YouTube, içerik üreticilerin, videolarında yapay zeka (AI) tarafından üretilmiş veya sentetik materyaller kullandıkları içerikleri belirtmelerini sağlayan aracını Creator Studio’ya ekledi. Etiketleme aracı, yüklenen video ayarlarında yer alacak. Yeni araç sayesinde izleyicilerin gerçek bir kişi, yer veya olayla kolayca karıştırabilecekleri gerçekçi içerikler kullanıldığında, içerik üreticilerinin bunu açıklamasını zorunlu hale geliyor. İçerik üreticilerin açıklamayı daha kolay yapması içinse bu etiket sistemi geliştirildi.
YouTube, bu konuda bazı örnekler sunuyor; gerçek bir kasabanın üzerine sahte bir hortum yerleştirmek veya bir deepfake ses ile gerçek bir kişiye video anlatımı yaptırmak bunlardan bazıları. Öte yandan özel efektler, “açıkça gerçek dışı içerikler” bu kapsama girmeyecek.
İki aşamalı bir yaklaşım
YouTube, Kasım ayında yapay zeka ile üretilen içeriklere yönelik politikasını detaylandırmış ve esasen iki aşamalı bir kural seti oluşturmuştu. Buna göre, müzik şirketleri ve sanatçıları korumak amacıyla daha sıkı kurallar oluşturulurken, diğer herkes için daha esnek bir yaklaşım benimsendi. Örneğin, bir sanatçının izni olmadan, deepfake kullanılarak Drake’in Ice Spice’ı söylüyor gibi gösterilmesi söz konusu olduğunda müzik şirketi bunu yayından kaldırabiliyor.
YouTube bu kuralların bir parçası olarak, içerik üreticilerin yapay zeka ile üretilen materyalleri açıklamaları gerektiğini belirtmiş ancak bunu tam olarak nasıl yapacakları konusunda bir yol haritası sunmamıştı. İşte yeni etiket aracı tam olarak burada devreye giriyor.
Etiketlerin önümüzdeki haftalarda tüm YouTube arayüzlerinde ve formatlarında kullanıma sunulmaya başlanacağı belirtiliyor. Etiketleme öncelikle telefonunuzdaki YouTube uygulamasıyla başlayacak, yakında masaüstü ve TV’de de yerini alacak.
YouTube, topluluğa yeni sürece ve özelliklere alışması için zaman vermek isterken, ileride bu bilgileri açıklamamayı sürekli olarak tercih eden içerik üreticileri için uygulama önlemlerini inceleyeceğini de ifade ediyor. Bazı durumlarda YouTube, içerik üreticisi ifşa etmemiş olsa bile, özellikle değiştirilmiş veya sentetik içeriğin insanları yanıltma potansiyeli varsa bir etiket ekleyebilecek.
Şimdilik dürüstlük esas
YouTube, dijital içerik konusunda şeffaflığı artırmaya yardımcı olmak için endüstri genelinde iş birliklerini sürdürdüğünü vurguluyor. Bu, İçerik Kaynağı ve Orijinallik Koalisyonu’nun (C2PA) yönetim kurulu üyesi olarak çalışmalarını da içeriyor.
Diğer yapay zeka içerik etiketleme sistemlerine sahip platformlarda olduğu gibi YouTube’un özelliği de dürüstlüğe dayanıyor; yani, içerik üreticilerin videolarında ne gibi unsurların yer aldığı konusunda şeffaf olmaları gerekiyor. YouTube sözcüsü Jack Malon daha önce The Verge‘e verdiği demeçte, şirketin yapay zeka tarafından oluşturulan içeriği tespit etmek için “araçlara yatırım yaptığını” belirtti. Ancak yapay zeka tespit yazılımlarının genellikle oldukça hatalı olabildiğini vurguladı. Bu yüzden en azından şimdilik karşılıklı güvene dayalı bir sistem olacak gibi gözüküyor.
YouTube’dan önemli not
YouTube, bugünkü blog gönderisinde, “yanıltma amacı taşıyan içerikler söz konusu olduğunda” içerik üretici etiket belirtmemiş olsa bile kendi yapay zeka sistemleriyle bazı videolara uyarı ekleyebileceklerini duyurdu. Özellikle sağlık, seçim ve finans gibi hassas konularda, bu etiketler videonun kendisinde daha belirgin bir şekilde görünebilecek.
Apex Legends turnuvasında oyunculara zorla hile yaptırdılar
YouTube, içerik üreticilerinin platformun kalbi olduğunu, izleyicilerin yapay zeka dünyasını anlamalarına, benimsemelerine ve ona adapte olmalarına yardımcı olma konusunda önemli bir rol oynamaya devam edeceklerini vurguluyor. Şirket, bu sürecin sürekli gelişeceğini ve öğrenmeye devam ettikçe kendilerini de geliştirmeye devam edeceğini belirtiyor. Artan şeffaflığın, yapay zekanın insan yaratıcılığını nasıl etkilediğini daha iyi anlamamıza yardımcı olacağı umuluyor.
Öne çıkan kaynak görseli: Furkan Demirkaya