Mevcut işten çıkarmalar ve açılan bir dava nedeniyle YouTube ve Google reklam gelirleri düşüşe geçti. Google, bir önceki yılın aynı çeyreğinde 61,24 milyar ABD Doları olan reklam gelirlerinin 59,04 milyar ABD Dolarına gerilediğini bildirdi. YouTube’un gelirleri ise yaklaşık yüzde 8’lik bir düşüşle 7,96 milyar ABD doları olarak gerçekleşti.
Sonuçlar, Google’ın ABD Adalet Bakanlığı’nın yanı sıra yavaşlayan ekonomi ve BT iş kayıplarından kaynaklanan tehditlerle karşı karşıya olduğu bir dönemde geldi. Google Network’ün geliri 9,3 milyar dolardan 8,4 milyar dolara düşerken, Google Arama’nın geliri 43,3 milyar dolardan 42,6 milyar dolara geriledi. Google ve Alphabet CEO’su Sundar Pichai şunları söyledi:
“Derin bilgisayar bilimine yaptığımız uzun vadeli yatırımlar, yapay zeka bir dönüm noktasına ulaşırken bizi son derece iyi bir konuma getiriyor. Arama ve ötesinde ortaya çıkarmak üzere olduğumuz yapay zeka odaklı sıçramalar beni heyecanlandırıyor.”
YouTube ve Google reklam gelirleri düşüşte
Pichai, firmanın bulut, YouTube abonelikleri ve Pixel akıllı telefonlarında önemli bir ivme gördüğünü de sözlerine ekledi. Aynı zamanda “Maliyet yapımızı kalıcı bir şekilde yeniden yapılandırmak ve Alphabet genelinde finansal olarak sürdürülebilir, canlı, büyüyen işletmeler kurmak için önemli bir yolculuktayız” diye ekledi.
Şirket ayrıca ayın başlarında personel sayısında yaklaşık 12.000 kişilik bir azalma olduğunu açıkladı. Mali açıklamaya göre, “Çoğunluğu 2023’ün ilk çeyreğinde olmak üzere, 1,9 milyar ila 2,3 milyar ABD Doları tutarında çalışan kıdem tazminatı ve ilgili masraflara maruz kalmayı bekliyoruz.” Alphabet ayrıca uluslararası ofis alanının kullanımını en üst düzeye çıkarmak için çaba sarf ediyor.
Pichai, son açıklamalarına benzer şekilde, çıkış sırasında yapay zekaya olan güvenini dile getirdi ve 12.000 iş kaybına rağmen bunu işletme için “büyük bir fırsat” olarak nitelendirdi. Pichai, şirketin hedefinin gücü, Google’ın mal ve hizmetlerinin değeri ve yapay zekaya yaptığı erken yatırımlar nedeniyle firmanın şu anda güçlü bir konumda olduğunu söyledi.
Pichai’ye göre, Google’ın ürünleri bu erken yatırımların bir sonucu olarak her zamankinden daha iyi. “Yıllar önce şirketi yapay zekaya öncelik verecek şekilde yönlendirmek, işletmelerimizde ve tüm sektörde çığır açan ilerlemelere yol açtı” ifadelerini kullandı. “Kullanıcılar, geliştiriciler ve işletmeler için de tamamen yeni deneyimler paylaşmaya hazırlanıyoruz. Ürünlerimizde yapay zeka ile önümüzde önemli bir fırsat var ve buna cesurca ve sorumlu bir şekilde yaklaşmaya hazırız” diye devam etti.
ABD Adalet Bakanlığı geçtiğimiz günlerde Google’a iki yıl içinde ikinci kez antitröst ihlalleri nedeniyle dava açtı. Bu kez Google’ın çevrimiçi reklamcılık sektörüne odaklanan bakanlık, şirketin dijital reklamlar üzerindeki tekelini korumak için rekabete aykırı uygulamalar kullandığını ileri sürdü. Davaya göre Google, rakiplerini satın alarak reklamverenleri kendi reklam teknolojisini rakip şirketlerinkine tercih etmeleri için korkutuyor. ABD Adalet Bakanlığı şikayeti duyuran bir basın açıklamasında şu ifadelere yer verdi.
“Geçtiğimiz 15 yıl boyunca Google, satın almalar yoluyla reklam teknolojisi rakiplerini etkisiz hale getirmek veya ortadan kaldırmaktan; daha fazla yayıncı ve reklamvereni kendi ürünlerini kullanmaya zorlamak için dijital reklam pazarlarındaki hakimiyetini kullanmaktan ve rakip ürünleri kullanma becerisini engellemekten oluşan rekabeti engelleyici ve dışlayıcı bir davranış sergilemiştir. Bunu yaparken Google, web sitesi yayıncılarının ve çevrimiçi reklamverenlerin güvendiği araçların yanı sıra reklam ihalelerini yürüten dijital reklam borsasındaki hakimiyetini pekiştirdi.”
OpenAI’nin ChatGPT adlı sohbet robotu gibi yeni platformlar, Google’ın reklam gelirlerinin çoğunu elde ettiği arama işine meydan okuyabilir. Google yöneticileri bu hafta analistlerle yaptıkları bir kazanç görüşmesinde reklam platformlarını güçlendirmek ve pazarlamacıların performansını artırmak için yapay zeka alanındaki gelişmeleri tartıştı.
YouTube gelirlerindeki düşüş, Apple’ın iPhone’larda ve diğer cihazlarda reklam yayınlamayı zorlaştıran gizlilik uygulamalarına da bağlanabilir. Apple, uygulamaların kullanıcıları çevrimiçi olarak izlemesini giderek zorlaştırdı ve bu da pazarlama ve hedefleme verilerine erişimini sınırladı.