Apple’ın Google’a rakip olmak için gizlice bir Apple Search arama motoru üzerinde çalıştığına dair söylentiler uzun zamandır var. Bu teori bugün bir kez daha manşetlere taşındı. Bazı kaynaklar bunun, Google’a karşı yürütülen “sessiz savaşın” üç cephesinden biri olduğunu savunuyor.
Son yaşananlar, teknoloji devinin daha önce hiç olmadığı bir şekilde Google ile doğrudan rekabete hazırlandığını fikrini destekliyor.
Google, Safari’nin varsayılan arama motoru olmak için Apple’a yıllardır milyarlarca dolar ödüyor. Bunun sonucunda ise arama sonuçlarında reklam satarak para kazanan Google’ı daha fazla internet kullanıcısı ziyaret ediyor.
Google’ın ödemesinin ilk yıl 1 milyar dolardan başladığı ve geçen yıl 18 ila 20 milyar dolara yükseldiği düşünülüyor. Bu yıl ise daha yüksek bir ödeme yapılması bekleniyor.
Apple Search, Google arama motoruna rakip olabilir
Siri aramaları için Apple yine de Microsoft’un Bing’i gibi diğer arama motorlarındaki arka plan aramalarını kullanıyor. Ayrıca, Apple’ın Siri ve Spotlight tarafından kullanılan arama motorunu kendisinin geliştirdiği uzun zamandır bildiriliyor. Şirketin zaman zaman arama şirketlerini satın alması da Apple Search’e ilişkin bu teoriyi destekliyor.
Apple Search söylentileri bir süredir gündemde olmasına rağmen, asıl endişe Apple’ın bu sektöre girip girmeyeceği konusu oldu. Arama ve internette gezinme geçmişinize dayanan kişiye özel reklamlar sunma özelliği, Google’ın iş stratejisinin önemli bir bileşeni. Apple bunu aşırı müdahaleci buluyor ve App Tracking Transparency gibi probramlar aracılığıyla bunu durdurmaya çalışıyor.
Ancak bir strateji direktörü olan Josh Koenig’e göre Apple’ın kendi arama motorunu kişiye özel reklamlar olmadan çalıştırması şirkete pahalıya mal olabilir.
“Eğer Apple ‘Google’ kadar iyi bir şey yapabilseydi, Google’ın reklam gelirleri için daha az optimize edilmiş basit bir arama motoru olduğu 2010 yılı civarı – insanlar bunu tercih edebilirdi.”
– Teknoloji Strateji Direktörü Josh Koenig
Bazıları buna Apple ve Google arasında “sessiz bir savaş” diyor
The Financial Times’a göre Business Connect, Google’ı alt etmek için kullanılan üç stratejiden biri olabilir:
- Apple Maps (Business Connect dahil)
- Apple Arama
- Bir Apple reklam ağı
Apple Maps, tavsiye ağı Yelp ile birlikte karşılaştırılabilir bilgiler sunan ve reklam ve yönlendirme ücretlerinden gelir elde eden Google Maps’e doğrudan rakiptir.
Business Connect, iOS müşterilerine sorunsuz Apple Pay entegrasyonu veya işletmeler için metin tabanlı bir sohbet aracı olan Business Chat gibi özel hizmetler sunmak için Apple’ın işletim sistemini kullanarak bir adım daha ileri gidiyor.
Daha önce de belirttiğimiz gibi, Apple Search yıllardır konuşuluyor ve iPhone kullanıcılarının Google’ın gelirinin yaklaşık yüzde 92’sini oluşturduğu düşünüldüğünde, Apple kendi arama motorunu kullanmaya karar verirse, Google finansal olarak büyük bir darbe almış olacak.
Yıllar içinde Apple’ın reklam işi, App Store reklamlarındaki önemli artış da dahil olmak üzere giderek genişledi. Bir çalışana göre Apple, kullanıcıların gizliliğine saygı gösterecek şekilde Google ile doğrudan rekabet etmek için kendi reklam ağını oluşturmayı planlıyor olabilir.
Şirket, “En gizlilik odaklı, sofistike talep tarafı platformunun (DSP) tasarımına liderlik etmeyi” içeren bir pozisyon için eski Google ve YouTube yöneticisi Keith Weisburg’u işe aldı.
DSP, pazarlamacıların birçok borsa üzerinden reklam satın almalarını sağlayan platform olarak biliniyor.
Google da işten çıkarma furyasına katıldı: 12.000 kişi işten çıkarılacak
Sonuç
Çevrimiçi reklamcılık şu anda Google’ın hakimiyetinde, ancak düzenleyici kurumlar ve Apple, kişisel verilerin kullanımını en üst düzeye çıkararak hedefli reklamlar satan iş modeline yönelik artan tehditler oluşturuyor. Daha dün ABD Adalet Bakanlığı, şirketin arama verilerini reklamverenlerle uygunsuz bir şekilde paylaştığı gerekçesiyle 23 milyon dolarlık bir davayı kabul etmesinin ardından “Google’ın reklam pazarındaki tekelleşme hakimiyetini kırma” planlarını açıkladı.
Gizliliğe değer veren bir firma olarak Google’a karşı koymak için hiç kimse Apple’dan daha nitelikli değil ve bundan daha iyi bir zaman olamazdı.