Microsoft, Xbox Game Studios’un başkanı Matt Booty’nin personeline gönderdiği bir e-posta ile Redfall ve Hi-Fi Rush oyunlarının geliştiricisi olan Arkane Austin ve Tango Gameworks gibi önemli oyun stüdyolarını kapatma kararı aldığını duyurdu.
IGN tarafından ilk olarak bildirilen habere göre kapatma kararının arkasında “başlıklar ve kaynakların yeniden önceliklendirilmesi” yer alıyor. Etkilenen stüdyolardaki bazı çalışanlar başka yerlere taşınacak, bazı stüdyolar ise tamamen kapatılacak.
Arkane Austin, Microsoft’un geliştirilmesini sonlandırdığı Redfall oyununun arkasındaki ekip olarak biliniyor. Booty, Redfall’ın son güncellemesinin oyun için son olacağını ve oyunun sunucularının, oyuncuların keyif alması için çevrimiçi kalacağını belirtti. Ayrıca Hero DLC’sini satın alan oyunculara özel teklifler sunulacağını ekledi.
Xbox, Arkane Austin ve Tango Gameworks’ü kapattı
Tango Gameworks, yakın zamanda PS5’te çıkış yapmış ve birçok övgü ile ödül adaylığı kazanmış olan Hi-Fi Rush oyununun geliştiricisi olarak tanınıyor. Booty, bu stüdyonun kapatılacağını ve ekibin diğer Bethesda stüdyolarına katılmayacağını belirtiyor. Hi-Fi Rush, mevcut platformlarda oyunculara sunulmaya devam edecek. Tango Gameworks ayrıca Ghostwire Tokyo ve The Evil Within serisiyle de tanınıyor.
Ayrıca mobil oyun Mighty Doom’un geliştiricisi Alpha Dog Games de kapatılan stüdyolar arasında. Booty, Mighty Doom’un 7 Ağustos’ta kullanımdan kaldırılacağını ve oyun içi satın alımların kapatılacağını duyurdu. Microsoft, Roundhouse Studios ekibini, The Elder Scrolls Online üzerinde daha yakından çalışmaları için ZeniMax Online Studios’a taşıyor.
Yapılan değişikliklerin Bethesda için “rahatsız edici” olacağını kabul eden Booty, “Bu değişiklikler, bu ekiplerdeki yetenekli bireylerin yaratıcılığı ve becerileri veya yeni şeyler denemek için aldıkları risklerin bir yansıması değildir.” dedi. Bethesda, Xbox’ın kilit direklerinden biri olmaya devam ediyor ve 2024 yılında Starfield Shattered Space, Fallout 76 Skyline Valley, Indiana Jones and The Great Circle ve The Elder Scrolls Online’s Golden Road gibi etkileyici bir oyun dizilimi bulunuyor.
Microsoft, bu yılın başlarında Xbox Game Studios ve yeni satın alınan Activision Blizzard’da 1,900 çalışanı işten çıkardı. Bugünkü kapanışlar, son 18 aydır video oyun endüstrisi içinde sürekli devam eden işten çıkarmalar ve kapanmalar döngüsüne yeni bir halka ekliyor. Bu süreç, sektördeki karmaşıklıklar ve değişimlerle başa çıkabilmek için yapılan zor kararları yansıtıyor.
Oyun endüstrisinde değişim rüzgarları
Xbox’ın Bethesda ve Activision Blizzard gibi dev oyun stüdyolarını bünyesine katmasının ardından gerçekleşen işten çıkarmalar, endüstri genelinde büyük yankı uyandırdı. Microsoft’un bu iki büyük markadaki küçülme harekatı, birçok kişi tarafından sektördeki genel bir daralmayla paralel olarak değerlendirilse de durumun daha karmaşık yönleri bulunuyor. Bethesda ve Blizzard’ın, Microsoft tarafından satın almadan önce büyümelerinin büyük bir kısmında para odaklı yaklaşımlar benimsedikleri ve bu nedenle oyunculardan yoğun eleştiriler aldıkları biliniyor. Ancak bu kuruluşların, oyun sektöründe hızla yükseldikleri dönemde gelişimin sonucu olarak finansal çıkmazlara girmeleri ve sonunda Xbox’ın şemsiyesi altına girmeleri, kendi sonlarını getirmiş oldu. Xbox elinde artık iki büyük şişkin firma bulunuyordu. Beklenen ise onların yavaş yavaş eski güzel performanslarını geri bulmasıydı.
Özellikle Arkane Austin gibi Dishonored ve Prey gibi başarılı serilere imza atmış stüdyoların kapanışı, oyuncular arasında üzüntü yaratıyor. Bu stüdyoların kapatılması, yalnızca işten çıkarmaların bir sonucu olarak değil, aynı zamanda yaratıcı potansiyellerin ve inovatif projelerin sonlanması olarak da görülüyor. Bu durum, Xbox’ın bu denli büyük ve yaratıcı stüdyoları nasıl bir strateji doğrultusunda kapatma kararı aldığını sorgulamak gerektiğini de ortaya koyuyor. Fakat ekip içerisindeki yaratıcı kişilerin hala şirkette tutuluyor olması da en azından iyi bir işaret olarak değerlendirilebilir.
Yeni yapılanmaların, oyun endüstrisinde sıklıkla rastlanan olaylar olduğunu ve her büyüyen kuruluşun bir noktada yeniden yapılandırma gereksinimi duyabileceğini unutmamak önemli. Ancak bu süreçlerin, özellikle kreatif endüstrilerde, sadece finansal değil aynı zamanda kültürel ve sanatsal bir etki yarattığı da göz önünde bulundurulmalı. Bethesda ve Blizzard gibi devlerin, fazla resmiyet ve katı hiyerarşik yapılarla sıkışıp kalmadan, oyun dünyasına yaratıcı katkılarda bulunup bulunamayacağı, Xbox’ın nasıl bir yol izleyeceğiyle yakından ilgili.
İngiltere Savunma Bakanlığı siber saldırıya uğradı
Xbox’ın bu stüdyoları küçültme kararının, yalnızca maliyetleri kısmak ve kar marjlarını artırmak için mi, yoksa daha yenilikçi ve sürdürülebilir bir oyun geliştirme ekosistemine geçiş yapmak için mi olduğu zamanla anlaşılacak. Oyuncular ve endüstri uzmanları, bu tür değişimlerin video oyun dünyasına nasıl yansıyacağını ve yaratıcı süreçler üzerindeki etkilerini dikkatle izlemeye devam ediyor. Microsoft’un büyük balık olarak endüstrideki karmaşıklıkları ve değişen ihtiyaçları yönetme biçimi, hem sektördeki diğer oyunculara hem de tüketici beklentilerine örnek teşkil edecek nitelikte.
Öne çıkan kaynak görseli: Xbox