaşımlı yolculuk yönetmeliği konusunu gündeme aldı. UKOME alt komisyon toplantısında, paylaşımlı yolculuk yönetmeliği ile ilgili görüşlerin alınması ve yönetmelik komisyonunun kurulması kararlaştırıldı. Toplantıya Martı TAG kurucusu Oğuz Alper Öktem de katıldı ve toplantının ardından önemli açıklamalarda bulundu.
Toplantıda neler yaşandı?
UKOME alt komisyon toplantısında İstanbul’da ulaşıma yönelik düzenlemeler ele alındı. Oğuz Alper Öktem, toplantı sırasında taksicilerin kendilerine saldırdığını belirtti. Taksicilerin bir anda ayağa kalkıp salonu terk etmek istediklerini söyleyen Öktem, çıkarken de kendilerine doğru yürümeye çalıştıklarını ifade etti. Taksicilerden “plaka ağaları” olarak bahseden Öktem, bu durumu kınadı. UKOME’nin ilgili bakanlıklara ve devlet kurumlarına yazılı görüş alacağını belirten Öktem, paylaşımlı yolculuk yönetmeliği için komisyon kurulacağını ve bu komisyonda yapılacak çalışmaların ardından yönetmeliğin oylamaya sunulacağını söyledi.
Öktem’in açıklamaları ve beklentiler
Oğuz Alper Öktem, UKOME toplantısının ardından yaptığı açıklamalarda paylaşımlı yolculuk yönetmeliği sürecinde kazanacaklarına inandıklarını vurguladı. İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nden destek beklediklerini belirten Öktem, 178 bin kişilik büyük bir aile olduklarını ve bu desteğin önemli olduğunu dile getirdi. Toplantı sonrası yaptığı sosyal medya paylaşımında ise taksicilerin UKOME toplantısında kendilerine saldırdığını, İBB güvenlik ekiplerinin müdahalesiyle taksicilerin dışarı çıkarıldığını söyledi. Öktem, taksicilere karşı mücadelelerinin süreceğini ve sonunda kazanacaklarını ifade etti.

Paylaşımlı yolculuk nedir?
Paylaşımlı yolculuk, bireylerin aynı güzergâhta seyahat eden diğer kişilerle araç paylaşarak yolculuk yapmalarını sağlayan bir ulaşım modeli. Ülkemizde olmasada birçok diğer ülkede yaygın olarak kullanılıyor. Bu sistem, hem ulaşım maliyetlerini düşürmek hem de trafik yoğunluğunu azaltmak amacıyla kullanılıyor. İstanbul taksicileri bu duruma öfkeli çünkü paylaşımlı yolculuk, onların müşteri sayısını ve gelirlerini olumsuz etkileyecek. Ayrıca paylaşımlı yolculuk sistemi, geleneksel taksicilikten farklı olarak esnek fiyatlandırma ve hizmet sunumu ile rekabeti artıyor. Her ne olursa olsun İstanbul’da sonu gelmeyen bu problem ilk olarak Uber’in gelmesiyle alevlendi.
Türkiye e-ticaret pazarı 2023’te rekor kırdı: 6 milyar işlem ve 492 tl ortalama sepet tutarı
UKOME’nin paylaşımlı yolculuk yönetmeliği için attığı adımlar, gelecekte İstanbul’da ulaşım düzenlemelerinde önemli değişikliklere yol açabilir. Yönetmelik komisyonunun kurulması ve yapılacak çalışmalar, paylaşımlı yolculuk sisteminin yasal bir zemine oturtulmasını sağlayacak. Bu durum, İstanbul’da alternatif ulaşım seçeneklerinin artmasına ve şehir içi trafiğin rahatlamasına katkıda bulunabilir. Taksicilerin bu duruma karşı tepkileri ise sürecin ne kadar zorlu olacağını gösteriyor. Ancak paylaşımlı yolculuk yönetmeliğinin hayata geçmesiyle birlikte, İstanbul’da ulaşımda yeni bir dönem başlayabilir.
Öne çıkan kaynak görseli: Ali Yasar isgoren / Unsplash




