Bu yazıda, Apple iPhone davası ile ilgili detaylar ele alacağız.
Apple iPhone davası: 935 milyon dolarlık tazminat ödeyebilir
Bir tüketici, 2017 yılında eski iPhone’ları yavaşlatan bir yazılım güncellemesi nedeniyle Apple’a 768 milyon sterlin tazminat davası açmıştı. Apple, piyasaya sürülen yazılım yükseltmesinin cihaz performansını azalttığını kabul ederken, bunun pil ömrünü korumayı amaçladığını iddia etmişti. Gelen bilgilere göre Apple için Birleşik Krallık’ta yeni bir dava açılıyor.
Tüketici hakları savunucusu Justin Gutmann, Birleşik Krallık’ta Apple’ın eylemlerinden etkilenen 25 milyon iPhone sahibi adına tazminat istiyor.
Şirket, müşterileri telefonlarını yükseltmeye teşvik etmek için önceki sürümlerin etkinliğini kasıtlı olarak azaltmakla suçlanıyor. Şirket, daha önce benzer bir davayı Arizona’da 113 milyon dolar, California’da da 500 milyon dolar ödemeyi kabul ederek çözmüştü.2
Apple iPhone davasından nasıl para alınır?
İngiltere’deki toplu dava, iPhone 6’dan iPhone X’a kadar 10 farklı iPhone modelinden herhangi birini kullanan 25 milyon kadar İngiliz iPhone kullanıcısı adına Londra’daki Rekabet Temyiz Mahkemesi’nde açılıyor. Bu da kişi başına 37.5 dolar düşeceği anlamına geliyor.
Açılan davada Apple’ın bu hamlesinden etkilenen modellerin listesine de yer verildi. iPhone 6, 6 Plus, 6S, 6S Plus, SE, 7, 7 Plus, 8, 8 Plus ve X modelleri Apple’ın yavaşlatma politikasından etkilenen telefonlar arasında. Bu kapsamda bir de internet sitesi kuruldu. Sitede bu modellere sahip olanların Apple’a karşı önerilen toplu davaya otomatik olarak dahil olabilecekleri bilgisi paylaşıldı.
Bay Gutmann şu ifadeleri kullandı:
“Apple, müşterileri için onurlu ve yasal olanı yapmak, ücretsiz değiştirme, onarım hizmeti veya tazminat sunmak yerine, yazılım güncellemelerinde cihazlarını yüzde 58’e kadar yavaşlatarak insanları yanılttı”
“Bu davayı, Birleşik Krallık’taki milyonlarca iPhone kullanıcısının Apple’ın eylemleri sonucunda uğradığı zararın tazminini alabilmesi için başlatıyorum.”
“Bu dava başarılı olursa, umarım hakim şirket iş modellerini yeniden değerlendirir ve bu tür davranışlardan kaçınırlar”
Apple‘ın teknolojisinin pilin şarj kapasitesi azaldığında telefonları yavaşlattığını iddia eden bir Reddit gönderisinin ardından bir tartışma patlak verdi. Apple, yaşanan sorundan dolayı özür diledi ve soruna neden olduğunu kabul etti. Telefonlarındaki lityum iyon piller zamanla yeterli elektrik akımı sağlayamıyor.
Lityum iyon piller, soğuk havada veya düşük şarj seviyesindeyken, cihazın elektronik bileşenlerini korumak için beklenmedik bir şekilde kapanmasına neden oluyor. Lityum iyon pillerin kapasitesi, pil malzemesinin fiziksel olarak aşınması ve yıpranması nedeniyle zamanla eski gücünü kaybediyor.
iPhone kullanıcıları, çok fazla düşük şarj seviyelerinde telefonlarının aniden kapanmasından şikayetçiydi. Şirket nihayetinde, kullanıcıların pillerini sınırlı bir süre için daha ucuz bir fiyata değiştirebileceğini ve güç yönetimi aracını kapatmasına olanak tanıyan bir işlevsellik ekleyeceğini belirtti.
Apple Inc., bir ürünün pilinin ömrünü kasıtlı olarak kısaltmak için asla bir şey yapmadıklarını söyledi. Cook, kamuoyundan özür diledi ve Apple’ın programla kimseyi aldatmaya çalışmadığını belirtti. Ancak Bay Gutmann, Apple’ın güç yönetimi yazılımı güncellemesi hakkında müşterilere yeterince tavsiyede bulunmadığını ve pazar hakimiyetini yanlış kullandığını iddia ediyor.
Apple iPhone davası ile ilgili bu içeriğimizi beğeneceğinizi umuyoruz. Bunun yanı sıra, Apple Pay Later hakkında bilinmesi gerekenleri bir araya topladığımız içeriğimize veya yeni M2 işlemcisiyle MacBook Air WWDC 2022’de tanıtıldı başlıklı içeriğimize göz atabilirsiniz.